Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Brintbilen Mirai er kommet til Danmark

Node Image Upload brintbil-toyota-mirai.jpg

Salget af den forureningsfrie brintbil, Toyota Mirai, er åbnet op i Danmark som en af de første steder i verden. Mirai, der er japansk for ’fremtid’, udleder kun vand under kørsel.

Salget af den forureningsfrie brintbil, Toyota Mirai, er åbnet op i Danmark som en af de første steder i verden. Mirai, der er japansk for ’fremtid’, udleder kun vand under kørsel.

I sidste uge kom fremtiden til Danmark. Lanceringen af Toyota Mirai foregik på Den Blå Planet i København direkte ud til Øresund. Og det er er langt fra tilfældigt, at Danmark blev valgt som en af de første steder i verden, hvor den forureningsfrie brintbil blev introduceret.

På grund af fritagelsen for registreringsafgiften på miljørigtig bilteknologi er Danmark nemlig et ideelt land for Toyota at lancere den nye brintbil i. Vores positive syn på miljørigtighed følges op af, at vi er det eneste land i verden, der kan bryste sig af et landsdækkende netværk af syv brinttankstationer. Toyota Mirai har en teoretisk rækkevidde på ca. 650 km og en rækkevidde i virkeligheden på over 500 km på en fuld tank. Derfor er det muligt at køre en Mirai fra den ene ende af landet til den anden uden at tanke.

Optankningen af en brintbil foregår på samme måde som med en benzin- eller dieselbil. Brintstanderens studs sættes til bilens påfyldningsstuds, og efter få minutter er bilen fuldt optanket. Det er derfor ikke besværligt at have en brintbil, og med de over 500 kilometers rækkevidde og de syv brinttankstationer, er der ingen grund til at bekymre sig om praktik inden for landets grænser.

Toyota Mirai er udviklet af nogle af de dygtigste og mest erfarne ingeniører hos den japanske bilgigant. Visionen var at skabe den ultimativt forureningsfrie bil med både brint- og hybridteknologi. Den forureningsfrie bil benytter brint som brændstof til at generere strøm, der driver bilens elmotor. Dermed udmærker Mirai sig ved hverken at udlede CO2, farlige kvælstoffer eller sundhedsskadelige partikler. Den eneste udledning er nemlig kun vand.

Mirai tog Japan med storm
I Japan begyndte salget af Toyota Mirai i december 2014. En måned senere var der solgt fire gange så mange Mirai som forventet for hele det første år på markedet.

Herhjemme er det første parti brintbiler for længst solgt. Der er dog nye sendinger på vej, så kunder kan få leveret en ny brintbil inden for få måneder. I første omgang kan Toyota Danmark dog kun forvente at få tildelt højst 25 biler til og med udgangen af 2016.

I første omgang forventer Toyota Danmark, at kunderne primært findes blandt virksomheder og kommuner, ligesom Toyota Mirai også er udviklet til den miljøbevidste privatbilist.

"Introduktionen af Toyota Mirai er starten på en ny æra. Vi ser de kommende år som en modningsproces, hvor folks kendskab til brintbiler støt og roligt øges i takt med, at andre bilproducenter følger efter Toyota og sender deres brintbiler på markedet. Sideløbende bliver netværket af brinttankstationer udbygget", siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S.

Hvis man har interesse i blive særdeles godt kørende i den luksuriøst udstyrede bil, der størrelsesmæssigt er en smule længere og mere rummelig i kabinen end Toyota Avensis, kan man erhvervslease Mirai for 8.000 kr. ekskl. moms om måneden over fire år med 15.000 km om året. I denne pris er inkluderet både service, vinterdæk og vejhjælp.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen