Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Sådan får du en mere effektiv arbejdsplads

Node Image Upload fwe.tmp

Trivsel og effektivitet er ikke de totale modsætninger. Tværtimod opnås der via effektivisering en større trivsel hos medarbejderne – en effektiv arbejdsplads er altså udbytterig for både medarbejder og arbejdsgiver. Men hvordan effektiviseres en arbejdsplads på bedst mulig måde?

Stresshåndtering og positivitet
En effektivisering har sin start og slutning hos arbejdspladsens ansatte. Et stresset arbejdsmiljø med udkørte medarbejdere hæmmer effektiviteten markant, og netop derfor er det vigtigt at håndtere stressniveauet på arbejdspladsen.

Som virksomhedsleder eller medarbejder skal du holde øje med symptomer på stress som f.eks. nedsat præstationsevne, ulyst, irritabilitet samt hukommelses- og koncentrationsbesvær.

De ansatte er typisk dem, der har størst kendskab til, hvordan deres arbejdsdag kan effektiviseres bedst muligt – de er derfor gode sparringspartnere til dette formål. En god fremgangsmåde er at gøre brug af spørgeskemaer, samtaler og evt. brainstorming til at kortlægge arbejdsmiljøet, hvormed der kan findes arbejdsmetoder til at mindske stressniveauet og dermed øge effektiviteten.

Godt indeklima på arbejdspladsen
Et dårligt indeklima er én af de omstændigheder, der har en negativ indvirkning på den enkelte medarbejders evne til at koncentrere sig og dermed levere et godt stykke arbejde.

I forbindelse med at sikre et godt indeklima, kan forholdene for temperatur, luftkvalitet og støjniveau efterses. Især sidstnævnte er en afgørende forstyrrelsesfaktor, og især kollegaernes telefonsamtaler er en markant kilde til støj. Larmen afbryder, forstyrrer og svækker de ansattes koncentrationsevne, hvormed effektiviteten hæmmes.

Men hvordan forhindrer man så denne larm?
En ide er at indrette arbejdspladsen med skillevægge, der afskærmer samt opdeler storkontoret i mindre områder og dermed mindsker støjniveauet.

Ydermere kan virksomheden med fordel vælge at investere i headsets til de ansatte. Et headset kan – med eller uden musik – bruges til at blokere for larm fra omgivelserne. Nogle modeller er endda produceret på en sådan måde, at støjen fra arbejdspladsen reduceres i endnu større grad.

En anden gevinst ved anskaffelse af headsets er, at det muliggøres at foretage telefonsamtaler og samtidigt bruge begge hænder på computertastaturet for at øge effektiviteten. Desuden garanterer headsettets trådløse forbindelse, at den enkelte medarbejder kan besvare opkald stort set overalt på kontoret – man skal altså aldrig være bekymret over at forlade sin plads! Dette vil resultere i færre ubesvarede opkald og færre endeløse ringetoner, hvilket uden tvivl øger både medarbejdertrivsel, produktivitet og effektivitet markant. Køb headsets på www.zinuss.dk.

Fitness på arbejdspladsen
Motion giver mere energi, større glæde og skarpere tanker. Netop disse tre faktorer er vigtige trin på vejen mod effektivitet! Fordelen ved at installere et motionsrum på arbejdspladsen – i stedet for f.eks. at give medarbejderne et abonnement til et eksternt fitnesscenter – er, at inaktive mennesker lettere motiveres til at dyrke motion, hvis det sker i vante rammer. Desuden skaber dét at dyrke motion sammen i fællesskab også et bestemt sammenhold blandt arbejdspladsens medarbejdere.

I motionsrummet skabes en følelse af at være et ”team”, hvilket betyder, at medarbejderne får et bedre udgangspunkt for i samlet flok at løfte opgaven om øget effektivitet.

Brug disse råd og informationer til at få en god – og effektiv – rejse mod effektivisering! Det vil uden tvivl gavne din arbejdsplads.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen