Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Co-creation af fremtidens velfærdsløsninger

Node Image Upload smukfest_tissehus_3---kopi-2-658x439.tmp

Hvad gør man som kvindelig, tissetrængende kørestolsbruger på Skanderborg Festival, hvor toiletforholdene mildest talt er besværlige? Det er en stor udfordring, som desværre rækker langt ud over festivaldeltagelse og ind i hverdagen for kvindelige kørestolsbrugere, der er mere udfordret i forhold til at lade vandet end mandlige. Det har både sociale og fysiske konsekvenser som for eksempel blærebetændelse, inkontinens og manglede lyst til at forlade hjemmet til følge. Denne og andre udfordringer for unge med handicap kan snart være fortid på grund af co-creation-projektet Velfærdsfabrikken.

Der er mange metoder til udvikling af nye velfærdsløsninger. En af dem, co-creation, er den gennemgående metode i Velfærdsfabrikken. ”I projektet arbejder vi med at engagere virksomheder, offentlige instanser og unge med handicap i udviklingen af nye produkter og services, som kan lette dagligdagen for mennesker med handicap,” fortæller Ana Maria d´Auchamp fra Teknologisk Institut, der leder Velfærdsfabrikken sammen med Rasmus Hyttel Friberg fra SUMH. To års projektforløb og en masse erfaringer rigere, gør Ana Maria d´Auchamp status.

Udvikling i en win-win-win-mølle
Projektet er et ’eksperiment’, ikke kun på grund af sammensætningen af deltagerne, men også fordi deltagerne leger, skaber, ændrer og tester produkter og ydelser på en helt ny måde. ”Virksomhederne og slutbrugerne sidder sammen og udvikler på hverdagens udfordringer og behov. Virksomhederne og kommunerne får indsigter, som de ikke kunne have fået på anden vis. Og de unge med handicap oplever, at deres meninger, erfaringer og behov bliver taget alvorligt. De sidder med en ekspertviden, som kan omsættes til konkrete løsninger,” fortæller Ana Maria d´Auchamp.

Sammen står vi stærkere
Fire grupper har arbejdet med nye løsninger på udfordringerne usynligt handicap, tilgængelighed i det offentlige rum, toiletudfordringen samt de forkerte varer. Der er allerede kommet gode resultater ud af projektet, eksempelvis har gruppen med toiletudfordringen udviklet en proto-type, som blev testet på Skanderborg Festival. Resultater, metoder og erfaringer kan man høre om til projektets afslutningsarrangement d. 22/9.
Antoinett Vebel Farao, der er med i toiletudfordringsgruppen, er ikke i tvivl om, at co-creation er vejen frem: “Det er meget klogere og bedre for alle parter, hvis vi med handicap selv er med til at konstruere de kasser, vi skal passe ind i,” fortæller hun og fortsætter: “Jeg synes, Velfærdsfabrikken gør det, som alle burde gøre. Vi identificerer udfordringerne og samskaber de nye og bedre løsninger med åbne arme mod omverdenen”.

Facilitering sikrer udviklingen
Rollen som facilitator er afgørende for at sikre fremdrift og forankring i et projekt som Velfærdsfabrikken. ”Man kan kalde Rasmus og mig for en slags fødselshjælpere. Vi skubber tingene i den rigtige retning, guider, kommer med inspiration, motiverer og styrer det metodiske. Det er nødvendigt med en styret proces, så grupperne kan koncentrere sig om deres udviklingsarbejde. Og nu, hvor vi nærmer os afslutningen af projektet, er vores fornemste opgave at sikre, at grupperne lever videre efterfølgende,” fortæller Ana Maria d´Auchamp.

Fakta om Velfærdsfabrikken
Projektet startede i oktober 2014. I starten af 2015 gennemførte Velfærdsfabrikken seks arrangementer, hvor unge med handicap identificerede 20 udfordringer af både fysisk og ikke-fysisk karakter. Fire arbejdsgrupper arbejdede herefter videre med hver deres udfordring. Design thinking og co-creation har været de gennemgående metoder i hele projektet. Velfærdsfabrikken kører frem til 1. oktober 2016 og er støttet af VELUX FONDEN.

Du kan læse mere om Velfærdsbafrikken her.
Du kan læse mere om og tilmelde dig Velfærdsfabrikkens afslutningsarrangement her.

Foto: ©Astrid Dalum

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen