Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Nationalmuseet digitaliserer viden og arbejdsgange

Nationalmuseet digitaliserer viden og arbejdsgange

”Det Digitale Nationalmuseum” er strategien, der de seneste år har skubbet Danmarks Nationalmuseum ud på diverse onlineplatforme. Formålet med den gennemgribende digitalisering er at skabe nye ...

”Det Digitale Nationalmuseum” er strategien, der de seneste år har skubbet Danmarks Nationalmuseum ud på diverse onlineplatforme. Formålet med den gennemgribende digitalisering er at skabe nye muligheder og oplevelser, så endnu flere får glæde af Nationalmuseets store samling og viden.

Bag alle visionerne og ideerne ligger en gennemgribende omstilling i forhold til at favne de digitale formidlingsmuligheder og -former, og her er intranetprojektet, som er blevet til i samarbejde med IntraNote, en af milepælene.

En kort og koncentreret proces

”Vi havde i en lang periode talt om, at vi skulle have et intranet. Og fra vi satte os ned, fik lavet research og udbudsmateriale, og til vi valgte IntraNote som leverandør, og løsningen var blevet lanceret, gik det hurtigt. Det var en kort og koncentreret proces," fortæller Charlotte Toftedal, HR-konsulent og projektleder på intranetprojektet.

Festlig lancering af NatNet

Knap otte måneder efter udbudsrunden var blevet afsluttet, gik NatNet i luften. Navnet, Natnet, var blevet demokratisk vedtaget efter alle 550 ansatte havde kunnet byde ind med navne. Og lanceringen gik ikke stille af: I Nationalmuseets festsal med over 120 deltagere, blev løsningen præsenteret. I samme tidsrum havde IT-enheden sørget for at lukke alle pc’ere ned, og da de ansatte vendte tilbage til deres arbejde, åbnede pc’ernes browser op i det nye intranet. Samtidig blev de offentlige mapper lukket ned for at sikre sig, at indhold fremadrettet lægges på intranettet.

Videndeling før og nu

”Tidligere var intern videndeling noget, der foregik via alle-mails, i Outlooks offentlige mapper og på fællesdrevet. De gode historier var ofte nogen, man læste om på hjemmesiden, og igangværende projekter fik man opsnappet, når resultaterne blev præsenteret for offentligheden. Sådan er det ikke i dag,” fortæller Charlotte Toftedal.

Siden Nationalmuseet lancerede deres første intranet, har den interne videndeling fået nyt liv. Den generelle viden om, hvad kollegerne laver, hvilke projekter der arbejdes på og hvad der er undervejs, er gjort synligt på tværs af de 3 afdelinger rundt i landet og mellem de 550 medarbejdere. Den digitale arbejdsplads er med intranettet så godt som landet.

”At valget faldt på IntraNote skyldes, at det var den løsning, som bedst imødekom os, dels hvad angår økonomi, dels hvad angår den funktionalitet, vi efterspurgte. I dag har vi en nærværende og direkte platform, hvor alle kan være med til at formidle og dele alt lige fra nye forskningsresultater, udstillinger undervejs, strategier, visionsseminarer og dagligdagens praktiske informationer,” siger Charlotte Toftedal.

En ny samhørighed

”Intranettet er blevet taget godt imod. Men det er også en tilvænningsproces, for hvad betyder det egentlig, at vi nu har et intranet? Ledelsen er også begyndt at interessere sig: nu hvor vi har intranettet, hvordan bruger vi det så? Hvad giver det? Til det har vi implementeret nogle statistikværktøjer, men én ting er tydelig: Alle bidrager. Det betyder, at vi som medarbejdere ved mere. Alle typer historier bliver i dag delt og kommer ud i organisationen. Det gør en forskel, og det skaber en ny samhørighed," siger Charlotte Toftedal.

Høje forventninger og store ambitioner

Fra IntraNotes side melder en af de tilknyttede konsulenter, Knud Ælmholdt også om et meget ambitiøst og velstyret projekt.

”Nationalmuseet har sat baren højt og haft store forventninger, som vi har hjulpet med at indfri. Fx har de uddannet administratorer og sikret et godt netværk af indholdsredaktører, de har haft fokus på det grafiske, og vigtigst af alt, så har de haft blik for at udnytte intranettet til mere end bare informationsdeling, men til også at skabe reel videndeling samt optimere og digitalisere arbejdsprocesser,” siger Knud Ælmholdt, der bl.a. henviser til Nationalmuseets anvendelse af projektrum, hvor eksterne parter på et projekt også kan få adgang, og man på den måde har nogle sikre zoner til at udvikle og udveksle ideer, dokumenter og andet af relevans, samt følge op med oversigter, milepæle og deadlines. Men derudover er Nationalmuseets anvendelse af workflows også værd at fremhæve.

Workflows digitaliserer arbejdsgangene

Workflows er implementeret indenfor en række områder i Nationalmuseet. Fælles for dem er, at de er med til at sikre automatiserede arbejdsgange på helpdesken. Arbejdet med workflows løfter og letter således nogle daglige arbejdsgange og det næste område, der er blevet identificeret og hvor workflows skal hjælpe til, er inden for personaleadministrationen, hvor alle steps fra ansættelse til ansættelsesophør skal sættes ind i et workflow, så intet eller ingen, bliver tabt undervejs.

”Overordnet kan man sige, at vi i Nationalmuseet har inkorporeret NatNet på tre niveauer: til intern kommunikation og videndeling, som projektrum og som digitalisering af arbejdsgange. Arbejdet med workflow i vores HR administration er noget, vi er meget spændte på, og som vi ser frem til at få gjort smartere,” siger Charlotte Toftedal.

Om Nationalmuseet

Nationalmuseet er Danmarks statslige, kulturhistoriske hovedmuseum og omfatter såvel danske som udenlandske kulturers historie. Det er Nationalmuseets ønske at gøre sine samlinger stadig mere tilgængelige, således at de danner et inspirerende udgangspunkt for forskning, undervisning, forståelse og tolkning af kulturhistorien. I dag kan du møde Nationalmuseet online på www.natmus.dk, samt på diverse digitale tjenester som Twitter, Facebook, Pinterest, YouTube, Google , Issue, FourSquare, TripAdvisor og Flickr.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen