Berlingske Business
17:42
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Det er dyrt at fejlrekruttere

billede

Det er ikke svært at ansætte nye folk, men det kan være svært at ansætte de rigtige – og det er dyrt at ansætte de forkerte.

Nøglen til virksomhedens succes er gennem de mennesker, den har ansat, og derfor er det så afgørende at ansætte de rette mennesker, som kan skabe vækst samt inspirere andre til at gøre det bedre og bringe værdi i at skabe en succesfuld virksomhed. Dermed bliver rekruttering en afgørende faktor for succes.

Fejlansættelse kan koste op mod 750.000 kroner
Et helt præcist skøn over, hvad det koster at fejlrekruttere, varierer fra undersøgelse til undersøgelse, men uanset kilde og udregning er fejlansættelser dyre:

”[…] the average hiring mistake costs 15 times an employee’s base salary in hard costs and productivity loss[1]“.

Andre undersøgelser skønner, at det koster mellem 75 og 150 procent af en årsløn at ansætte den forkerte medarbejder. Omregnet betyder det, at en fejlansat medarbejder med fx en halv million i årsløn i heldigste fald koster virksomheden 375.000 og i værste fald trekvart million kroner. Penge, der går direkte fra bundlinjen.

Ud over den rene lønomkostning skal man også indberegne det øgede tidsforbrug i forbindelse med hele ansættelsesproceduren. Og det koster også timer hos de øvrige medarbejdere i forbindelse med oplæring, og når der skal ryddes op efter fejlansættelsen. De medarbejdere, der i en periode må varetage den fejlansattes opgaver, kan ikke passe deres egne lige så godt.

Derfor er ansættelsesprocessen så vigtig.

Optimering af ansættelsesprocessen
Først og fremmest – Har den ansættende leder den rette erfaring til at ansætte? Typisk ansætter en leder maksimum en håndfuld mennesker hvert år, og derfor er risikoen for fejlansættelser større, end hvis man fx allierer sig med en erfaren recruiter.

Har lederen eller de ansættende folk interviewerfaring nok? Får de analyseret deres team rigtigt og fundet den profil, der ikke kun matcher på fagligheden, men også på kemien i forhold til de samarbejder, de skal have?

Bruger de eksempelvis testværktøjer til at understøtte samtalen? Får de indhentet gode referencer? Og ikke mindst, får de lavet et godt introduktionsforløb for den nye medarbejder?

At ansætte den rette medarbejder koster nok lidt ekstra i forberedelsesfasen, det er sandt. Her skal man blot huske på, at udgifterne til den rigtige ansættelse altid er markant lavere end prisen for den forkerte.

Rekrutteringsbureau kan være løsningen
Vil du ansætte den rigtige medarbejder fra start, kan du overveje, om du skal bruge et bureau i stedet for at gøre det selv.

TEMP-TEAM foretager cirka 500 rekrutteringer til faste stillinger og løser 1500 vikariater hvert år. Det giver os selvsagt en stor erfaring i at rekruttere, interviewe, teste og sparre med virksomheder og finde de helt rette kandidater og nøglepersoner til din afdeling.

Vil du læse mere:
https://temp-team.dk

[1] Who: Af Geoff Smart og Randy Street

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen