Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Flere unge henvender sig til Center for Ludomani

Spil

Et stigende antal unge under 25 år har siden 2009 kontaktet Center for Ludomani. Hjemmesiden Spilnu.dk giver derfor gode råd til ansvarligt spil.

Flere unge op til 25 år elsker at spille i en grad, så de føler sig afhængige af det. Det viser tal fra Center for Ludomani. Fra 2009 til 2013 oplevede centret en stigning i antallet af henvendelser på 350 procent fra aldersgruppen.

Spillehjemmesiden Spilnu.dk anbefaler derfor ti gode råd til ansvarligt spil.” Vores håb er, at rådene kan få de brugere, som har tendens til at lade sig lade sig rive med, til at tænke over deres spiladfærd, så de kan have det sjovt uden, at det bliver en dårlig oplevelse for dem. Vi leverer underholdning og spænding, og vi ønsker kun at give vores brugere gode oplevelser. Har vores brugere ikke gode oplevelser, så har vi ikke en god forretning” udtaler Mads Peter Veiby fra Spilnu.dk.

Tal med de unge
Det er ofte unge drenge, der spiller oftere og for større summer end unge piger, skriver Center for Ludomani på deres hjemmeside.

”Man kan dele de unge spillere op i to grupper: Sårbare unge - som kæmper med uro, angst, depression, lav social kompetence eller følelsesmæssige traumer. For dem kan spillet være en måde at håndtere problemerne på,” skriver centret og fortsætter med gruppe nummer to:

”Unge, som ikke har nogen underliggende problemer – men som bliver meget interesseret i og optaget af strategi, præstation eller økonomiske gevinster ved spillet. For dem er oplevelsen af et sus eller kick, social prestige med videre ofte central.”

Center for Ludomani understreger dog, at det at spille ikke nødvendigvis er forbundet med noget negativt. Det er først, når de unge bliver afhængige, at det er et problem. Centret anbefaler derfor, at voksne med kendskab til unge spillefugle tager en snak om spil og konsekvenser.

”Som ansvarlig voksen er det vigtigt at forsøge at forstå de positive oplevelser, som spillet medfører for den unge. Samtidig er det vigtigt at holde fast i, at det har konsekvenser at bruge meget tid og eventuelt penge på at spille. Jo mere konkret samtalen om spillet bliver, des bedre,” skriver Center for Ludomani.

Alle bør være ansvarlige
Selvom der særligt er en stigning i henvendelser fra unge mennesker hos Center for Ludomani, opfordrer Spilnu.dk alle brugere af hjemmesiden til at passe på sig selv.

”Hos Spilnu.dk kender vi til spændingen og følelserne, man får ved at spille. Vi opfordrer derfor alle til ansvarligt spil, og at man kender og holder styr på sine spilvaner,” skriver virksomheden, der også har indført helt konkrete tiltag til hjælp, blandt andet daglige beløbsgrænser. Det sikrer, at brugerne ikke kan spille for mere end et angivet beløb per dag.

”Derudover har du mulighed for at ’Aktivere kontonedkøling,’ hvilket gør at din konto bliver spærret i en periode, og du derved kan holde pauser fra dit spil,” fortsætter Spilnu.dk.

Er man trods gode råd og opfordringer i tvivl om, hvorvidt ens spillevaner befinder sig på et sundt niveau, anbefaler Spilnu.dk, at man tager en online test hos Ludomanilinjen eller henvender sig til linjens professionelle rådgivning.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen