Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Pulserende plasmaprocesser gav stort konkurrenceforspring

Node Image Upload Leitech2.jpg

Opfinderånd og nytænkning er grundstenene i den familieejede virksomhed, Leitech Instruments, i Gilleleje, der producerer gevinddorne. Derfor var administrerende direktør, Charlotte Grundtvorm ...

Opfinderånd og nytænkning er grundstenene i den familieejede virksomhed, Leitech Instruments, i Gilleleje, der producerer gevinddorne. Derfor var administrerende direktør, Charlotte Grundtvorm Jensen, heller ikke bange at prøve nye metoder, da flere af virksomhedens kunder efterspurgte et mere slidstærkt produkt.

Hvo intet vover... intet vinder!
Leitech Instruments´ grundlægger og fader til Charlotte Jensen, Leif Grundtvorm Larsen, opfandt i 1986 en gevinddorn, der som noget helt nyt dengang kunne måle dybden af et gevind og gevindets tolerance i én operation. Leif Larsen vovede pelsen og tog patent på opfindelsen, som virksomheden, Leitech, der kommer af ”Leifs teknik”. I dag sælger Leitech Instruments gevinddornene i fem forskellige varianter i hele verden. Da flere af virksomhedens kunder begyndte at melde tilbage, at produkterne ikke levede op til deres forventninger, måtte noget gøres. Slidstyrken på dornene var ganske simpelt ikke god nok i de funktioner, de blev brugt i. Samtidig havde virksomheden den udfordring i produktionen, at flere af spidserne på dornene voksede efter belægning af det slidstærke lag. I de tilfælde måtte dornene enten kasseres eller belægningen fjernes for efterfølgende at pålægge en ny belægning - en proces, der viste sig at være meget ustabil, og ofte førte til kassationer. Begge scenarier var omkostningstunge og tidsforsinkende og kunne potentielt gøre produktionen ustabil til stor skade for Leitech Instruments. Virksomheden stod derfor i en situation, hvor de følte sig nødsagede til at udskifte materialet i samtlige deres produkter for at opnå en bedre produktion og lave en stærkere højtemperaturbaseret coating til produkterne for at imødekomme kundernes ønsker. Men endnu en gang viste nytænkning sig at drive den nordsjællandske virksomhed frem:
”Vi stod i en situation, hvor vi troede, at vi blev nødt til at skifte materialet ud på vores produkter, og det ville have været en dyr affære. Vi troede egentligt ikke, der var nogen vej udenom, men i samarbejde med Teknologisk Institut fandt vi ud af, at der faktisk var en teknologisk løsning, hvor vi kunne beholde det oprindelige basismateriale og samtidig lave en bedre belægning. Den løsning valgte vi så at satse på og det har givet os et langt bedre produkt til vores kunder, ” forklarer Charlotte Grundtvorm Jensen.

Skræddersyet overfladebelægning
Siden samarbejdet med Teknologisk Institut startede er en lang række prøve - og testemner blevet sendt mellem Leitech i Gilleleje og Teknologisk Instituts Tribologicenter i Aarhus. Fokusset var først og fremmest på de voksende mål på gevindspidserne. Under en traditionel belægningsproces var temperaturen simpelthen for høj til basismaterialet og det medførte de voksende mål på gevindspidserne. Derfor skulle procestemperaturen sænkes, hvilket normalt vil medføre en uacceptabel blød belægning ved det anvendte materiale:
”Vi stod med en ret svær problemstilling med belægningen af Leitechs gevinddorne, men med hjælp af de nye pulserende plasmateknologier var løsningen inden for rækkevidde, ” forklarer Lars Pleth Nielsen, Centerchef i Teknologisk Instituts Tribologicenter, der arbejder med forskning, udvikling og produktion af en lang række avancerede funktionelle belægningssystemer til bl.a. værktøjsindustrien. Han uddyber:
”Derfor står Leitech nu med et helt enestående produkt, hvor både funktionen og holdbarheden er væsentlig forbedret. Et lignende produkt kan faktisk ikke købes andre steder i verden”.

Læs mere om Teknologisk Instituts Tribologicenter.

Forspring og tilfredse kunder
”Et kæmpe skridt foran vores konkurrenter, ” lyder det prompte svar fra Charlotte Grundtvorm Jensen, når hun bliver spurgt om, hvad udvikling af den nye overfladebelægning på virksomhedens gevinddorn har givet Leitech. Det skyldes først og fremmest, at problemet med de voksende spidser er løst. Belægningen er nemlig den sidste del af produktionsrækkefølgen af gevinddornene, og hvis det så viser sig, at gevind spidser bliver kasseret på mål efter belægning, og belægning ikke kan trækkes af, skal helt ny produktion sættes i gang. Det ville betyde lang ventetid for kunderne:
”I en virksomhed er tid oftest det, der betyder aller mest. Både for os og vores kunder. Hvis vores produkt bliver kasseret i den sidste del af processen og vi ikke kan reparere på dem, så de skal hele vejen igennem systemet igen, og det giver jo nogle forskydninger i forhold til leveringstiden. Det kan man ikke byde sine kunder, når det er en bilfabrik som General Motors, der står og venter på, at de har en motorlinje, der skal i gang. Så den nye belægning har både givet os en stabil produktion og et bedre produkt, ” forklarer Charlotte Jensen og uddyber:
”Det gælder også når vi leverer til eksempelvist Kina, som er en stor aftager af vores produkter. Når vi der har en forhandler, der står og siger, at de ikke er helt tilfredse med belægningen, fordi den ikke er stærk nok, så er det jo potentielt noget, vi kan miste kunder på. Omvendt kan vi nu få nye kunder, fordi vi pludselig er langt bedre end konkurrenterne på markedet. Så det er både en fordel i forhold til nye – og eksisterende kunder”.

I dag står Leitech med et stærkere produkt, en mere stabil produktion, tilfredse kunder og et stort konkurrenceforspring og endnu en gang slår virksomheden fast, at nytænkning og satsning er det hele værd - og mere til!

Læs mere om Leitech Instruments.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen