Berlingske Business
08:12Inflationen aftog en smule i november
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

En forstyrrelse skaber nye muligheder

Node Image Upload kilde-as-automation.tmp

Da KILDE A/S Automation gik ind i et udviklingsforløb med innovationscentret på Teknologisk Institut, var det med ønsket om at effektivisere salgsprocessen og få en mere behovsfokuseret tilgang til markedet. De endte med også at få løftet deres kompetencer inden for produktudvikling og proces- og produktstrategi gennem konkrete værktøjer fra udviklingstilgangen Simplimize. Nu er de klar til at arbejde videre med de nyerhvervede metoder med en mental kuffert fuld af læring og ny viden.

KILDE A/S Automation har i mere end 40 år arbejdet med udvikling af kundetilpassede løsninger inden for automation. En strategi der giver glade kunder, men som også er yderst ressourcekrævende. Og som alle andre virksomheder er KILDE A/S Automation optagede af at finde den bedste og mest effektive vej til markedet. Derfor gik de ind i et udviklingsforløb med Teknologisk Institut med det sigte at løfte medarbejdernes kompetencer inden for salg og kommunikation samt at blive bedre til at italesætte kundens behov. Forløbet udviklede sig, og Teknologisk Institut endte med også at facilitere implementeringen af KILDE A/S Automations produktstrategi. Resultat blev blandt andet minimerede udviklingsomkostninger, en fælles produktudviklingsplatform og reduceret leveringstid på deres produkter.

”Vi gik ind i forløbet med fokus på træning inden for salg og kommunikation, men det tog hurtigt en drejning, hvor vi diskuterede mulige retninger for implementeringen af vores virksomheds produktstrategi. Den indledende fase fik os altså tunet ind på, hvordan forløbet kunne tilrettelægges, så det bidrog til at føre vores strategi ud i livet. Derefter understøttede Teknologisk Institut vores proces med at bringe nye produkter på markedet og vores metoder hertil. Forløbet skabte et godt link mellem produkter, produktudvikling og driftsorganisationen - særligt omkring standardisering på tværs af produkterne,” fortæller direktør Peter Friis.

Praktiske værktøjer og ændret mindset
Flere medarbejdere hos KILDE A/S Automation har som en del af udviklingsforløbet gennemført et Simplimize-forløb. Her er de blevet trænet i seks konkrete og praksisnære værktøjer til at arbejde med forenkling af virksomhedens produktprogram og skabe en operationel proces- og produktstrategi.

”Vi har fået en ny struktur omkring det at bringe produkter på markedet. Og vi har fået en struktur omkring udviklingen af nye og eksisterende produkter og produktvarianter, der sikrer genbrug på tværs af produkterne, uden at vi skaber flere nye komponenter end nødvendigt,” fortæller Peter Friis og fortsætter: ”Gennem Simplimize har vi for eksempel fået metoder til at lave markedsanalyser på en simpel måde og til at effektivisere vores produktudvikling. Vores kommunikation og tekniske definitioner er blevet skarpere. Og vores mindset er blevet styrket, så også udviklerne tænker mere strategisk i produktudviklingsfasen. De starter nu med kunde- og markedsvinklen i stedet for teknologien og tænker meget længere frem end tidligere.”

Et løft ud af den traditionelle teknologiboble
Ud over de håndgribelige værktøjer har medarbejderne fået en anden måde at italesætte deres arbejde og processer på. Direktør Peter Friis har observeret, hvordan de snakker sammen på en anden måde end tidligere: ”Jeg har oplevet, at sproget har ændret sig. Før gik snakken mere på teknik og den enkelte løsning. Nu bliver der tænkt bredere og større, for eksempel hvordan de kan strukturere hele produktprogrammet. Så de er blevet løftet ud af den traditionelle teknologiboble og tænker samtidigt mere kundeorienteret. Det betyder, at vi nu udvikler produkter, der kan bruges mere generisk, som en standardløsning der kan sælges flere enheder af i sidste ende. Vi har generelt fået en bredere indsigt i sammenhængen mellem kundebehov, teknologi, økonomi og produkter,” fortæller Peter Friis.

Den positive forstyrrelse
Når man som KILDE A/S Automation inviterer ny viden inden for, bliver organisationen forstyrret på godt og ondt. De afsatte den nødvendige tid til at blive forstyrret og gå i dialog omkring mulige indsatsområder. Forløbet endte derfor med at blive en blanding af strategisk afklaring, individuel oplæring af udvalgte medarbejdere og et Simplimize-vækstgruppeforløb med andre virksomheder. Den indledende forstyrrelse og afklaring gjorde, at KILDE A/S Automation fandt ud af, hvad der gavnede virksomheden bedst her og nu og fremadrettet.

”Når du vælger at invitere konsulenter ind i din virksomhed, skal du være bevidst om, hvad du vil med sådan en forstyrrelse eller hurtigt blive det, for den påvirker den daglige gang, vanlige tankemønstre og adfærd. Men forstyrrelser kan også være positive, du skal bare være klar på dem og klar til at afsætte de nødvendige ressourcer for at få det optimale udbytte,” fortæller Peter Friis og fortsætter: ”I dette tilfælde bragte forstyrrelsen os ind på et andet spor end udgangspunktet. Og sådan en afklaring kan tage tid. Havde vi valgt et quick fix, var vi ikke endt, hvor vi er i dag. Medarbejdernes tilvænning tager også tid. De startede med en naturlig skepsis, men er nu gået fra modvilje til at arbejde ihærdigt og naturligt med den nyerhvervede viden og metoder og kan se værdien i det,” fortæller Peter Friis.

Udvikling tager tid
Forløbet har kørt næsten et år, men mindre kan heller ikke gøre det i Peter Friis’ optik, da tiden fra afklaring til egentlig implementering i de daglige rutiner og den organisatoriske kultur er lang. ”Har du tiden til at arbejde på både et strategisk og praktisk niveau, inddrage medarbejdere fra flere fagområder og løbende arbejde med de tillærte metoder i dagligdagen, opnår du vedvarende læring på flere niveauer. Vi er ikke i mål endnu, men det havde vi heller ikke forventet. Vi er blevet hjulpet i gang med nye og spændende metoder, og vi føler os godt klædt på til på egen hånd at arbejde videre med den nye viden,” afslutter Peter Friis.
Industriens Fond står bag Simplimize

Industriens Fond har siden 2012 været initiativtager til Simplimize og har økonomisk finansieret forskellige faser i udviklingen af et samlet sæt af metodeværktøjer. Udgangspunktet er, at mange mindre og mellemstore fremstillingsvirksomheder opnår betydelige gevinster ved at gennemføre en forenkling af deres produktprogram.

Fakta om KILDE A/S Automation
KILDE A/S Automation arbejder med integrerede automationsløsninger, servoteknik og robotapplikationer og beskæftiger i dag ca. 70 medarbejdere. Læs mere om virksomheden her.

Fakta om innovationscentret på Teknologisk Institut
Innovationscentret på Teknologisk Institut har i mere end 40 år arbejdet med åben innovation og hjælper virksomheder, organisationer og mennesker med at sætte de bedste rammer for bæredygtig idéudvikling, innovation og forretningsudvikling. Det sker med afsæt i 6 principper: mindset, praksis, virkelighed, relationer, viden og bæredygtighed. Læs mere her.

Fakta om Simplimize
Industriens Fond har siden 2012 været initiativtager til Simplimize, som er udviklet og udbredt i et samarbejde mellem Industriens Fond, DTU Mekanik, Valcon, Industrisamarbejdet/DI og Teknologisk Institut. Simplimize er en operationel tilgang til forenkling af fremstillingsvirksomheders produktprogram, der samtidigt skaber et nyt grundlag for at effektivisere og øge innovationsmulighederne ud fra kundernes behov. Læs mere her:

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen