Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Stor konkurrence mellem firmabilerne

Node Image Upload Eegholm - portræt.jpg

Konkurrencen mellem de mest populære firmabiler er hårdere end nogensinde, og danskerne vælger fortsat flere forskellige producenter og mærker. Samtidig stiger efterspørgslen på firmabiler i ...

Konkurrencen mellem de mest populære firmabiler er hårdere end nogensinde, og danskerne vælger fortsat flere forskellige producenter og mærker. Samtidig stiger efterspørgslen på firmabiler i premium-klassen. Det viser en ny opgørelse over de mest populære firmabiler i 2015 fra leasingvirksomheden LeasePlan Danmark.

Det er stor konkurrence om titlen som Danmarks mest populære firmabil. Danskerne er nemlig i langt højere grad end før klar til at prøve bilmærker og -typer, de ikke tidligere ville vælge. Det viser en analyse af de mest populære firmabiler for 2015 indtil nu, som fleet management-virksomheden LeasePlan Danmark har gennemført.

”Vi oplever generelt, at der er stor konkurrence alle bilmærker imellem. Virksomhedernes loyalitet over for de traditionelle mærker er faldet, og de vælger nu de firmabiler, der passer bedst til deres specifikke behov. Tendensen begyndte allerede sidste år men er blevet forstærket i løbet af 2015,” siger Lars Eegholm, adm. direktør i LeasePlan Danmark, der administrerer mere end 26.000 biler for danske virksomheder og kommuner.

Ny bil på førstepladsen

Der er nye biler i top 3 på LeasePlans liste over de mest populære firmabiler, hvor Volkswagen Passat har overtaget førstepladsen fra Skoda Oktavia, der var den mest populære firmabil sidste år. Også Ford Mondeo er steget i popularitet til en andenplads, mens Mercedes C-Klasse er kravlet fra en niendeplads til en tredjeplads.

LeasePlans tal viser dog også, at der er meget tæt løb mellem de mest populære biler på toplisten.

”Hvor der før var en eller to klare favoritter, er der nu meget tæt løb blandt firmabilerne, der er de mest populære valg. Det understreger, at man som kunde først og fremmest ser på det specifikke behov, og så vælger den bil, der bedst kan efterleve det. Også selvom valget bliver et mærke, man ikke tidligere har haft,” forklarer Lars Eegholm.

Flere får mulighed for premium

En anden tendens i LeasePlans analyse er, at flere er begyndt at vælge en firmabil i premium-klassen. Det skyldes, at konkurrencen mellem fabrikanterne af premium-modeller lige nu er så hård, at priserne reelt er faldet.

”Konkurrencen i premium-segmentet har i en lang periode været meget hård. Audi har i de seneste 18 til 24 måneder haft en relativt større andel af segmentet end BMW og Mercedes takket være en blanding af attraktive beskatningsgrundlag og gode udstyrsmuligheder, hvor man til fordelagtige vilkår kan få for eksempel originale navigationsløsninger og xenon- eller LED-lygter. Dette sidder hverken BMW eller Mercedes overhørigt, og deres strategi er nu at matche Audi med tilsvarende attraktive udstyrspakker og pristilpasninger,” siger Lars Eegholm og fortsætter:

”Konkurrencen og prisfaldene har gjort det muligt for endnu flere firmabilsbrugere, der hidtil har valgt biler i segmentet under premium, at få en premium-bil som deres næste firmabil,” siger Lars Eegholm.

LeasePlan Danmarks opgørelse dækker de mest valgte nye firmabiler hos virksomheden i perioden 1. januar 2015 til 30. april 2015.

De 10 mest populære biler i 2015

  1. Volkswagen Passat (ny på listen)
  2. Ford Mondeo (7)
  3. Mercedes C-Klasse (9)
  4. Skoda Oktavia (1)
  5. Renault Megane (5)
  6. Audi A4 (3)
  7. Opel Insignia (2)
  8. Audi A6 (8)
  9. Audi A3 (10)
  10. BMW Series 3 (6)

Listen viser de mest valgte nye firmabiler hos LeasePlan Danmark i perioden 1. januar til 30. april 2015. Parentesen angiver, hvilken placering bilerne havde på listen for hele 2014.

Om LeasePlan

LeasePlan Danmark er en af landets førende specialister i styring og optimering af bilflåder – også kaldet fleet management. I Danmark administrerer LeasePlan mere end 26.000 biler på vegne af virksomheder og kommuner. LeasePlan blev grundlagt Holland i 1963 og er i dag verdens førende aktør inden for fleet management. LeasePlan opererer i 32 lande og har en samlet bilflåde på over 1,3 millioner biler. Læs mere på www.leaseplan.dk

LeasePlan Danmark åbnede i oktober 2012 en forretning med salg af brugte biler målrettet privatmarkedet. Læs mere på www.leaseplan-bilsalg.dk

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen