Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Virksomhedsudvikling uden risiko

Virksomhedsudvikling uden risiko

Alt for mange beslutninger baseres på den viden, der sidder i direktionslokalet og ikke den virkelighed, kunderne lever i. Men ofte har virksomheden allerede kundeviden gemt i deres CRM-system eller også kan nye produkter eller forretningsgange nemt testes af på sammen måde, som man tester hjemmesider.

De store beslutninger i virksomhederne træffes i toppen. Men tit er grundlaget den viden og de formodninger, der er samlet omkring mødebordet i direktionslokalet, samt hvad ERP-systemet kan give af tal.

Men tit viser den sig at være et helt forkert beslutningsgrundlag, når først beslutningerne bliver ført ud i livet og møder kundernes virkelighed. Alt for ofte er der for stor forskel på direktionens og kundernes virkelighed.

Oftest har I en bedre viden allerede
Men har virksomheden f.eks. investeret i CRM og bruger det intensivt i både opsøgende salg og efterfølgende kundepleje, vil det oftest være muligt at trække nogle oplysninger ud af CRM-systemet, der kan bruges som beslutningsgrundlag eller som indikator for, hvordan kunderne vil reagere på nye forretningsgange eller nye produkter.

Det behøver ikke nødvendigvis at være i form af statistikker, men kan også være kundecases fra både salg og kundeservice, der f.eks. ville blive berørt af en eventuel ændret forretningsgang.

Test mulighederne af uden de store risici
I kan også bruge CRM-systemet til at udvælge relevante kundesegmenter og bruge dem til at teste forskellige scenarier af. Derved er det muligt at opstille forskellige scenarier, der kan belyse udfaldet af de valgmuligheder, der er.

Metoden der bruges, er den samme, der anvendes, når der testes forskellige design og budskaber på hjemmesider. Her opstilles der flere forskellige versioner, der så efterfølgende vises for forskellige besøgende. Når testen har kørt i en periode, vælges så det design og den tekstversion, der konverterer bedst. Det kaldes for A/B splittest.

Test nye arbejdsgange eller prisstrukturer
Har virksomheden f.eks. brug for at optimere kundesupporten, indføre en ny pris- og rabatstruktur, tilbyde produkter i forskellige konfigurationer eller ændre arbejdsgange, kan I udvælge en række kunder i virksomhedens CRM- eller ERP-system, der så ”udsættes” for to eller flere forskellige måder at gøre tingene på.

Reaktioner på og erfaringer med de forskellige fremgangsmåder eller produkter opsamles i CRM-systemet. Efter en nærmere defineret tidsperiode, kan I så undersøge kundetilfredsheden i de forskellige testgrupper eller se på det faktiske salg, den opnåede omsætning eller hvilke nøgletal, der nu er vigtige at kende, for at I kan træffe en beslutning.

Afprøv nye produkter eller tjenester
En anden måde at teste f.eks. nye produkter eller tjenester af på, kendes fra bogen ”Lean Startup”. Her bygges et såkaldt ”minimum viable product” – altså et produkt, der lige akkurat har de mest basale funktioner eller egenskaber. Det testes så af på et relevant kundesegment, og erfaringerne herfra kan bruges til at justere det endelige produkt eller træffe den endelige beslutning.

Med et “minimum viable product” sælger I altså et produkt, der kan så tilpas meget til, at I kan tillade jer at sælge det. Det er naturligvis nemmere med digitale end med fysiske produkter.

Sælg produktet til en reel pris – ikke noget med at sælge det ekstra billigt. Tilbyd i stedet en billig opdatering, den dag det endelige produkt er klar. Ellers får I ikke et retvisende billede af produktets salgspotentiale. I kan selvfølgelig også vælge at kalde det en beta-test og så sælge det billigere. Det er den bedste løsning, hvis det f.eks. er vigtigere at få feedback på produktets egenskaber og funktioner, end på om prisen er den rigtige.

Få det rigtige beslutningsgrundlag uden at løbe en stor risiko
I begge tilfælde kan CRM-systemet anvendes til at indsamle data fra kunderne. Det forsinker naturligvis beslutningsprocessen, men undervejs kommer der med garanti ny eller uventet viden frem, der kan vise sig at gøre hele forskellen for, hvilken beslutning I ender med at tage.

I kan med andre ord tilegne jer et meget bedre grundlag for beslutningerne i direktionslokalet uden at løbe en unødvendig stor risiko – sådan som det ellers ville have været tilfældet, hvis I havde gjort sådan, som man altid har gjort.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen