Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Keyguard - nu bliver børnene ikke låst inde mere

Node Image Upload KeyGuard_580x362.jpg

Baby Dan A/S har lavet licensaftale med idehaveren Martin Schwartz Wiig, der har udviklet en anordning til nøgler, så børn ikke låser sig inde eller ude af badeværelser og andre rum i boligen. Det ...

Baby Dan A/S har lavet licensaftale med idehaveren Martin Schwartz Wiig, der har udviklet en anordning til nøgler, så børn ikke låser sig inde eller ude af badeværelser og andre rum i boligen. Det startede med, at han ikke var helt tilfreds med sin søsters løsning på nøgleproblemet.

Ingeniør Martin Schwartz Wiig fra Viby J. har fundet en løsning, som befrier børnefamilier for bekymringen for, at deres små børn låser sig inde på badeværelser eller åbner døre med stejle trapper ned til mørke kældre. Hans løsning på låseproblemet har måske også potentiale på plejehjem, hvor demente beboere kan komme i lignende situationer.

KeyGuard, som produktet bliver kaldt, er en hætte, du kan sætte din nøgle i, og så tager den ikke fat i låsemekanismen, før du gør noget ekstra. Hvis du intet gør, kører hætten blot rundt uden at tage fat. For at låse i eller låse op skal du først trykke ind på hætten og derefter dreje rundt.

Den løsning faldt efter et par halvlege i så god smag hos børneudstyrs-virksomheden Baby Dan i Låsby, at det er blevet til en licensaftale med idehaveren.

Sådan kom han i gang med produktet

”Mange fjerner nøglen fra deres badeværelsesdør for at undgå, at børnene låser sig inde og ikke kan komme ud. Eller de gemmer nøglen,” siger Martin Schwartz Wiig.

Hans bud på den nye løsning opstod i påsken 2010, da han var på besøg hos sin søster. Hun havde to små børn og havde valgt at hænge nøglen til badeværelset i en snor, børnene ikke kunne nå. Det prikkede til Martins opfindergen.

”Snore og børn kan være noget farligt noget”, som han siger. Han tænkte, at der måtte være andre løsninger på problemet.

Martin kiggede rundt i produkt-landskabet på, hvad andre har gjort, og læner sig i sin løsning op ad princippet fra eksempelvis terpentin-flasker, hvor du først skal trykke hætten ned, før du kan dreje den rundt. Keyguard består af en fast del og en roterende del plus en trykfjeder, der sørger for at holde afstanden mellem de to. Fjederen fjerner muligheden for, at de to dele går i indgreb med hinanden.

”Børn vil typisk bare stå og snurre den roterende del rundt”, siger han.

Prototypen - sådan blev den til

For at tydeliggøre pointen satte han sin søsters dreng på fire år til at prøve at låse op og i på Martins prototype og filmede det imens.

”Jeg købte en dør gennem Den Blå Avis og skar håndtag/lås ud og fastgjorde den til en plade, hvor jeg satte prototypen af Keyguard på og testede den på min 4-årige nevø. Han sad og rodede med det, uden at det lykkedes at få den op. Han er ellers en ret kvik fyr,” siger Martin Schwartz Wiig.

Det var en fuldt funktionel prototype lavet i SLA-emner på 3d-printer.

Virksomhedskontakt til Baby Dan

Martin har tidligere været i dialog med Baby Dan om meder til en barnevognslift, så den kunne omdannes til en vugge. Den prøvede han at afsætte til Baby Dan. Men det lykkedes ikke, fordi virksomheden vurderede, at det skandinaviske marked ville være for småt.

Men da han kom med sit bud på den nye sikre lås, var de mere lydhøre.

Virksomheden testede blandt andet konceptet på deres Top 3-kunder inden for Sikkerheds-småting uden, at de helt faldt ned af stolen af begejstring. Det blev i første omgang en afvisning. Der gik nogle måneder, før ingeniøren fra Viby J. forsøgte sig med en aftale med en tysk virksomhed. Uden held. Martin gav dog ikke op, og kom i reel dialog med en anden dansk virksomhed, der har særlig ekspertise inden for låse. For at holde alle døre åbne fortalte han om den fornyede interesse til Baby Dan. Og det skulle vise sig at være en god idé.

Barneudstyrs-virksomheden var nemlig igen interesseret i at gå i dialog om en aftale med ham.

”Det er et godt produkt, hvor innovationen er til stede. Det er ikke kun nyt eller smart. Produktet dækker et reelt behov, hvilket er let forståeligt for forældrene og kunderne”, siger Søren Pjengaard, der er salgsdirektør i Baby Dan.

Han fortæller, at der har været kigget på forskellige forretningsmodeller for samarbejdet med Martin Schwartz Wiig. Baby Dan tilbød blandt andet at lave en aftale med Martin, hvor han selv var underleverandør til Baby Dan, som kunne sælge produktet videre til deres kunder rundt om i verden.

Det endte med en licensaftale

”Jeg opsøgte Opfinderrådgivningen for at få hjælp til spørgsmål omkring, hvem der skulle stå med produktansvaret, indkøb af værktøj, etc. Baby Dan havde lagt ud med, at jeg skulle være underleverandør på produktet. Det var jeg ikke interesseret i. De accepterede, at vi i stedet indgik en licensaftale med royalty-betaling. Det fremsendte udkast til aftalen vendte jeg med opfinderrådgiver Rasmus Offersen, som ændrede formuleringer om, hvem der havde ansvaret, og han lavede præciseringer omkring det juridiske, så det stod helt klart,” fortæller Martin Schwartz Wiig.

Baby Dan kunne godt se, at det var en stor mundfuld for Martin selv at blive producent af Keyguard.

”Men vi syntes stadig, at det var et godt nyt produkt, og vi valgte at investere i det og lave licensaftalen med ham”, siger salgsdirektøren, der anerkender opfinderens gode forarbejde med konceptbeskrivelse, tegninger, prototype og en testvideo med søsterens søn, der bakser med prototypen.

Martin har i forløbet fået lavet en nyhedsundersøgelse på Keyguard hos Patent- og Varemærkestyrelsen og selv skrevet patentansøgningen. Det har han kvalifikationer til på grund af sin fortid som produktudvikler i den midtjyske virksomhed Pressalit, hvor han samarbejdede med patentagent-virksomheden Patrade omkring beskyttelsen af nye produkter.

Det skal med, at Baby Dan tilbød en lavere licensaftale end forventet, på grund af omstændighederne med finanskrisen. Det accepterede Martin Schwartz Wiig.

Det er vigtigt med realitetssansen

”Det er en svær ting med idéhaverens opfattelse på et plan og markedet på et helt andet plan. Det er en af de grundlæggende udfordringer vi har, når vi får henvendelser fra folk med gode ideer. Deres produkt skal ud på et marked med x antal andre produkter, og vil kunderne så købe det? Det kræver en realitets-sans. Vi oplever, at en del idéhavere ikke har tålmodighed nok, eller tror de skal have mere for det og går til andre virksomheder. Idéhavere er gode til at få produktideer, men de har sjældent tænkt over, hvor meget kostprisen skal ganges med for at nå til den endelige udsalgspris i butikkerne.”, siger Søren Pjengaard.

Han nævner, at Baby Dan bliver præsenteret for en ny idé cirka én gang om ugen. Det er meget få henvendelser, der virkelig har kommercielt potentiale.

Men der kom Martin Schwartz Wiig helskindet igennem det smalle nåleøje.

”Martin har både udvist stort gåpåmod, vilje og tålmodighed til at samarbejde med os på den lange bane, hvor mange andre nok ville have opgivet undervejs”, siger Søren Pjengaard.

Ifølge salgsdirektøren har Keyguard også den kvalitet, at den ikke koster så meget i handel.

”Vi lever ikke i en verden, hvor et genialt produkt kan sælges, hvis det er 25 procent dyrere end andre af samme type. Der er skåret ind til benet.”

Keyguard er lige kommet ud i butikkerne. Søren Pjengaard skyder potentialet til at ligge på et salg på 10.000 til 100.000 styk. Låseanordningen kommer potentielt til salg i op mod 30 lande i Europa plus i USA og Østen. Baby Dans eksport er over 90 procent.

Martin har i øvrigt prøvet det før

Det er ikke det første produkt, Martin Schwartz Wiig udvikler som privatperson. Han har i samarbejde med designvirksomheden Aida udviklet et silikonelåg til køkkenskåle, og i forbindelse med det designet en skål af melamin og en af rustfrit stål, som en samlet produktserie, der har været på markedet i over fem år.

”Jeg lever af at realisere gode ideer, opfindelser og at være kreativ og løse gordiske knuder, når jeg er på arbejde, og jeg kan ikke helt holde op med det, når jeg kommer hjem”, siger Martin Schwartz Wiig.

Keyguard-navnet er i øvrigt brugt til flere andre produkter. Blandt andet en boks til at opbevare nøgler i, som hænger på husmuren. Navnet er ikke beskyttet, fordi det er en sammentrækning af to navne, og så kan det ikke mønsterbeskyttes.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen