Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

E-handel er et hit i Norden

E-handel

Flere og flere nordiske forbrugere anvender internettet regelmæssigt, når der skal handles. Den nye kvartalsundersøgelse fra PostNord viser, at både andelen og antallet af forbrugere, som handler via nettet, er steget markant i forhold til sidste år.

For mange nordiske forbrugere er det blevet hverdag at købe med deres betalingskort på internettet. Den nye kvartalsundersøgelse fra PostNord viser, at de nordiske forbrugere handlede for mere end 6,1 milliarder kroner mere i år end sidste år. Det er en stigning på 23 procent sammenlignet med sidste år.

Søren Kipling driver internetvirksomheden Eshoes.dk fra Herlev, og han har mærket, hvordan interessen for e-handel er vokset gennem årene. ”Eshoes.dk startede for snart ti år siden som et lille dansk site, men findes i dag også både i Norge, Sverige og faktisk også i flere lande syd for grænsen.”

Den stigende interesse forklarer Søren Kipling med, at folk er blevet mere trygge ved internettet i dag: ”Før i tiden kunne folk være bange for at blive snydt, hvis de købte ting på nettet. I dag er frygten forsvundet – om de er 15 eller 65, så har folk større tillid til at handle på nettet.”

Undersøgelsen fra PostNord viser endvidere, at de nordiske forbrugere har meget ens præferencer, når man ser på hvilke varer, der købes på nettet, og at det netop er kategorien ’tøj og sko’, der topper hos de nordiske forbrugere.

”Udvalget er meget større på nettet end i butikkerne. Vi har for eksempel 50 forskellige slags Hunter-produkter, og ikke bare den sikre sorte gummistøvle, samt 150 Ilse Jacobsen- og 200 Merrell-produkter”, siger Søren Kipling og pointerer, at det, at det er nemt og hurtigt, også er vigtige faktorer, når kunder vælger at handle på nettet.

Netop det kan forbruger Mette Søs Høgh nikke genkendende til: ”Jeg bruger virkelig internettet meget, når jeg skal handle. Jeg har to små børn, så jeg har ikke tid til at gå fra det ene prøverum til det andet eller jagte et par sko, butikken alligevel ikke har i min størrelse. Når jeg handler på nettet, bliver varerne mere tilgængelige – og så kan jeg endda sidde med en god kop kaffe og slappe af samtidig.”

Mette Søs Høgh pointerer desuden, at hun ofte kan finde varerne lidt billigere på internettet: ”Det er tit, at jeg kan finde en hjemmeside, som har en eller anden kampagne, og som udbyder lige den vare, jeg leder efter, lidt billigere end andre steder.”

Søren Kipling understreger, at Eshoes.dk som udgangspunkt ikke udbyder varerne billigere end andre forhandlere, men at e-handel kan have nogle stordriftsfordele: ”Det er klart, at når vi køber store partier af enten sko, plastikposer eller pakker hjem, så er det muligt for os at handle nogle rabatter hjem, så vi har mulighed for at lave nogle kampagneperioder og udsalg, som er tilgængelige for folk.”

Undersøgelsen fra PostNord viser desuden, at der er mange forbrugere, som, når de har kigget på eller prøvet en vare i en butik, efterfølgende vælger at gå hjem og købe den på internettet. Dette er et forbrugermønster, som kan tyde på, at det i fremtiden i stadig stigende grad vil være nødvendigt for virksomheder også at være tilgængelige på online-medier.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen