Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Cyberkriminalitet skal på bestyrelsernes dagsorden

billede

Ny undersøgelse fra Lloyd’s – den globale specialist inden for forsikring og genforsikring – advarer topcheferne i de europæiske virksomheder mod at agere med en tilbagelænet holdning, når det gælder cyberkriminalitet. 54 % af topcheferne anser cybersikkerhed for at være et ledelsesmæssigt ansvar. Men alligevel undervurderer mange europæiske virksomheder fortsat den potentielle risiko for og effekt af et cyberangreb. Kun 13 % tror, at et cyberangreb vil medføre handelstab.

»Det er betryggende, at ansvaret for cyber risici er placeret på højeste niveau i virksomhederne. Men det er foruroligende, at alt for mange danske virksomheder ikke mener, at et cybernedbrud vil påvirke dem nævneværdigt. Danmark er internationalt kendt som en førende IT-nation, og vi har haft succes med at udnytte de muligheder, der er opstået med digitaliseringen. Men vi skal huske at bevare realismen og acceptere det faktum, at virksomheder i dag står over for nye udfordringer, når det gælder IT-sikkerhed. Implementeringen af den kommende General Data Protection Regulation (GDPR) betyder nemlig, at de fremtidige myndigheds- og forbrugerkrav bliver strengere. Derfor vil der være meget på spil for de virksomheder, som ikke tilpasser sig de nye vilkår – og samtidig et stort potentiale for de virksomheder, som tager de nødvendige forholdsregler,« siger Erik Börjesson, Lloyd’s Nordiske Area Manager.

Lloyd’s ‘Facing the Cyber Risk Challenge’-rapport, der undersøger europæiske erhvervslederes holdning til cyberrisici, afslører, at selv om 92 % af topcheferne havde oplevet en form for brud på cybersikkerheden i deres virksomhed i løbet af de seneste fem år, er kun 42 % bekymrede for, at en lignende hændelse vil kunne ske igen. Se den samlede rapport her

Lloyd’s CEO, Inga Beale, mener, resultaterne bør tjene som en advarsel om, at virksomhederne stadig er for tilbagelænede i forhold til at forberede sig på et cyberangreb, og ikke indser, hvad konsekvenserne af et angreb kan betyde for deres virksomhed.

»Det er betryggende, at ansvaret for cyberrisiko nu er placeret på højeste niveau i virksomhederne, men det er også tydeligt, at mange virksomheder ikke mener, at et brud på sikkerheden vil påvirke deres forretning. Jeg er bange for, vi ikke længere lever i en verden, hvor man kan undgå, at der sker brud på cybersikkerheden. Det handler mere om, hvordan du imødegår og styrer disse sikkerhedsbrud, og hvilke foranstaltninger du har på plads for at beskytte din virksomhed. Og endnu vigtigere, dine kunder. Som de seneste begivenheder har vist, kan en virksomheds omdømme blive ødelagt meget hurtigt, hvis ikke man er ordentligt forberedt«, siger Inga Beale.

Her kan en specialiseret og målrettet forsikring være helt afgørende for den enkelte virksomhed. Ikke blot for at kunne dække eventuelle økonomiske tab i forbindelse med en hændelse, men for den nødvendige støtte til at imødekomme myndighedskrav og forpligtelser til at dække driftsmæssige tab eller genskabelse af et skadet omdømme.

»Nye europæiske reguleringer vil betyde, at virksomhederne er nødt til at være mere lydhøre over for enhver form for cyberhændelse, end tilfældet har været tidligere. Her yder forsikringsselskaberne mere end blot dækning for mistede indtægter. De tilbyder en 360-graders service, der kan holde virksomhederne på det rette spor i forhold de løbende reguleringer – og de hjælper samtidig med at beskytte deres kunder og deres omdømme,« siger Inga Beale.

Med den kommende persondataforordning (General Data Protection Regulation (GDPR)) vil organisationer, der håndterer EU-borgeres data, være forpligtede til at indberette brud på datasikkerheden inden for 72 timer, og de kan risikere at få bøder på op til 20 millioner €, hvis de ikke sikrer deres data ordentligt. På trods af de alvorlige konsekvenser indrømmer 57 % af erhvervslederne foruroligende nok, at de ikke fuldt ud forstår de potentielle konsekvenser af persondataforordningen for deres virksomhed.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen