Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Unge med handicap udvikler velfærdsteknologi

Node Image Upload Velfærdsfabrikken_Fotor_580x360.jpg

Nyt innovationsprojekt engagerer unge med handicap i udviklingen af ny velfærdsteknologi. Projektet Velfærdsfabrikken er et samarbejde mellem Sammenslutning af Unge Med Handicap (SUMH) og ...

Nyt innovationsprojekt engagerer unge med handicap i udviklingen af ny velfærdsteknologi. Projektet Velfærdsfabrikken er et samarbejde mellem Sammenslutning af Unge Med Handicap (SUMH) og Teknologisk Institut.

Der sker meget inden for udvikling af velfærdsteknologi i Danmark i disse år. Men det er sjældent, at unge med handicap bliver involveret i virksomhedernes udviklingsarbejde. Det vil SUMH og Teknologisk Institut ændre med projektet Velfærdsfabrikken.

Det handler om de unges dagligdag

Fra på fredag og to uger frem afholder Velfærdsfabrikken en række workshops rundt om i landet. Formålet med Velfærdsfabrikkens workshops er at identificere unge med handicaps udfordringer og bringe oplevelser og erfaringer fra deres dagligdag i spil. Udfordringerne oplevet på egen krop danner grundlag for det videre udviklingsarbejde i Velfærdsfabrikken.

”Unge med handicap er eksperter i deres eget liv. Det kan samfundet  få meget mere gavn af end det sker i dag. De har viden, som er uvurderlig for virksomheder, der arbejder med at udvikle velfærdsteknologi.Velfærdsfabrikken  undersøger og afprøver nye modeller for, hvordan de unge kan blive medudviklere af fremtidens teknologiske løsninger”, siger sekretariatsleder i SUMH Sidsel Munkebo Hansen.

Sjældent at unge med handicaps tages med i processen

”Inddragelsen af brugere i udviklingen af nye produkter og services er meget relevant og oppe i tiden, men det er sjældent, at unge med handicap i den grad, som det er tilfældet i dette projekt, får mulighed for at sætte deres aftryk hele vejen gennem udviklingsprocessen fra idé til færdig prototype”, siger Marie Paldam Folker, seniorkonsulent på Teknologisk Institut.

Det er målet, at der kommer en stor bunke udfordringer og ideer ud af de nævnte workshops. Et Advisory Board bestående af en række eksperter med fagviden om velfærdsteknologi, innovation, produktudvikling og brugerinddragelse vil vurdere, sortere og udvælge de 20 bedste udfordringer at gå videre med i projektet.

Velfærdsfabrikken vil senere sætte de unge sammen med offentlige og private virksomheder i såkaldte ”innovationsceller”. Her skal de samskabe nye løsninger med udgangspunkt i de udvalgte udfordringer. Der etableres også et Ungepanel for Velfærdsfabrikken. Her kan unge med handicap bidrage til udviklingen af projektets prototyper.

Et kig ind i maskinrummet

I forbindelse med afslutningen af workshoppene inviterer Velfærdsfabrikken nyhedsmedier, offentlige og private organisationer og alle andre interesserede til ”et kig ind i maskinrummet”.

Her har man mulighed for at høre mere om Velfærdsfabrikkens arbejde. Vi fremviser et udvalg af de identificerede udfordringer og præsenterer Advisory Boardet og Ungepanelet.

Arrangementet finder sted Tirsdag d. 10. marts 2015 kl. 12.00 - 13.15 i Handicaporganisationernes Hus Blekinge Boulevard 2 2630 Taastrup

Tilmelding pr. mail til rasmus@sumh.dk.

Sammenslutningen af Unge Med Handicap og Teknologisk Institut står bag Velfærdsfabrikken. Det toårige projekt er finansieret af de almennyttige fonde Villum Fonden og Velux Fonden. Læs mere om Velfærdsfabrikken og workshoppene på www.velfærdsfabrikken.dk og www.facebook.com/velfaerdsfabrikken.

Kontakt for mere information

Sekretariatsleder i SUMH, Sidsel Munkebo Hansen. tlf. 2171 6170, sidsel@sumh.dk.

Seniorkonsulent hos Teknologisk Institut, Marie Paldam Folker, tlf. 7220 1166, mpf@teknologisk.dk.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen