Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Virksomheder bruger flere og flere penge på Facebook

Virksomheder bruger flere og flere penge på Facebook

Danske virksomheders tilstedeværelse på de sociale medier er øget markant inden for de seneste år. Her er det især udgifterne til annoncer på Facebook, der er steget gevaldigt. Og det er der en ...

Danske virksomheders tilstedeværelse på de sociale medier er øget markant inden for de seneste år. Her er det især udgifterne til annoncer på Facebook, der er steget gevaldigt. Og det er der en god grund til. På Facebook kan virksomheder let målrette deres annoncering mod relevante målgrupper ud fra oplysninger, som brugerne frivilligt har angivet om sig selv.

Flere virksomheder vil til fadet
I rapporten ”Online markedsstatistik 2014”, der er udarbejdet af Danske Medier, kan interesserede læse, hvordan den samlede annonceomsætning på Facebook er steget fra 389 millioner kroner i 2013 til 480 millioner kroner i 2014. Det er en stigning på ca. 24 procent på blot et enkelt år.

Ifølge Anders Hingeberg, der er medejer af og underviser ved Kursusfabrikken.dk, er Facebook da også en ideel markedsføringsplatform for stort set alle virksomheder, der henvender sig til private forbrugere. Og det er der fortsat flere, der får øjnene op for. ”Vi har i de seneste måneder oplevet en stigning i antallet af kursister på vores Facebook kurser. Vores kursister vil gerne lære, hvordan de via segmentering og målretning kan ramme netop de brugere, der er relevante for deres produkter og services”, fortæller Anders Hingeberg.

”Fordelen ved Facebook annoncering er, at det er muligt at målrette annoncerne som aldrig før. Udfordringen er at fange brugernes opmærksomhed og interesse”, udtaler Anders Hingeberg, der fortsætter, ”men med segmenteringen er det muligt at ramme forskellige målgrupper med forskellige annoncer, der er tilpasset ud fra oplysninger, de selv har angivet. Hvis du for eksempel arbejder i et rejseselskab, der sælger bryllupsrejser, kan du målrette dine annoncer mod personer, der lige har ændret deres civilstatus på Facebook til forlovet”.

En anden klar fordel ved at være til stede og annoncere på Facebook er, at Facebook ikke er hvilket som helst mediehus. Facebook er verdens største mediehus. Facebooks dominans blev for nyligt tydeliggjort ved at have 1 milliard besøgende på en og samme dag.

Facebook: Verdens største mediehus
Torsdag den 27. august var en milepæl i Facebooks historie. Her kunne grundlæggeren af Facebook, Mark Zuckerberg, nemlig offentliggøre, at Facebook for første gang havde 1 milliard besøgende på en og samme dag. En brugerskare så stor, at det svarer til en syvendedel af jordens befolkning.

Som verdens største mediehus adskiller Facebook sig markant fra andre i branchen. De skaber ikke et eneste stykke indhold selv. Alt, hvad der er at finde på Facebook, er informationer, billeder og indlæg, som brugerne frivilligt lægger op.

At informationerne gives frivilligt af Facebooks brugere synes også at have betydning for, hvor meget brugerne er villige til at fortælle om sig selv. Hvor det på andre medier og platforme kan være svært at hale kontaktoplysninger ud af de besøgende, er det på Facebook muligt at få adgang til informationer om interesser, alder, køn, arbejde, uddannelse og meget mere. Det gør Facebook til en yderst relevant og interessant annonceplatform for virksomheder, der gerne vil målrette deres markedsføring mod bestemte personer.

Produkter forfølger forbrugerne
Ud over at kunne målrette annoncer mod brugernes selvangivne oplysninger, er det på Facebook også muligt at arbejde med remarketing-annoncer. Formålet med remarketing er, at virksomheder kan ramme personer, der tidligere har besøgt deres hjemmeside eller bestemte undersider på hjemmesiden ved at lægge en cookie ind på brugernes computere. Det er med andre ord muligt at forfølge potentielle kunder og give dem ekstra gode tilbud, der skal overbevise dem om at købe produktet.

”Vi kender alle følelsen af, at produkter forfølger os på nettet. Hvis du for eksempel har været inde og kigge på et par sko i en webshop, vil de sko forfølge dig rundt på nettet i flere dage. Og det er netop, hvad remarketing handler om; at eksponere brugerne for det produkt, de tidligere har vist en interesse i”, udtaler Anders Hingeberg, der vurderer, at remarketing-annoncer på Facebook har enorm værdi for virksomhederne.

Hvis du som forbruger undrer dig over, hvorfor du får vist bestemte annoncer på Facebook, er der et smart værktøj, du kan bruge. På hver enkelt annonce vil du øverst i højre hjørne kunne finde et lille kryds, som du kan trykke på. Herefter kan du vælge muligheden ”Hvorfor får jeg vist dette?”. Værktøjet giver et hurtigt overblik over, om annonceringen er målrettet tidligere besøgende på en hjemmeside, en bestemt aldersgruppe, geografisk placering eller noget helt fjerde.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen