Berlingske Business
16:27Eurozonen: Forbrugertilliden lidt bedre end ventet i oktober
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Tapen ta'r vandet i opløbet

Node Image Upload michael-og-tapen_fotor_businessdirect.tmp

Regnen tager til. Der er brug for nye løsninger til at beskytte os mod vandmasserne. To mænd fra København har udviklet en forseglingstape, der kan tætne døre og vinduer. Tapen kan afvise mere end definitionen på et skybrud: 15 mm vand på en halv time.

En ny type tape kan forsegle vinduer og døre så godt, at det kan holde vand ude fra hjemmet langt hen ad vejen. Det er Michael Andersen og Søren Stærmose, som er opfinderne bag. Opfinderrådgivningen, Teknologisk Institut har hjulpet dem med at få en licensaftale i hus med virksomheden Lind Solutions.

I første omgang kommer tapen med de særlige egenskaber ikke ud i almindelig handel, men bliver tilbudt til kunder via flere større danske forsikringsselskaber.

- Forretningsmodellen fungerer, fordi det er en opfindelse til den skadesbegrænsende indsats, hvor interessen primært ligger mellem forsikringsselskaber og borgere. Skulle den i almindelig handel i for eksempel byggemarkeder, ville den præventive effekt være svær at opnå, da folk normalt først reagerer, når skaden er sket, siger Terkel Lind fra Lind Solutions.

Det startede med vand i egen kælder
Historien om en sådan opfindelse tager selvsagt sin begyndelse under et voldsomt regnvejr. Bygningsingeniør Michael Andersen stod for et par år siden i vand til knæene i kælderen, efter at regnen havde pisket ned over Vesterbro. I kælderen var et mindre lager af trusseindlæg fra den fabrik, han var direktør for.

- Jeg stod der i pytterne og så, hvordan trusseindlæggene bare svulmede op. Jeg ringede med det samme til min ven, molekylærbiologen Søren Stærmose, og så fik vi ideen til at prøve at udvikle en papirmasse, der er særligt vandtæt, til afdækning af karme og døre, siger Michael Andersen.

De to herrer har et fællesskab om at få ideer og forfølge, om de kan blive til noget. I dette tilfælde skulle det vise sig, at der virkelig var gang i en løsning på et problem, der kun bliver større i tiden frem. De var særligt optagede af at bruge eksisterende materialer og teknologier på nye måder.

Google-søgningen skræmte ikke
Det første, de gjorde, var at sætte sig ned og undersøge, om der er andre, der har løst problemet, og i så fald, hvordan de har løst det. Det var ren Google-søgning, og de fandt ikke noget, der skræmte dem.

Men der findes andre måder at stoppe vandet på. Du kan sætte skot på. Det kræver en håndværker, og det spærrer døren, så du ikke kan komme ud af huset. Du kan få sat vandtætte døre i. De koster 10.000 kroner stykket plus håndværkerens løn. Du kan også bruge sandsække, hvilket kræver en stor indsats, tid og planlægning.

- Hvis du kun oplever oversvømmelse tre gange på et liv, er de løsninger bare ikke måderne at gøre det på, mener Michael Andersen.
Det materiale, som forseglingstapen er udviklet af, udmærker sig ved at være et forholdsvis billigt og effektivt produkt, der løser et stigende problem i private boliger og offentlige bygninger.
Tapen er nem at påføre og nem at skaffe sig af med for lægmand. Det er bare en tape med helt specielle egenskaber.

- Vi fandt ud af, at de fleste og største vandskader sker i gummistøvlehøjde under 40 centimeters vand. Ikke ved de der kæmpe oversvømmelser, du ser i tv-nyhederne. Vi konstaterede også, at problemet med nedbørsmængderne og vandskaderne er voksende. Blandt andet fordi vi bygger dyrere og der kommer flere belægninger i byerne, som gør det sværere for vandet at løbe væk, siger Michael Andersen.

Forsøgsperioden hjemme i køkkenet
De to mænd kastede sig over forsøg med tape lavet af mange forskellige materialer, som de havde kendskab til fra Michaels daværende fabrik. Forsøgene skete hjemme i køkken og kælder. De arbejdede med fokus på at skabe en løsning, der er så tynd som muligt og suger så meget som muligt.

- Meningen med tapen er, at du kan tage den hurtigt frem, når der varsles skybrud eller stormflod. Det ved du i vore dage, hvor vejrmeldingerne fylder så meget i nyhederne. Så tager du det op fra kælderen og monterer. Sker der ikke noget, tager du det af og har ikke ødelagt døren, siger Michael Andersen.

Tapen klistrer på den ene side. Man sætter den fast mellem døren/vinduet og karmen i op til to meters højde. Den kan svulme op til 30 gange sin egen størrelse.

Da de var færdige med test og forsøg, gik d’herrer til Opfinderrådgivningen på Teknologisk Institut for at få hjælp til at finde en virksomhed, som ville gå videre og lave en produktion ud af tapen.
Samt hjælp til, hvordan de skulle beskytte ideen. Det førte blandt andet til en dialogsøgning hos Patent- og Varemærkestyrelsen, som fik et godt udfald.
Der er efterfølgende indleveret to patentansøgninger for at beskytte opfindelsen.

Der blev også sat et møde op med en stor tysk virksomhed, som dog ikke mente, at idéen passede til deres produktportefølje og afsætningskanaler. Men så bragte Opfinderrådgivningen de to idémænd i kontakt med Terkel Lind, der bl.a. driver Lind Solutions, som beskæftiger sig med at sikre hjemmet og er vant til at samarbejde med idérige borgere.
Det blev gennembruddet.

- Tapen er vores første licensaftale. Vi har ikke selv kræfterne til at køre den i garagen. Det kræver noget ekstra ved siden af fuldtidsarbejde og familieliv selv at producere og sælge, så det passer rigtig godt til os med en licensaftale, siger Michael Andersen.
Forseglingstapen fungerer problemfrit med ferskvand. For at imødekomme udfordringer med saltvand har opfinderne med hjælp fra kabeleksperter fundet frem til en løsning, der også har magten over saltvandet.

Opfinderne var langt med forarbejdet
- Samarbejdet fungerede ret hurtigt om aftalen. Der var ikke så meget der. Det handler meget om personlighed og tillid for mig, og den havde vi til Terkel. Du kan heller ikke gå og putte med din afprøvede idé. Det er et kæmpe problem med regnmængderne, og der sidder formodentlig tusind mennesker hver dag og leder efter nye løsninger. Vi holdt en åben dialog og gav hurtigt håndslag, siger Michael Andersen.

Terkel Lind udtrykker også, at det ikke tog mange minutter at se potentialet i tapen.

- Michael og Søren var langt længere med deres idé og produkt end næsten alle de andre over 100 opfindere, jeg har mødt de seneste år. De kom med prototypen, havde testet funktionaliteten, har forstand på materialer, forståelse for markedet og ved noget om produktion. Det gav al mulig mening. siger Terkel Lind og uddyber:
- Det har faktisk undret mig, at de ikke bare selv laver det. Men de siger, at de hellere vil blive ved med at få, teste og udvikle ideerne.

Men hvorfor er det lige den idé, der lykkes, i forhold til alle de andre, de to idémænd har gået og puslet med gennem årene?

- Søren har forstand på molekyler og masse, og jeg har forstand på den her type produkter og fabrikation. Så ideen faldt godt ind i noget, vi ved noget om, kombineret med Opfinderrådgivningens hjælp, og at vi blev præsenteret for Lind Solutions, siger Michael Andersen, som afslører, at makkerparret har fået et boost ved licensaftalen og er i fuld gang med deres næste idé.

Læs mere om opfindelsen her:
www.opfind.nu
http://www.lindsolutions.dk/dk/

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen