Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Virksomheder kan sagtens bruge sociale medier

Node Image Upload Boblr-foto_redigeret.jpg

Mange virksomheder og organisationer tøver med at kaste sig helt ud i at benytte sociale medier som en del af deres forretningsstrategi. Det skyldes blandt andet frygten for at lave fejl med teknologier, de ikke mestrer endnu.
Men det er faktisk stadig okay at eksperimentere derude, uden at det nødvendigvis skader.

Mange virksomheder står over for dilemmaet, om de for alvor skal kaste sig ud i at bruge de sociale medier og teknologier som en del af deres forretningsstrategi eller ej.

Det er en tilstedeværelse og en dialog med kunder og andre interessenter, som kræver en helt anden slags kommunikation end i den gamle verden, hvor virksomhederne stadig sad med tømmerne og havde fuldt styr over retningen.

Frygten for at fejle er en modspiller for at komme i gang med de nye kommunikationsplatforme. Men det burde ikke være sådan, for der er stadig plads til at eksperimentere derude og afprøve veje, som er ukendte og synes for vilde.

”Jeg oplever gang på gang, at virksomheder er bange for at dele deres viden og benytte sig af de sociale medier i forretningen. Opdateringer skal virkelig være gennemtygget og færdigskrevet, før de føler sig trygge, fordi de ikke mestrer at benytte de nye medier endnu. Frygten for at fejle får dem til at tøve. Men de behøver faktisk ikke at være så bange, for det er i mange tilfælde helt okay, at der sker fejl undervejs,” siger Signe Skov-Hansen fra Teknologisk Institut.

Hun er projektleder af innovationskonsortiet Community-Baseret Innovation (CBI), der sætter fokus på, hvordan mødet mellem grupper af mennesker og teknologi kan blive værdiskabende for virksomheder og organisationer.

I CBI-projektet bliver der netop gennemlevet en række community-baserede forløb med store og små virksomheder om at skabe innovation gennem communities af forskellig karakter.

Der er ikke nogen facitlister for, hvordan det skal gribes an

Malene Sihm Vejlsgaard er stifter af virksomheden Boblr, som er en platform, der crowdsourcer udvikling af designs, brands og kommunikationsløsninger. Boblr har samarbejdet med CBI-konsortiet.

”Udnyttelsen af at være til stede i sociale medier og communtites er et område, der hele tiden er i udvikling, og der er ikke nogen facitlister for, hvordan virksomheder eller organisationer skal gebærde sig i de sociale medier.
Så længe det, du foretager dig, er bygget på gode ideer og reelt indhold, er der stadig plads til at eksperimentere og afprøve tingene,” siger Malene Sihm Vejlsgaard.

Hun ser en generationsforskel i tilgangen til at kaste sig ud i de sociale teknologier. Grænsen går cirka ved de 40 år. Dem under siger ”Det gør vi da bare” og prøver måderne af. Dem over tøver og bekymrer sig, fordi de er bange for at miste kontrollen.

”Jeg kan sagtens forstå de virksomheder, der tøver. Og de sociale medier kan jo heller ikke nødvendigvis stå alene eller overtage den traditionelle måde at drive forretning på eller kommunikere.
Og væsentligt er det jo først at spørge sig selv, om der overhovedet er nogen grund til at lave om på noget i organisationen og kommunikationen, hvis det fungerer godt i forvejen”, siger hun.

Malene Sihm Vejlsgaard er tidligere direktør i designvirksomheden Kontrapunkt, der i det små benyttede de sociale medier i forretningen, men det var nu engang designhåndværket, der var det primære.

Med Boblr-platformen har hun taget det store spring ud i det virtuelle univers og arbejder med deling på tværs af fagligheder og landegrænser.
Det er en utraditionel forretningsmodel, som giver hende mulighed for at afprøve og benytte sociale teknologier forretningsmæssigt.

”Boblr er et godt sted for mig at afprøve relationerne ude i de sociale teknologier og blive bedre til at forstå spillereglerne, selvom der ikke er nogen fastlagte spilleregler i den forstand, som der er, når du spiller bridge. Det er meget nyt og agilt. Jeg arbejder stadig med designere internationalt, men på en ny og anderledes måde, som også giver nye og utraditionelle resultater”, siger Malene Sihm Vejlsgaard.

I Boblr-universet kan designere fra hele verden replicere på stillede opgaver fra globale kunder og sende deres bud på for eksempel nye logoer, koncepter og designs.

Det er ifølge Malene Sihm Vejlsgaard en dejlig ren måde at arbejde på, hvor designerne og de kreative selv vælger, hvad de ønsker at arbejde på, hvor og hvor længe, og ikke behøver at tænke på andet end deres kreative åre og undgår det irriterende administrative.

For kunderne betyder det, at de kan få bud fra syv verdensdele og vælge fra en righoldig buket af løsningsforslag. Det har blandt andet eBay og Novo Nordisk benyttet sig af.

En udfordring at samarbejde på tværs i det virtuelle

Efter et par år i markedet ønskede Boblr at tage idéen et skridt videre og lave set-ups for kreative teams, der samarbejder virtuelt om at løse de stillede udfordringer og opgaver. I regi af CBI har Boblr gennemlevet et forløb med netop dette teamfokus og fået en del nyttig erfaring ud af forløbet.

Det er langt fra enkelt eller problemfrit at sætte standarderne for virtuelle samarbejder mellem kreative på tværs af kulturer. I CBI-casen skete forsøget på at skabe samarbejde på tværs af tid og sted via et website med link til en række forskellige gratis værktøjer, såsom Skype, Dropbox, Google Docs og Teamlab.

Men hvordan gør du det egentlig bedst, når du tager det traditionelle teamsamarbejde og lægger det ud i et virtuelt format, hvor du deler viden på tværs af landegrænser og fagligheder?

Der oplevede Boblr en del barrierer.
Det var et eksperiment, hvorfor de økonomiske incitamenter var relativt små og noget mindre end, hvad Boblr havde sat som standard for en vinderpris. Det gjorde det i sig selv svært at få gang i teams.

Tidsforskellen og kulturelle forskelle spillede også en rolle. For at få gang i processen udnævntes en kaptajn, som skulle facilitere den kreative proces, men det fungerede ikke efter hensigten.

Måske fordi selve idéen om åbent samarbejde gik fløjten?

Måske fordi kaptajnen tog sin lederrolle for seriøst, og det ligeværdige i samarbejdet tabte på det?

De forslag, som CBI havde stillet til rådighed på den virtuelle platform, viste sig at være så tekniske, at det gik ud over det intuitive i samarbejdsgrupperne. Det var simpelthen ikke sjovt nok, fordi kompleksiteten var høj. Projektgruppen rejste mange spørgsmål.

Var call, chat eller uploads bedste måde at kommunikere på?, Hvad med kulturforskellene i gruppen?

Og hvordan kan du bedst muligt eksekvere på ideerne i det virtuelle samarbejdsrum?
Hvad med balancen mellem kontrol og åbenhed for at gøre tingene anderledes?

Du må godt tage ved lære uden at sætte dit brand over styr

”Fordi det var et eksperiment og prisen for at vinde ikke var på linje med Boblr’s standard, mærkede vi, at vores talenter satte spørgsmålstegn ved at deltage.
Vi blev faktisk bange for at miste troværdighed, og at vores oparbejdede goodwill ville tage skade. Men ikke mere, end at vi kunne genskabe den ved at kommunikere åbent og ærligt med deltagerne.
Du skal passe på det brand, du har bygget op på nettet. Alt er åbent og kan i sociale teknologier let sættes over styr. Men samtidig er det vores erfaring, at Boblr’s ’followers’ og de aktive kreative interesserede i at flytte sig og udvikle og være med i din proces", siger Malene Sihm Vejslgaard og fortsætter:

"Ved at afprøve nyt a la dette eksperiment, lytte til feedbacken fra samarbejdspartnerne og kunderne og være ærlig og åben, tager vi alle ved lære og sammen arbejder os hen imod den nye model, hvor den kreative proces, som vi oplever ’in reality’, kommer til at fungere ’virtually’ og med nye spændende muligheder, er jeg sikker på."

Det arbejde er ikke slut. Boblr arbejder stadig videre på at udvikle deres teamplatform i samarbejde med CBI, nu mange erfaringer rigere fra det første eksperiment.

En anden aha-oplevelse for Boblr har været, at communities med lignende udfordringer, f.eks. LEGO’s Cuusoo-univers har henvendt sig for simpelthen at dele erfaringer og udfordringer med Boblr omkring crowdsourcing-platforme.

At være på ny og ubetrådt grund er i sig selv interessant til forskel fra traditionelle forretningsmodeller, der handler om at have kontrol og bygge mure omkring egen virksomhed og udvikling. Som modsætning ses i community-baseret forretningsudvikling nøgleordene som ’uncontrol’, åbenhed og at dele.

Arbejdet i CBI-konsortiet står på i tre år, og de mange erfaringer vil udkomme og blive delt i 2014.

Læs casen om Boblr

http://www.teknologisk.dk/cbi-boblr/33287

Læs flere cases her

http://www.teknologisk.dk/projekter/community-baseret-innovationskonsortium/30986?cms.query=CBI

CBI’s egen hjemmeside

http://www.communitybasedinnovation.com/

Boblrs hjemmeside

http://www.boblr.com/

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen