Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Tjek lunge-kapaciteten med mobilen

Tjek lunge-kapaciteten med mobilen

Kombinationen af en brugervenlig lungemåler og en smart app giver læger et bedre diagnosegrundlag for blandt andet tidlig opdagelse af KOL.

En enkelt pust efterfulgt af nogle få strøg på mobiltelefonen. Mere kræver det ikke at få et klart og – ikke mindst – validt – billede af dine lungers sundhedstilstand med Spiromagic. Et danskudviklet produkt, der bliver en af de nyheder, som kan vække opsigt ved Lægedagene i Bellacenter i næste uge. Opfindelsen er udviklet i samarbejde med blandt andet Danmarks Lungeforening, og med en medico-godkendelse lige på trapperne, er Spiromagic nu for alvor på vej på markedet.

Adm. direktør i Spiromagic Jørgen Ole Kjær fortæller, at den primære målgruppe er netop læger:

”Spiromagic er dybest set et screeningsdevice, der giver lægen mulighed for hurtigt at stille en rigtig diagnose. Dertil kommer den store fordel, at patienten kan bruge produktet i sit eget hjem,” siger han og fortsætter.

”Spiromagic giver den enkelte bruger mulighed for at foretage de målinger, som lægen laver i dag. Apparatet giver dig hele lungekurven - ikke kun peak flow, og samler samtidigt data elektronisk,” siger han.

Tidlig opsporing af KOL
Spiromagic består af et såkaldt spirometer, som brugeren puster i, samt en app, der kan hentes ned på en almindelig smartphone eller tablet-computer. Herefter får brugeren mulighed for selv at måle og følge sin lungekapacitet, ligesom de indsamlede data kan deles med relevante personer i brugerens netværk.

På den måde har patienten mulighed for selv at måle forandringer over tid, og dermed give lægen et bedre grundlag for tidligt at kunne opdage sygdomme som KOL.

”Spiromagic kombinerer de lægefagligt rigtige målinger med en meget høj grad af brugervenlighed, så det kan bruges både i lægens praksis og derhjemme,” siger Jørgen Ole Kjær.

Udviklet af brugere
Dertil kommer, forklarer han, en række anvendelsesmuligheder, der ligger udenfor det rent sundhedsfaglige. Således har en række sportshold på eliteniveau udtrykt ønske om at anvende Spiromagic. Blandt andre svømme- og cykelhold, hvor det er godt at kende sin - naturligt svingende – lungekapacitet, når træningen skal planlægges.

Visionen med Spiromagic er dog at gøre en forskel i forhold til den danske lunge-sundhed, understreger direktøren. De seneste år har produktet været testet i en række kommuner i samarbejde med både Danmarks Lungeforening, personale og borgere, ligesom Spiromagic også har været i brug i udlandet.

”Vi har brugt de seneste tre år på at udvikle og tilpasse produktet ud fra tanken brugerdrevet innovation. Vi har opnået rigtigt gode resultater, og nu  glæder vi os selvfølgelig til at vise det hele frem,” siger Jørgen Ole Kjær

Den mulighed får han, når de danske læger fra mandag til fredag i den kommende uge er samlet til Lægedage i Bellacenter. Her vil Spiromagic være at finde på stand A-014E.

FAKTA
Spiromagic er en telemedicinsk lungemåler, der måler menneskers lungefunktion og lungetal og samler data i en app til mobiltelefonen.

Spiromagic kan bruges overalt og giver således mulighed for at undersøge i hvilke situationer, din vejrtrækning fungerer bedst. Dertil giver produktet mulighed for at give lægen et godt diagnosegrundlag.

På Lægedage i Bellacenter kan Spiromagic besøges på stand A-014E.

Læs mere om på www.spiromagic.dk

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen