Berlingske Business
15:31Pandora sætter fart på nye smykker
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

CT-Scanning var vejen til hurtigere produktudvikling hos firmaet bag verdens første vindmåler til Smartphones

Node Image Upload Vaavud1.jpg

Hvordan kan CT-Scanning bruges i industrien til at optimere produktion og produktudvikling? Og kan det økonomisk betale sig for en lille virksomhed? Det ønskede 8-mandsvirksomheden, Vaavud, der ...

Hvordan kan CT-Scanning bruges i industrien til at optimere produktion og produktudvikling? Og kan det økonomisk betale sig for en lille virksomhed? Det ønskede 8-mandsvirksomheden, Vaavud, der producerer vindmålere til IPhones og Smartphones, at finde ud af. Gennem Teknologisk Institut og det nationale projekt, Produktion i Danmark, har de undersøgt effekterne af at bruge CT-Scanning i udviklingen af deres seneste vindmåler. Det har givet gevinst.

Idé udsprang af egen interesse for kitesurfing
Idémanden bag verdens første vindmålere til IPhones og Smartphones er 25-årige Andreas Okholm, der i dag er medstifter af Vaavud. Da han i 2012 fik idéen til den håndholdte vindmåler var han ingeniørstuderende og kitesurfede i sin fritid. Kitesurfing kræver både meget udstyr og høj vindstyrke at udføre. Derfor oplevede Andreas Okholm, at han ofte ønskede en platform, hvor andre kunne fortælle ham, om lokale vindforhold, inden han eventuelt pakkede alt sit udstyr sammen og kørte mod Sydvest Pynten – og deraf udsprang idéen til verdens første håndholdte vindmåler til IPhones og Smartphones, der kom på markedet i 2013.

”Vindmåleren kobles på din telefon, stikkes i vejret og via en tilhørende applikation informerer den så om ultralokale målinger af vindstyrken. Det er der ingen officielle vejrtjenester, der kan levere endnu, ” forklarer Andreas Okholm, der i dag er Chief Technology Officer i Vaavud.

”Real-time” målingerne kan brugeren dele online på applikationen, så andre brugere kan få informationer om de lokale og nutidige vindforhold og på den måde hurtigt vide, om det eksempelvist er værd at pakke alt sit kitesurfingudstyr og køre mod vandet. Alle målingerne lagres på den online platform og skaber deraf et verdenskort over de brugergenererede målinger.

Hurtig succes satte skub i hurtig produktudvikling
Da Vaavud’s vindmåler kom på markedet i sommeren 2013 blev produktet efterspurgt af ikke kun kitesurfere, men også sejlere, ballonskippere og landmænd var blandt de målgrupper, der viste interesse. Den succesfulde modtagelse fik sagt gang i tankerne om en vindmåler 2.0, der også skulle kunne informere brugeren om vindens retning og med den nye feature tiltrække flere brugere, så forretningen kunne vokse. Men produktudvikling er dyrt og særligt for små virksomheder som Vaavud. Derfor greb Thomas Helms og Andreas Okholm muligheden for at deltage på projektet, Produktion i Danmark, for at undersøge, om produktudviklingen kunne optimeres på den ene eller anden måde. der er et samarbejde mellem Force Technology og Teknologisk Institut, som bygger på at styrke danske produktionsvirksomheder. Produktion i Danmark er et nationalt projekt mellem Force Technology og Teknologisk Institut og har til mål at vise den danske industri nye teknologier, der kan styrke virksomhedernes produktion og sikre høj konkurrenceevne. En af de nye teknologier, der har vist sig nyttig for den brede industri, er Industriel CT-Scanning, som Vaavud blev præsenteret for første gang i efteråret 2013 på Teknologisk Institut.

”CT-Scanning er en yderst effektiv metode til at måle indre og ydre strukturer i sit produkt og kan både anvendes som kompas mod den rette produktudvikling og til at kvalitetssikre de endelige produkter, ” forklarer Maria Holmberg, Seniorkonsulent i Center for Måling og Kvalitet på Teknologisk Institut.

Hun kom i kontakt med Andreas Okholm under hans afsluttende speciale på ingeniøruddannelsen. Specialet handlede om udviklingen af vindmåleren. Da de første prototyper var færdige, benyttede Maria Holmberg dem som testemner i en række CT-Scan. Det blev starten på et længere samarbejde med Andreas Okholm og senere med Vaavud. Seneste undersøgelsen af, hvordan CT-Scanning kan optimere produktudviklingen under udarbejdelse af virksomhedens nye generation af vindmåleren. Her så man helt konkret på, hvordan teknologien kunne speede den proces op med at udforme det sprøjtestøbningsværktøj, der skulle anvendes i produktionen af den nye vindmåler:

”Inden produktionen af den nye vindmåler skulle vi først lave et sprøjtestøbningsværktøj, som er den form, vindmåleren til sidst skulle støbes i. Vi fandt ud af, at vejen fra den første prototype til det endelige værktøj gik meget hurtigere ved at anvende CT-Scanning i processen, og på den måde var vi altså meget hurtigere klar til at sætte vindmåleren i produktion. Det skyldes bland andet, at man med CT-Scanning kan se problemer i sine emner, som det ville være svært at finde ellers – og slet ikke på den korte tid, som et scan tager. Med andre metoder ville det kunne tage op til en måned at identificere et problem, ” forklarer Andreas Okholm.

Stærkt kommunikationsværktøj
Vaavud får lavet deres sprøjtestøbeværktøj hos en værktøjsmager i Kina. Samarbejdet fungerer sådan, at værktøjsmageren modtager tegninger på den ønskede form og derudfra laver en testform, der sprøjtes plast i og deraf støbes en prototype af produktet. Prototypen sendes derefter retur til Vaavud, der tjekker om produktet har de rette mål og den rette geometri. Er det ikke tilfældet, sendes opdaterede tegninger og rettelser til den kinesiske værktøjsmager, der laver nye prototyper. På den måde sendes prototypen frem og tilbage ind til formværktøjet har den rette geometri til, at Vaavuds vindmåler kan lave korrekte målinger af vinden. Processen fra den første prototype til det endelig værktøj er godkendt med den rette geometri til, at den færdige vindmåler kan lave de rette målinger af vinden, kan ofte være langvarig. Det skyldes både, at tegninger og prototype skal sendes mellem to forskellige lande og at der kan opstå kommunikationsvanskeligheder, når to forskellige kulturer og sprog skal tale sammen. Også i den forbindelse viste CT-Scanning sig at være et brugbart værktøj:

”Vi har arbejdet sådan, at Teknologisk Institut har scannet vores prototype fra Kina og set, om det matcher målene på vores tegninger og om plasten har fordelt sig korrekt inde i emnet. De detaljer har vi kunnet sende til Kina sammen med et billede af scannet, så værktøjsmagerne forstår nøjagtigt, hvad vi taler om. Det har virkelig gjort udviklingen nemmere og hurtigere og den tidsbesparelse er væsentligt, og så har det betydning for slutproduktet. Jo sikrer du er på, at dit emne er som det skal være, inden du sender det i produktion, jo bedre,” forklarer Thomas Helms og understreger de klare fordele:

”Kortere iterationstid, en nem måde hurtigt at finde fejl i produktet på og klare beviser, når man skal diskutere fejl med samarbejdspartnere, har vist sig som de helt store fordele ved CT-Scanning,” afslutter han. I sidste ende betyder det, at Vaavud sparrer tid i deres produktudvikling. Og tid er som sagt lig med penge. Især i en mindre virksomhed som Vaavud.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen