Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Kom godt fra start med ny virksomhed

Node Image Upload shutterstock_433529272.tmp

Mange iværksætter-ideer kommer ikke længere end til selve ideen, men en gang imellem sker det, at ideen bare er så god, at den skal føres ud i praksis. Hvis du hører til de få, der har fået gjort alt forarbejdet med markedsundersøgelser, forretningsplaner og i øvrigt har financieringen på plads, er det med at komme ud over stepperne. Rigtig mange glemmer dog at have vigtige praktiske ting på plads før opstart, og det kan hurtigt blive en flaskehals, når det hele ruller. Læs med, når vi ser nærmere på et par af de mest oplagte faldgruber.

Hav basis i et godt økonomisystem
De fleste iværksættere bryder sig ikke om det praktiske arbejde med den økonomiske side af sagen, men i bund og grund handler forretning om at skabe omsætning og ikke mindst overskud. Likviditet er også en helt basal faktor undervejs, ligesom der er myndighedskrav til indberetning og afregning af både told, moms og skat. Det er alt sammen elementer, som måske virker uinteressante for den driftige iværksætter, men ikke desto mindre helt afgørende elementer. Går det galt på disse fronter, kan forretningen meget hurtigt blive truet på sin eksistens.

I opstartsfasen er problemet ofte, at der ganske enkelt ikke er råd til at overlade alt papirarbejdet til bogholdere og revisorer. Derfor er du som iværksætter tvunget til at gøre arbejdet selv, og helt simpelt er det ikke. Hvis du vil komme godt fra start, bør du derfor sørge for at have et godt økonomisystem som base, og sætte dig grundigt ind i tingene. Et godt bud kunne være Billy, som går for at være Danmarks letteste regnskabsprogram, der er specielt udviklet til små og mellemstore virksomheder. Undersøg nærmere her, hvis det lyder interessant.

Skab gode fysiske rammer
Alt for mange iværksættere driver ”køkkenbordsvirksomhed”, forstået på den måde, at virksomheden drives ud fra et hjemmekontor. Det er ganske vist en billig løsning, men der er ikke særlig meget prestige i det, og potentielle samarbejdspartnere, leverandører og kunder kan i nogle tilfælde betragte det som direkte useriøst. Et endnu større problem er dog, at det bliver meget vanskeligt at adskille arbejde og fritid.

De fleste iværksættere er af en særlig støbning, som ikke pylrer, selv om arbejdsugen sniger sig op på 70-80 timer, men det kan løbe løbsk, hvis man arbejder hjemme. Der vil altid være opgaver at tage fat på, og sidder man kun 5 meter fra arbejdspladsen, kan det være svært at få stresset af og hvilet ud.

Mange iværksættere vil kunne skrive under på, at et eksternt kontor både giver mere koncentration og fokus i arbejdstiden, og samtidig lader dig holde fri, når du er hjemme. Det er forholdsvis let at finde en billig kontorplads i for eksempel et kontorfællesskab eller lignende. Sæt din arbejdsplads op med gode ergonomiske møbler og god belysning. Det koster lidt, men den øgede fokus vil kunne tjene sig hjem på kort tid. Find møbler til kontorindretningen på eksempelvis Office Nordic, eller besøg en af de lokale leverandører af kontormøbler i dit lokalområde. Det er også muligt at købe brugt (og dermed billigt) hos en del leverandører.

Hav kontrakter og samarbejdsaftaler på plads
Hvis I er flere sammen om projektet, er samarbejdsaftaler og kontrakter livsvigtige. Ofte stiftes nye selskaber og virksomheder på baggrund af venskab eller familieskab, og ingen kan forestille sig, at det nogensinde kan ende galt. Faktum er, at interesser og livssituationer udvikler sig over tid, og derfor bør I kalkulere med, at ejerskab og personalesammensætning næsten altid vil skulle ændres over tid. Sørg for at have disse ting tænkt igennem på forhånd.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen