Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Den gode madoplevelse begynder med en nystrøget skjorte

Node Image Upload Stjernekokken Wassim Hallal er enig i, at et restaurantbesøg skal være en totaloplevelse, hvor påklædning og borddækning skal være perfekt.jpg

’Det gode værtskab’ handler om mere end udsøgte råvarer og innovative tilberedningsformer. Undersøgelser viser, at 86,4 % af restaurantgæsterne bliver betænkelige ved madens kvalitet, hvis ...

’Det gode værtskab’ handler om mere end udsøgte råvarer og innovative tilberedningsformer. Undersøgelser viser, at 86,4 % af restaurantgæsterne bliver betænkelige ved madens kvalitet, hvis restaurantpersonalet har snavset eller krøllet tøj på.

Af De Forenede Dampvaskerier

Danskerne taler meget om mad og om oplevelserne, når de spiser på en café eller restaurant. Kvaliteten af den samlede oplevelse er dog ofte rettet mod, om bøffen er mør, grøntsagerne veltilberedte, eller om fisken har fået for lidt eller for meget. I virkeligheden er der langt flere parametre, der afgør, om maden på en restaurant falder i vores smag. Det viser resultaterne fra undersøgelser, som De Forenede Dampvaskerier har fået gennemført blandt et repræsentativt udsnit af danskere, som skulle tage stilling til en række spørgsmål om hotel- og restaurantbranchen*).

Personalets påklædning påvirker oplevelsen

Hovedparten af deltagerne i undersøgelsen - 86,4 % - svarer entydigt, at de bliver betænkelige ved madens kvalitet og opfattelsen af stedet, hvis personalet fremstår i snavset eller krøllet tøj. Og hele 76,1 % svarer, at renheden af tjenernes tøj er med til at påvirke det samlede indtryk af restauranten. Tjenere og andre faggrupper (fx garderobepersonale, kokke, sommelierer etc.) er de første, som møder gæsterne. Dermed er de med til at forme gæstens samlede indtryk og oplevelse af, om de er kommet til en professionel og veldrevet forretning. Og det gælder lige fra det lille pizzeria til Michelin-dekorerede spisesteder, cafeer, kantiner etc.

VÆRDI360 – et total koncept til hotel- og restaurationsbranchen

»Det er ingen hemmelighed, at det er et kæmpe logistikarbejde, hvis restauranterne selv skal tage sig af alt køkkenlinned og personalets påklædning. Det vil også være et problem i forhold til kvalitet, hygiejne og arbejdsmiljøet, hvis personalet selv skal stå for at vaske og presse deres arbejdstøj og forretningens duge, servietter etc. Derfor skaber det værdi for restauranter og cafeer, når vi rådgiver dem om og tilbyder at hjælpe med at stå for vedligeholdelsen, kvaliteten og leverancen af personalets påklædning og restauranternes behov for linned. Hos De Forenede Dampvaskerier kalder vi det VÆRDI360. Dét skal sikre, at kunderne får bedre tid til at fokusere på det, som de brænder for og er gode til – nemlig at lave god mad og drive en sund forretning. Med VÆRDI360 giver vi vores kunder sikkerhed for, at vi binder enderne sammen og sørger for at følge restaurantens egen stil og identitet, når de outsourcer alt omkring personalebeklædning og linnedservice til en professionel samarbejdspartner, som kender branchens behov og vilkår ud i alle hjørner,« siger divisionschef Martin Kjær Hansen fra De Forenede Dampvaskerier.

»Outsourcing skal kunne betale sig for food service sektoren. Det sikrer vi gennem et kosteffektivt og værdiskabende samarbejde om outsourcing – og helt bogstaveligt efter et skræddersyet koncept, som 100 %. matcher forretningens ønsker, krav, behov – og ikke mindst økonomien. Og her er det netop ’VÆRDI360’ konceptet, som binder vores rådgivning og services sammen med restauranten som forretning. Det betyder i praksis, at vores opgave er fokuseret på at understøtte restaurantens forretningsmæssige mål, når det gælder stil, service og koncept. Restauranterne kan derfor koncentrere sig om at drive selve forretningen med fokus på at være innovative i køkkenet og yde den bedste kvalitet og service til deres gæster, mens vi tager os af beklædning, køkkenlinned og al logistik forbundet hermed,« siger Martin Kjær Hansen.

Caféer og restauranter bør fokusere på det gode værtskab

De Forenede Dampvaskeriers undersøgelser viser også, at hovedparten af de adspurgte i undersøgelsen 79,7 % svarer, at stemningen i en restaurant eller en café i høj grad afhænger af den samlede oplevelse af et besøg. Her er det - ud over den valgte mad og personalets påklædning - oplevelsen af indretningen – med valg af bl.a. duge, servietter, lys, blomster etc., som samlet set skal afspejle ’det gode værtskab’.

Intet må være overladt til tilfældighederne

»De Forenede Dampvaskeriers tal kommer ikke bag på mig,« siger stjernekokken og restaurantejer Wassim Hallal fra Restaurant Frederikshøj.

»Når du som gæst vælger at bruge mange penge på en middag på en restaurant eller en café, ønsker du en komplet oplevelse. Det er som et teaterstykke: Der er en handling og forskellige roller, kostumer og kulisser. Gæsten tager pænt tøj på og forventer at træde ind i en restaurant, som er pæn og ren. Stemningen skal være indbydende og forførende. Det betyder, at tjenerne skal være knivskarpe i tøjet, dugene skal være rene og nypressede, rengøringen skal være i top. I køkkenet har vi ansvaret for, at gæsterne får den madoplevelse, som de forventer – og gerne lidt mere. Totaloplevelsen skal afspejle, at gæsten har valgt en professionel restaurant, hvor intet er overladt til tilfældighederne. Et plettet tjenerforklæde, en krøllet skjorte eller en nusset dug ’larmer’ rent visuelt og fjerner fokus fra perfektionen i forestillingen eller spiseoplevelsen, « siger  Wassim Hallal.

Yderligere information

Vi vedhæfter et udvalg af digitale billeder som separate filer til fri afbenyttelse.

*) A&B Analyse har gennemført den nævnte undersøgelse og har udarbejdet to rapporter for De Forenede Dampvaskerier i forbindelse med kundeindsigt i HORECA-branchen. A&B Analyse har benyttet deres Danmarkspanel, hvor 1.111 repræsentative danskere over 18 år har deltaget i undersøgelsen.

 

 

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen