Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Byggefirmaet får privatkunder via Facebook

Node Image Upload KFS byggeri med udsigt_Simon_Loell_Fotor_businessdirect.jpg

Det startede med mavefornemmelser om, at det nok var klogt at være der. Nu er der kommet mere business case på med hjælp fra digitale innovationskonsulenter fra Teknologisk Institut. KFS Boligbyg ...

Det startede med mavefornemmelser om, at det nok var klogt at være der. Nu er der kommet mere business case på med hjælp fra digitale innovationskonsulenter fra Teknologisk Institut. KFS Boligbyg kan aflæse, at de får nye familiekunder direkte fra deres opslag på Facebook-siden

”De gode resultater giver os + på overskuds-kontoen og giver os plads til at prioritere tid til noget af det, vi virkelig tror på: at være på forkant med markedsføring på sociale medier! Vi er fulde af ideer og vi elsker at dele ud af dem!” - https://www.facebook.com/KfsBoligbyg/posts/815707191829106

Sådan skrev boligbyggevirksomheden KFS Boligbyg fra Støvring på deres Facebook-væg lige før jul.
Med en stigning i boligsalget på ca. 35 % i 2014 og direkte sporing af, at en del af kunderne er at finde blandt de familier, der har været aktivt nysgerrige på Facebook-sidens indlæg, kan boligbygge-virksomheden aflæse fremgang og forretningsevne i deres nye digitale liv.
Paratheden, åbenheden og evnen til at tænke digitalt i en forretningsmæssig kontekst kommer på et kærkomment tidspunkt. 

2014 er første år, siden 31-årige Ditte Maria Kollerup i 2012 blev direktør, hvor aktiviteten er kommet op på det ønskede niveau. Der bliver talt om et vendepunkt efter nogle tørre år i boligbyggeriet.

Den digitale dygtighed har skabt forretning

At blive dygtigere til at drive hjemmeside og Facebook-side - og i øvrigt have ambitioner om at komme videre med andre digitale medier - er vokset ud af deltagelsen i erhvervsnetværket Klar Digital Tale, der er orkestreret af innovationskonsulenter fra Teknologisk Institut i samarbejde med Væksthus Nordjylland, med fokus på at øge forretningsværdien for de deltagende virksomheder i deres digitale liv. Byggevirksomhedens afsæt var ny hjemmeside på vej, og at de gerne ville have hjælp på vejen. Men det udviklede sig.

- I netværket holder vi fokus på, at din digitale arbejdsindsats skal kunne betale sig. KFS Boligbyg var godt i gang med Facebook, men havde brug for en hånd til at skærpe det hele og få en forretningsstrategi for deres brug af hjemmesiden, Facebook og andre sociale medier for at få mere ud af det, siger Lars Frello, digital innovationskonsulent fra Teknologisk Institut.

- Hvert socialt medie har sine målgrupper, du som virksomhed skal være opmærksom på, hvordan du taler til, og hvad du deler med. KFS Boligbyg havde deres egne ideer om, hvad der er godt og skidt, men vi har trænet dem i hele tiden at tænke på målgrupper og budskab, og de er blevet helt gode til det på Facebook, siger Lars Frello.

Han remser op, at byggevirksomheden rammer børnefamilierne på Facebook, det professionelle netværk på Linkedin, designerne på Pinterest og arkitekterne på Instagram.

Vi skal være åbne og fortælle vores historier

KFS Boligbyg havde været i gang med deres Facebook-side et stykke tid. Den var startet med en stærk tro på, at åbenhed og tilstræbt ærlighed på den digitale vej kan blive perspektivrigt for forretningen.

- Jeg tog forrige år beslutningen sammen med bestyrelsen. Det var en mavefornemmelse af, at dér skal vi da være. Vi tænkte, at Facebook er en god kanal til åbent at inspirere andre ved at fortælle om os selv og det vi laver også til dem, der måske ikke kan lide os, siger Ditte Maria og fortsætter:

- Vi har eksisteret i over 30 år, men den historie har vi måske ikke været gode nok til at fortælle. Folk i dag vil have, at du er åben og personlig, og de kan mærke, at du er ærlig, når du sælger dem et hus. Hvis du ikke kan forsvare en pris, så melder du det ud eller viser regnestykket frem.

Stigning i boligsalget hænger sammen med den digitale indsats

Træningen på Klar Digitale Tale i at tænke forretning og terpningen i at tænke på målgrupper har manifesteret sig i Støvring. Det forretningsmæssige sigte på delbare opslag med relevante links ind i hjemmesiden og dennes kontaktinformation er én af hemmelighederne.

I dag rummer de fleste opslag fra KFS Boligbyg tips og gode råd til bolig og byggeri, som besøgende kan have direkte nytte af. Virksomheden oplevede i 2014 op til 1.300 visninger på deres opslag på Facebook; før var det omkring 500 - og det stiger fortsat.

- Med en stigning af boligsalget på ca. 35 procent i 2014 er der en direkte sammenhæng med de måder, vi markedsfører og fortæller om os selv på, og det forretningsmæssige resultat. Vi oplever en markant stigende respons fra kunder og kommende kunder på Facebook og hjemmesiden. Flere reagerer for eksempel aktivt på indlæg om månedens hus. Vi bygger 40 huse årligt og kan se, at en del kunder er blandt de, der henvender sig på Facebook, siger Ditte Maria Kollerup, som i en bisætning nævner, at de fx også har rekrutteret deres økonomidame via Facebook.

De digitale innovationskonsulenter fra Teknologisk Institut er også blevet klogere af forløbet.

- Nu ved vi mere præcist, hvad der er en stensikker vinder og har brugt erfaringerne fra Klar Digital Tale til at udvikle procesmodellen ”Ready-Set-Go”, der med stor træfsikkerhed hjælper virksomheder ud på digitale medier, siger Lars Frello.

Direktøren driver den med assistenten

Hos KFS Boligbyg er det Ditte Maria Kollerup sammen med salgskoordinator Lea Drejer Borup, som driver Facebook-siden og hjemmesiden. De bruger omkring tre timer om ugen og finder tiden til det, fordi det er let at prioritere opgaver, der skaber mersalg.
De er ikke blege for at involvere medarbejderne i at bruge sociale medier.
Det har mest ført til, at flere synes godt om virksomhedens opslag, så budskaberne spreder sig som ringe i vandet via algoritmerne ud i deres familier og netværk.

Men alle må godt lægge hot news om deres arbejde op på Facebook-siden.

- Hvis en håndværker har færdiggjort et støbearbejde, er det okay at dele det på væggen, når bare det udtrykker stolthed og arbejdsglæde. Kun få har benyttet sig af det, siger Lea Drejer Borup, der nævner, at hun først i efteråret kom helt over den dårlige samvittighed ved at være på Facebook i arbejdstiden.

Den digitale tankegang forplanter sig

Der er virkelig gået digitalt i den. Følgerne af refleksionen fra Klar Digital Tale har ført til, at KFS Boligbyg kun vil bruge digitale brochurer. Sælgerne skal have alt materialet med til kunderne på en USB-nøgle.

- Vi har fået en mere digital tankegang. Vi giver håndværkerne en iPad med på byggepladsen, så de kan være i direkte kontakt med tegnestuen. Det gør også, at håndværker og byggeleder i fremtiden kan lave fejlretning og ændringer, mens han står derude og filmer problemet og løser det live, siger Ditte.

Boligtegningerne kommer til at bo på intranettet i Sharepoint og synkroniseres med håndværkernes iPads. Kunder, der er ved at få bygget hus, vil også få adgang til deres eget boligprojekt ad den vej.

De andre medier under opbygning

Der er ambitioner om at få mere ud af tilstedeværelsen på LinkedIn, og KFS Boligbyg vil i gang med at udforske, hvordan en himmerlandsk boligbygge-virksomhed kan få forretning ud af at være aktiv på Instagram og Pinterest, der bruger fotos som bærende kommunikation.

- Før lagde vi det samme ud på Facebook og LinkedIn. Nu skelner vi og skiller det ad. LinkedIn er mere fagligt og godt at bruge til branding, rekruttering, og opsøge samarbejder med leverandører og entreprenører. Vores kunder og kommende kunder er på Facebook. Det lange julebrev hører ikke til på Linkedin, fordi det er så langt, men er en vigtig hilsen på Facebook. Opslaget fra generalforsamlingen i AktivHus-netværket er mere til Linkedin, siger Ditte Maria Kollerup.

Om KFS Boligbyg

KFS Boligbyg bygger individuelle familieboliger i Midt- og Nordjylland.
KFS Boligbyg har som mange virksomheder i boligbyggebranchen oplevet afmatning i årene med finanskrise. Det har været en lang turn around fra 2008 og frem til i dag.
Der var ca. 130 ansatte i 2006 - i dag er der ca. 50.
Deres niche er individuelle drømmeboliger til bevidste familier. De øger menneskers livskvalitet ved at skabe de rette fysiske rammer.
Hvis de bygger 40 boliger om året, kører det.

Læs om digital forretningsstrategi på Teknologisk Instituts hjemmeside

http://www.teknologisk.dk/ydelser/digital-forretningsstrategi/30867

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen