Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Raizer - gode løft for fremtiden

Node Image Upload Raizer 3_Fotor580x361.jpg

Liftup A/S har store markedsforventninger til løftestolen Raizer, som de har købt rettighederne til af idéhaveren for et passende engangsbeløb

Liftup A/S har store markedsforventninger til løftestolen Raizer, som de har købt rettighederne til af idéhaveren for et passende engangsbeløb

Af Anders Jørgensen, www.opfind.nu, anjn@teknologisk.dk

”Vi syntes med det samme, at konceptet var genialt. Det var en smart dims. Vi vidste, at der var et stort behov i branchen for velfærds- og sundhedsteknologi, at der manglede gode løsninger til de tunge løft. Raizer er en rigtig smart måde at håndtere tunge mennesker, der er faldet. Anders Lykkegaards mekaniske maskine gør alt det hårde arbejde, det er en rigtig god idé”, siger Henrik Haugaard, der er salgschef i Liftup A/S.

”Der er sket meget, siden vi mødte hans prototype af træ. Han var nået til et punkt, hvor han gerne ville sælge sin idé videre og have nogen til at produktionsmodne løftestolen. Det gjorde vi på et halvt år i løbet af 2014, så der stod tre funktionelle prototyper klar til Health & Rehab-messen i september,” siger Henrik Haugaard.

Produktudvikling på seks måneder

Aftalen mellem idéhaver og virksomhed blev underskrevet i februar 2014. Opfinderrådgivningen, Teknologisk Institut har bistået opfinder med råd og vejledning under hele forløbet. Man må sige, at der er sket en ret hurtig produktudvikling af den mekaniske og mobile løftestol.

”Jo, men det har også været seks måneder for fuldt skrald. Vores udviklingsafdeling har haft næsten 100 procent fokus på at udvikle og modne løftestolen. Det er sådan, det virker bedst for os at udvikle hurtigt med fuldt fokus”, siger salgschefen fra virksomheden, der hører hjemme i Støvring i Himmerland.

Aftale om et engangsbeløb

Der er pænt store forventninger til, at Raizer kan gøre sig godt på det danske marked og de lande i første omgang i Nordeuropa og Norden, hvor der findes love og regler på området for tunge løft.

Det manifesterer sig også i det faktum, at Liftup A/S i forhandlingerne om aftalen med Anders Lykkegaard både var åbne for en royalty-aftale med løbende udbetaling af royalties og et engangsbeløb fra starten af.

Anders Lykkegaard gik efter en god aftale om et engangsbeløb og fik den til sin egen tilfredshed. Fordi det frigør tid og ressourcer til, at han kan udvikle flere nye produkter i de næste par år uden at være tvunget til at tage kunder ind i sit enmandsfirma Anding Engineering and Design.

Det er altid et sats uanset hvad

For opfinderen er Raizer første succesfulde færd med at afsætte sit produkt til en eksisterende virksomhed, og for Liftup A/S er det første gang, at de har lavet aftale på et engangsbeløb.

”Uanset hvad er det et sats, men det er klart, at aftalen om et engangsbeløb udtrykker, at vi har stor tro på markedspotentialet i Raizer-stolen. Hvis det lykkes at sælge tusindvis af dem, er engangsbeløbs-aftalen en klar fordel for os, og hvis det omvendt kun bliver til hundredevis, ville vi kunne have delt omkostningerne ved risikoen mere med opfinderen”, siger Henrik Haugaard.

Han fortæller, at de første 50 ordresedler i Danmark er udfyldt. En del af Raizer-stolene blev leveret før jul. Der er også interesse fra udlandet.

Begge parter mødte til forhandlingerne med hver deres beregninger på markedspotentialet, og Liftup A/S har lavet de indledende business-planer for eksportmarkederne.

Liftup A/S’ kalkuler for det danske marked

I Liftup A/S’ kalkuler for det danske marked har de sammenstillet forskellige statistiske efterretninger. Der er cirka en million borgere i Danmark, som er over 65 år. 1/3 af dem falder i løbet af et år og halvdelen af de, der falder, oplever at falde flere gange.
Det giver et samlet antal fald på formodet op mod 500.000. Raizer-stolen henvender sig til ældre, der falder, men ikke behøver behandling.

Hos Statens Institut for Folkesundhed kan man læse sig til, at 45.000 gange, når ældre over 65 år falder, skal de en tur på skadestuen. Det er cirka 10 procent af fald-situationerne.
Ifølge Københavns Kommune bliver hjemmeplejen kaldt ud cirka 1700 gange årligt, fordi ældre er faldet i egen bolig og har brug for hjælp til at komme op.

Slagelse Kommune, Center for ældre har aktuelt et udbud ude, hvor de søger tilbud på hjælp, når ældre er faldet i hjemmet. Af det materiale fremgår, at kommunen tæt ved 300 gange årligt tager ud og hjælper de ældre op igen.
Hvis der er brug for ekstra hjælp til at få de ældre op igen, bliver Falck tilkaldt som assistance.

Det er anden gang, at Liftup A/S har lavet en aftale med en idéhaver. Den første var en royaltyaftale med omvendt fortegn, kan man sige. I den forstand, at virksomheden blev skabt på stifterens produkt, den kombinerede trappe- og kørestolslift Flexstep. Da stifteren blev købt ud af firmaet, indgik de en royaltyaftale med ham på Flexstep.

http://www.raizer.dk/

http://www.liftup.dk/da/produkter/

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen