Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Det virtuelle værtshus

Node Image Upload build-a-bar--chrome_fotor.tmp

- Build A Bar - nyt it-værktøj til design af udskænkningsudstyr på vej

Virksomheden Drikkevareservice arbejder ikke normalt i den virtuelle verden, når der bliver konstrueres og monteret udstyr til udskænkning af øl og vand i værtshuse og virksomheder. Det vil indehaver Christian Torstein nu ændre på, både for at opnå større træfsikkerhed hos kunden og for at effektivisere produktionen.

Med hjælp fra InnovationsAgenterne realiserer han nu en gammel drøm om et interaktivt visualiseringsværktøj, der bygger en digital version af kundens nye bar.
- Internt kalder vi projektet for ”Build A Bar”, fortæller Christian Torstein med et glimt i øjet.

Christian Torstein har syv ansatte som bygger, monterer og servicerer øl- og sodavandsanlæg over hele Danmark. Det handler om tappetårne, haner, køleanlæg m.m., og blandt kunderne er både de store danske bryggerier og en lang række af landets små bryghuse.

- Vi oplever jævnligt, at der opstår fejl og misforståelser i processen fra det første møde mellem kunde og sælger til ordren afleveres til udførelse i den tekniske afdeling.Ofte er anlægget ”tegnet på en serviet”, sådan groft sagt.
Det kan ende med at blive dyrt, hvis anlægget skal ændres og justeres efterfølgende, fordi det ikke svarer til det, kunden havde forestillet sig.

Ifølge Christian Torstein kan man undgå disse ekstraudgifter, hvis kunde og sælger i fællesskab designer anlægget på computeren og kan se det færdige resultat på skærmen.

Samtidig genererer softwaren en detaljeret specifikation af udstyret, så den tekniske afdeling kan bygge præcis det, kunden vil have. Lidt lige som når du designer dit nye køkken i et af de tegneprogrammer, køkken-butikkerne stiller til rådighed på nettet.

Ud til bryggerierne

Det er ikke kun Christian Torsteins egen virksomhed, der kan spare penge og øge effektiviteten ved at bruge interaktiv visualisering til at fjerne de fejlkilder, der opstår undervejs fra kunde og sælger til de tekniske medarbejdere, der skal producere og montere barudstyret.

Bryggerierne har tilsvarende store udgifter til deres fadølsafdelinger, der skræddersyr og monterer udstyr på barer og værtshuse.

Hvert bryggeri har nemlig sit eget udstyr, og når et værtshus skifter drikkevareleverandør, så udskiftes samtidig hele udstyret med køle- og tappeanlæg m.m. Når Build A Bar er færdigudviklet vil Christian Torstein derfor også tilbyde visualiserings-værktøjet til bryggerier og drikkevareleverandører i Danmark og udlandet.

InnovationsAgenterne har hjulpet Christian Torstein med at finde de rigtige samarbejdspartnere til at realisere projektet.

- Jeg præsenterede InnovationsAgent Anders Iversen for min idé, og han hjalp mig med at skrive en ansøgning til InnoBooster-ordningen. Vi fik bevilget pengene, og nu er visualiseringseksperter fra Alexandra Instituttet i gang med at bygge systemet.

3D i realtid

Som nævnt fungerer ”Build A Bar” grundlæggende som de tegneprogrammer køkkenbutikkerne tilbyder. Dog med den vigtige forskel, at systemet anvender de nyeste teknologier til at skabe interaktive 3D-billeder i realtid og i meget høj kvalitet.

Anvendelsen af teknologier som html5 og webGL betyder, at programmet fungerer på næsten alle computere, tablets og nyere mobiltelefoner. Desuden anvender Alexandra Instituttets visualiseringseksperter nye teknikker til 3D-scanning af Drikkevareservices produktsortiment. ”Build A Bar” forventes færdigudviklet til efteråret.

Ifølge InnovationsAgent Anders Iversen kan mange mindre virksomheder med fordel gå samme vej som Torstein Drikkevareservice:

- Du kan styrke og effektivisere din forretning med it-værktøjer, der binder salg, design og produktion sammen på én platform. Det giver færre fejl og større præcision i kommunikationen internt i virksomheden.
Den type it-værktøjer er ikke kun forbeholdt store virksomheder. De små kan også være med. Det kræver imidlertid et godt overblik og grundig rådgivning, så man vælger en teknologi, der giver merværdi for virksomheden og som kan implementeres med de ressourcer, virksomheden råder over.

Yderligere information

Jane Hagelskjær, projektleder for InnovationsAgenterne: Tlf. 7220 2784 - jaha@teknologisk.dk

Fakta om InnovationsAgenterne

• Landsdækkende ordning finansieret af Styrelsen for Forskning og Innovation.

• Formålet er at bringe teknologisk viden og inspiration til danske SMV’er for at styrke deres forretning og konkurrencekraft.

• InnovationsAgent-ordningen er et korps af 35 erfarne virksomhedsrådgivere fra Danmarks ni Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter (GTS) med fælles afsæt i praktisk erfaring og stor faglig viden om teknologisk innovation.

• InnovationsAgenterne tilbyder gratis Innovationstjek til små og mellemstore danske virksomheder for at identificere konkrete udviklingsmuligheder inden for markeds-, produkt-, organisatorisk-, proces- og strategisk innovation.

• Med Innovationstjekket laver agenten en screening af virksomhedens behov, udfordringer eller potentialer og anbefaler mulige samarbejdspartnere til at løfte det identificerede.

• Siden 2007 har InnovationsAgenterne vejledt og hjulpet over 3.000 små og mellemstore arkitektfirmaer, gartnerier, små specialiserede fremstillingsvirksomheder og handelsvirksomheder.

• Det er gratis at få besøg af en InnovationsAgent, dog med forventning om, at virksomheden forpligter sig til at gå videre, hvis innovationstjekket skaber grundlag for et  innovationsprojekt.

Læs mere om de få formelle krav her

Læs mere om InnovationsAgenterne her

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen