Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Behovsjægeren

Node Image Upload Raizer med ældre_Fotor_580x362.jpg

Det var indirekte på grund af lavvande i ordrekassen, at den sønderjyske produktudvikler Anders Lykkegaard fik indkredset, at der mangler bedre løfteredskaber i ældreplejen.  Op til jul ...

Det var indirekte på grund af lavvande i ordrekassen, at den sønderjyske produktudvikler Anders Lykkegaard fik indkredset, at der mangler bedre løfteredskaber i ældreplejen.  Op til jul leverede virksomheden Liftup A/S de første Raizer-løftestole.  Opfinderrådgivningen har bistået med råd og vejledning under hele forløbet.

Af Anders Jørgensen

Anders Lykkegaard er en tilfreds mand i Sønderjylland. Han er lykkedes med at få en god aftale om salg af rettigheder i stand med virksomheden Liftup A/S på sin idé til en ny type løftestol, der skal hjælpe personalet i ældreplejen med at undgå tunge luft og give en behagelig måde at hjælpe faldne ældre op.
En aftale, der frigør sønderjydens tid og ressourcer til at arbejde med nye ideer til produkter de næste par år.

Opfinderrådgivningen, Teknologisk Institut har bistået med råd og vejledning under hele forløbet, og Anders Lykkegaard har ladet sig inspirere af rådgivningens skabeloner til aftaler og har samarbejdet med en kommerciel konsulent om at lave beregninger undervejs i produktidé- og udvikling og i forhandlingerne med interesserede virksomheder.

Med en baggrund som maskiningeniør og et CV, der blandt andet tæller skabelsen af maskiner til værktøj og montage hos Danfoss, har Anders faglig tyngde til de mekaniske konstruktioner i tilværelsen.

Han har været selvstændig siden 2007, men den aktuelle aftale om løftestolen Raizer er hans første kommercielle succes fra egen idékasse.

Eftersøgte viden om udækkede behov

Forhistorien går tilbage til 2009, hvor Anders Lykkegaard opsøgte viden til nye ideer.
”Der var lavvande alle steder i 2009, og jeg skulle have tiden til at gå med noget andet end kunder. Jeg tog rundt til møder og konferencer og lyttede. Jeg var på jagt efter udækkede behov og stødte flere gange på, at det er en stor udfordring og belastning for særligt ansatte i ældreplejen at løfte ældre medborgere. Det fik mig til at gå i gang med forsøg og skitser til nye løsninger”, siger Anders Lykkegaard.

Der gik et par år med test, tanker og tidlige modeller, før han selv troede på, at han havde fat i noget med det særlige bæreprincip i løftestolen. Den første prototype virkede ikke. Men nummer to gav ham kreativ selvtillid og tro på at gå videre med den.

Løftestolen Raizer virker kort fortalt ved, at man lægger et ryglæn ind bag den faldne borger, og så gør stolen på få minutter selv hele løftearbejdet med en motors kræfter op til stående stilling.


Dermed bliver løftet rigtigt, det sker på en værdig måde, og den plejeansatte bliver ikke fysisk belastet. Anders testede prototypen på sig selv og sin kone.
Han mener, hans løfteprincip overgår eksisterende løsninger med sejl eller puder, der er mere krævende at arbejde med. Raizer kører på batterier og bliver styret af en fjernbetjening.

Forhandlingerne endte lykkeligt

Anders sendte ideen til Opfinderrådgivningen via www.opfind.nu i begyndelsen af 2012 og så begyndte eftersøgningen af en interesseret virksomhed, som han kunne indgå en aftale med. Der var flere forhandlinger med virksomheder gennem året, uden at det endte med salgsaftaler.
I et tilfælde fravalgte Anders aftalen, fordi han gik målrettet efter et højt engangsbeløb og ingen royalty af salget. I et andet tilfælde røg aftalen på, at en international koncern var helt tæt på at underskrive aftalen, men sprang i målet, da de ikke fandt plads til produktet på deres roadmap.

Men i starten af 2014 skulle Liftup A/S i Støvring, som producerer og sælger velfærdsteknologiske produkter, vise sig at blive gennembruddet.

Som Anders Lykkegaard har oplevet det, var det en lang og tålmodighedskrævende proces at nå frem til den endelige aftale, men idémanden er meget tilfreds med udfaldet af anstrengelserne. Det tog et halvt år, og det er slet ikke atypisk for den slags forhandlinger, ifølge Opfinderrådgivningen, Teknologisk Institut. I forhold til forhandlingerne allierede han sig med en kommerciel makker, som kunne lave beregninger ud fra en række kriterier på løftestolens værd, så de havde analytiske argumenter med ved forhandlingsbordet. Opfinderrådgivningen var også medhjælpende til at få lavet beregninger.

Hvorfor engangsbeløb?

Men hvorfor vil han egentlig helst have et engangsbeløb og give afkald på royalty af salget i årene frem - det er en ret atypisk aftale i Opfinderrådgivningens portefølje af indgåede licensaftaler gennem over 40 år?
”Jeg er gået efter et engangsbeløb for at have likviditeten til at realisere flere af mine ideer. Med den aftale, vi har fået forhandlet hjem, har jeg købt mig tid et par år frem, hvor jeg ikke er økonomisk presset til at tage kundeopgaver ind. Husk på, at alt, hvad fremtiden bringer, er behæftet med usikkerhed,” siger Anders Lykkegaard.
Men hvis Raizer bliver en stor international succes, får Anders ikke ekstra udbytte af det.
”Hvis det sker, må jeg se, om jeg kan sove om natten. Måske vil jeg ærgre mig om nogle år, men de skal sælge rigtig mange løftestole for, at jeg ville opnå det samme beløb i royalty-betalinger”, siger Anders Lykkegaard.

Langt fra prototypen til produktet

Før jul leverede Liftup A/s de første Raizer-stole i Danmark. Der er 50 stole i ordre, og en del af dem er på vej ud af produktionshallen.
Produktet ligner ikke den prototype, som de så første gang i efteråret 2013.
”Der er langt fra min prototype til den endelige Raizer-stol efter Liftup A/S har produktudviklet den og allieret sig med en designvirksomhed. Nu er den et samlesæt i to tasker, der vejer under 7 kilo hver. Min prototype af krydsfiner var lavet i ét stykke og vejede 18 kilo. Motoren, gear og elektronikken vejer meget mindre nu og er meget bedre end mit udgangspunkt. Jeg er bedst til det mekaniske, og de har været meget dygtige til at lave motoren og gearet. Det bekræfter, at det er gode folk, jeg har aftalen med”, siger Anders Lykkegaard.

Behovsjægeren indstiller kikkertsigtet

Han har fået en erkendelse af at blive produktudvikler inden for velfærdsteknologien og er i gang med at gøre sig skarpere på flere måder.
”Jeg vil gerne strukturere behovsjagten mere i den kommende tid. Jeg har blandt andet købt konsulenttimer af en specialist fra Worklife, der ved særligt meget om løft. Jeg gør det for at øge træfsikkerheden på mine ideer og hastigheden i at teste dem tidligt, så jeg kan luge ud i dem. Jeg vil gerne lave produkter, der er helt enkle og basale i deres opbygning og funktion”, siger produktudvikleren, der også pusler med tanker om at tage på arbejde med for eksempel en sygeplejerske eller andet plejepersonale for at følge deres arbejdsfunktioner og de hjælpemidler, de har til rådighed.

Anders Lykkegaards hjemmeside: http://www.anding.dk/

Læs om Raizer og se video på siden:  http://www.raizer.dk

 

 

 

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen