Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Intranet er tænkt ud af boksen hos OK Plus

Node Image Upload Plusnet-er-tænkt-ud-af-boksen i OK Plus.gif

I løbet af de seneste to-et-halvt-år er OK Plus intranet blevet transformeret fra et dødt arkiv til en aktiv vidensbase og et centralt informationscenter.

I løbet af de seneste to-et-halvt-år er OK Plus intranet blevet transformeret fra et dødt arkiv til en aktiv vidensbase og et centralt informationscenter.

Indsatsen har bl.a. indebefattet en relancering i et helt nyt design, og i en opgraderet løsning, hvor der er tænkt ud af boksen, samtidig med, at der er blevet bygget videre på erfaringer fra det gamle intranet. Det nye intranet hedder internt ”Plusnettet”.

"92 % af den viden, man skal bruge for at drive en servicestation, ligger på intranettet. Resten er på personer," fortæller planlægger, Johannes Mortensen, OK Plus.

Visuel indgang giver hurtigt overblik

Det mest slående ved Plusnettet er det visuelle afsæt, som har skabt et intranet, der er meget umiddelbart og intuitivt. Fx er forsiden ikke plastret til med tekst, men med overskuelige billeder, som danner logiske indgange til det underliggende indhold.

Ifølge planlægger og intranet primus motor, Johannes Mortensen, er forsiden designet til at understøtte brugernes arbejde bedst muligt. Hovedparten af brugerne på Plusnettet befinder sig netop ikke bag skrivebordet med pc’en foran dem - de arbejder ude i butikkerne, så en informationsmættet forside, hvor alt i princippet kunne være tilgængeligt, var på forhånd dømt ude:

”Vores brugere sidder ikke og fordyber sig ved en pc. De driver en forretning – og de har fokus på at være ude i butikkerne. Det skulle Plusnettet understøtte. Vi byggede derfor en helt ny indgang til intranettet. En indgang, eller et helt nyt lag, om du vil, der var visuelt. Meningen er, at klikker man på et billede, så ryger man direkte til kernen. Vi har designet løsningen, så vores brugere ikke skal lede efter information, men så informationerne kommer til dem gennem nogle gennemtænkte flows. På den måde har vi skabt en intuitiv navigation i løsningen”.

Indbygget motivation

Plusnettet er i dag stedet, hvor OK Plus kommunikerer alt internt, fx i forhold til varer, uddannelse, nyheder, daglig drift og marketing. Det har lettet presset på telefonen og e-mailen, fordi brugerne selv nemt kan finde de informationer, de har brug for.

Samtidig har løsningen også en indbygget motivationsfaktor i det, at information om alle kampagner ligger på Plusnettet. Det betyder, at er butikkerne ikke ajour med kampagnerne, som kører hver uge, risikerer de at bestille varer hjem på de forkerte tidspunkter og til en for dyr pris.

"Vi skal lære af vores data"

Plusnettet er blevet velmodtaget, men ifølge Johannes Mortensen er der stadig meget at tage fat på. Noget af det, der ligger lige for i udviklingsplanerne, er at arbejde med statistik via Google Analytics. På den måde vil OK Plus kunne få et dokumenteret indblik i brugernes besøgsmønstre, og de kan få bekræftet om de flows, der er indarbejdet i strukturen, også holder, eller om der er nogle forløb, hvor de kan se, at brugerne springer fra. ”Og hvis nogle områder slet ikke bruges, så skal de ud. Viser det sig fx at alle går direkte fra forsiden og til butiksområdet, jamen så bør man jo overveje om det var butiksområdet, der skulle være forsiden i stedet. Vi vil lære af vores data. Det er next step”, siger Johannes Mortensen, OK Plus og forsætter med et andet potentielt udviklingsområde. Nemlig videoer på Plusnetett:

”Noget andet, der kunne være spændende, er at arbejde mere med videoer til formidling på intranettet, og fx lave nogle instruktionsvideoer a la: hvordan laver man en god haps dog. Det kunne være interessant”.

En løsning, der er "til-at-gå-til"

”Alt i alt har vi valgt at gribe vores løsning lidt anerledes an. Jeg har kunnet se, fx på IntraNotes ERFA møder, at deltagerne bliver forbavsede, når de ser vores løsning. På den gode måde”, siger Johannes Mortensen og forsætter:

”Vi har været glade for at arbejde med løsningen og med IntraNote. Faktisk var jeg først for nylig på administratorkursus i IntraNote Portal Server. Det er måske lidt omvendt, men jeg har erfaringer fra hjemmesideverdenen, og jeg syntes faktisk, at løsningen var til at gå til. Så det gjorde jeg, og det førte os rigtigt langt”.

Om IntraNote

IntraNote er specialister i intranet, ekstranet og dokumenthåndtering (ESDH). Vihar leveret løsninger til over 400 offentlige og private organisationer med fokuspå optimering af viden, ressourcer og digitale arbejdsgange. Vores løsninger hari dag omkring 250.000 daglige brugere i mere end 40 forskellige lande.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen