Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Politimand bag ny vindueslås som skal holde indbrudstyven ude

Node Image Upload Safe Home Solution - Section 2.jpg

Ny vindueslås stopper indbrudstyven, før han er kommet ind i huset. Opfinderen er politimand. Iværksættervirksomheden bag hedder Lindrucker. Den første protype af vindueslåsen blev lavet i Fablab ...

Ny vindueslås stopper indbrudstyven, før han er kommet ind i huset. Opfinderen er politimand. Iværksættervirksomheden bag hedder Lindrucker. Den første protype af vindueslåsen blev lavet i Fablab TI hos Opfinderrådgivningen. Låsen har fået stærkt certifikat efter test på Teknologisk Institut.

Nogle af de bedste opfindelser og produktideer opstår, fordi der er nogen der stopper op siger ”Det her må kunne gøres bedre”. Det er i høj grad også baggrunden for iværksættervirksomheden Lindrucker med base i Brøndby, der blandt andet arbejder med løsninger til at sikre hjemmet under konceptet Safe Home Solutions.

I foråret sendt de deres første produkt på markedet. En vindueslås som gør det meget sværere for indbrudstyven at bryde ind i boligen, end ved de traditionelle løsninger.

Stifter af Lindrucker Terkel Lind, har på egne krop og sjæl oplevet fem indbrud på otte år i sin families hjem i Københavnsområdet. Derfor undrede han sig behørigt over, at der ikke findes nogen sikrere vindueslås på markedet.

Da han mødte den nu tidligere politimand Klaus Vestergaard fra Indbrudsgruppen på Station Bellahøj i forbindelse med et af indbruddene, tog produktudviklingen fart. Vestergaard vidste af gode grunde et og andet om, hvad der skal til for at holde tyvene fra fadet. Det blev startskuddet til et samarbejde, der har ført til lanceringen af den nye vindueslås i 2013.  

Undervejs i halvandet år

Låsen har været undervejs i halvandet år. Det grundige forarbejde og udviklingen af produktet har inkluderet hjælp fra Fablab TI til den første prototype, IPR-rådgivning fra Opfinderådgivningen samt bidrag fra politiet, borgere, forsikringsselskabernes specialister, designerne Norm Architects og indbrudstyve.

”Vi havde lavet den tidlige prototype af vindueslåsen i 3D-print hos Fablab TI og tog den med til det første møde med en stor svensk vinduesvirksomhed, som vi samarbejder med. Hvis ikke vi havde haft prototypen med, tror jeg ikke, at de var gået videre med forhandlingerne med os,” siger Terkel Lind.

Verdens stærkeste lås ifølge tunge tests

Vindueslåsen bliver monteret så den går gennem hele vinduesrammen og udnytter styrken i vinduets eksisterende materialer. Låsen er synlig udefra med en refleksstreg. Indefra kan låsen åbnes med en talkode, så det er let at åbne vinduet.

Vindueslåsen har som den eneste i verden bestået den europæiske normtest, EN1627 annex B, klasse 3. En test som Teknologisk Institut gennemfører og certificerer. Certificeringen dokumenterer, at låsen modstår opboring med elektrisk boremaskine, træk og tryk med 650 kg og et 20 minutters (5 minutter effektivt) opbrudsforsøg med blandt andet koben, skruetrækker, jernrør, stiksav og hammer. 

Låsen sælges blandt andet i samarbejde med forsikringsselskaber og låsesmede. Lindrucker har lavet en effektiv forretningsmodel og truffet aftaler med landets største forsikringsselskaber. Vindueslåsen udbydes til deres kunder i forskellige rabatpakker, hvor der følger muligheder for installation og service. 
Den kan også anskaffes gennem låsesmede samt via webshoppen på www.lindrucker.dk.

”Løsninger, der kan begrænse antallet af indbrud, er yderst interessante både for os og vores kunder.
Derfor har vi indgået en aftale med firmaet Lindrucker, som laver den vindueslås, vi vurderer, er den bedste på markedet. Vi venter os meget af samarbejdet, og tror på at det vil reducere risikoen for indbrud.
Vi giver også de kunder, der sikrer sig med Lindruckers løsning, rabat på indboforsikringen,” siger Bo Kristensen, portefølje manager for indboforsikringer hos Codan.

Der går cirka 17 låse på et dansk hus. Safe Home Solutions-låsen koster 295 kroner stykket i normal handel - 295x17 = 5.015 kroner + udgift til installationen.
Før eventuelle rabatter hos det enkelte forsikringsselskab. Låsen passer til ott ud af ti vinduer i danske huse.

Sker omkring 45.000 indbrud i private hjem om året

Danmark er det land i Europa, der forholdsmæssigt er udsat for flest i indbrud i private hjem med over 40.000 om året. Op imod 75 % af alle indbrud sker gennem vinduer og terrassedøre. Hoveddøre er generelt godt sikrede. Forsikringsselskaberne herhjemme udbetaler 1.5 milliarder kroner i skadeserstatninger til kunder, der har haft indbrud, hvert år.

Lindrucker er i gang med flere samarbejder med opfindere om nye produkter inden for sikring af hjemmet og varsler mindst et mere på vej i 2013.

”Vi har i første omgang udviklet den effektive løsning til indbrudssikring af vinduer. Den er økonomisk tilgængelig for alle og udviklet i et design, der passer til en moderne bolig,” siger Terkel Lind.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen