Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Virksomheder kan spare penge med den rigtige bilpolitik

Danske virksomheder kan spare mange penge og dermed forbedre bundlinjen ved både at tænke økonomi, miljø og medarbejdere ind i bilpolitikken. Leasing- og fleet management virksomheden LeasePlan ...

Danske virksomheder kan spare mange penge og dermed forbedre bundlinjen ved både at tænke økonomi, miljø og medarbejdere ind i bilpolitikken. Leasing- og fleet management virksomheden LeasePlan Danmark guider til hvordan.
 
Den økonomiske krise har gjort, at tiden hvor det alene var medarbejdernes personlige ønsker, der dikterede virksomhedens bilpolitik, er forbi.
 
”Et flertal af de danske virksomheder kan spare mange penge, hvis de sammensætter deres bilflåde optimalt under hensyntagen til virksomhedens behov. De smalle økonomiske tider betyder, at virksomhederne både skal tage højde for faktorer som økonomi, miljø og medarbejdere, når de skal sammensætte deres bilpolitik,” siger Lars Eegholm adm. direktør hos LeasePlan Danmark, der administrerer flere end 26.000 biler på vegne af danske virksomheder og kommuner.
 
LeasePlan har opstillet fem enkle råd, som kan hjælpe virksomhederne med at formulere en fornuftig bilpolitik, der samtidig kan forbedre bundlinjen.
 
1. Personbilerne bør maksimalt køre 3 år
Medarbejdere er ofte interesserede i at beholde deres firmabil det fjerde ekstra år, da den skattepligtige værdi her er lavere. LeasePlan anbefaler dog, at virksomheder udskifter bilerne efter tre år, da det giver en række fordele.
 
”Når man holder leasingperioden til tre år, opnår man en større fleksibilitet på bilerne, så man bedre løbende kan op- eller nedjustere sin bilflåde efter behovet. Derudover får man en nyere flåde med højere sikkerhed og lavere miljøpåvirkning. Fx vil en virksomhed med en bilflåde på 100 personbiler spare miljøet for ca. 30 ton CO2 om året ved at udskifte bilerne efter tre år i stedet for fire” siger Lars Eegholm fra LeasePlan Danmark.
 
2. Undgå at ”transportere luft” i varebilerne
Selvom en stor varebil ofte giver status hos føreren, kan den være en dårlig forretning for virksomheden. Ifølge LeasePlan kan de fleste virksomheder spare mange penge, ved grundigt at undersøge muligheden for at gå fra de store varebiler til de lidt mindre.
 
”Man ser ofte, at de store varebiler alligevel ikke bliver udnyttet til fulde mht. lasteevne og volumen. Dermed transporterer de i realiteten blot en masse luft, og det er en rigtig dårlig forretning. Kan man nøjes med modellen mindre, vil man typisk kunne spare 1.000 kr. om måneden pr. bil,” forklarer Lars Eegholm.
 
3. Sæt en grænse for ekstraudstyr
Meget ekstraudstyr har ingen værdi, når bilen skal sælges igen. Derfor bør virksomheder sætte en ramme for, hvor meget medarbejdere kan bruge på ekstraudstyr til bilen, samt hvilket udstyr der kan vælges.
 
”Med nogle fornuftige rammer vil det for det meste være muligt at spare 10.000 kr. i ekstraudstyr per bil. For en virksomhed med 100 biler giver det en betragtelig besparelse på 1 mio. kr. Indbygget navigation, klimaanlæg og sikkerhedsudstyr bør prioriteres, da det gør bilen mere attraktiv at sælge igen. Omvendt påvirker fx dyre lydsystemer og alu-fælge stort set ikke bilens brugtvognspris, og vil derfor alene tælle som en omkostning,” siger Lars Eegholm.
 
4. Køb ikke en tidligere model, bare fordi den er billigere
Man kan ofte føle sig fristet til at købe en ældre og billigere bilmodel, men i sidste ende kan det blive en dårlig forretning. Lars Eegholm forklarer:
 
”De nye bilmodeller er som regel betydeligt forbedret i forhold til sikkerhed og miljø. Hvis man fx vælger den nyeste Opel Insignia frem for den gamle, vil man over en treårig periode udlede 1,8 ton mindre CO2. I perioden vil det samtidig give en besparelse på 8.500 kr. pr. bil alene i brændstof og miljøtillæg. Hvis man køber en gammel model, er der desuden stor risiko for, at den vil falde endnu mere i pris, når den skal sælges igen efter tre eller fire år.”
 
5. Glem ikke personalet
Selvom det er vigtigt at have en bilpolitik, der både sparer virksomheden penge og tager hensyn til miljøet, er det stadig afgørende at tage hensyn til medarbejderne og deres ønsker.
 
”Selvom bilpolitikken skal opsætte nogle klare rammer, er det vigtigt, at den samtidig giver medarbejderne en vis frihed til selv at vælge bilmodel. Kunsten ligger i at finde den rette balance mellem faktorerne økonomi, miljø og medarbejdere. Glade medarbejdere giver øget produktivitet, og det vil i sidste ende også afspejle sig på bundlinjen,” siger Lars Eegholm.
 
 

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen