Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Forøg din medarbejderproduktivitet med op til 25 procent

Node Image Upload Medarbejder-produktivitet-forøg.jpg

De op til 25 procent er ikke grebet ud af luften. De 25 procent er den øgede produktivitet, som McKinsey estimerer vidensarbejdere kan opnå i kraft af sociale samarbejdsværktøjer. 25 procent!

De op til 25 procent er ikke grebet ud af luften. De 25 procent er den øgede produktivitet, som McKinsey estimerer vidensarbejdere kan opnå i kraft af sociale samarbejdsværktøjer. 25 procent!

Kort og godt handler det om at stille den relevante information til rådighed, så medarbejderne bruger mindre tid med at lede efter information, og så den organisatoriske viden kan bredes ud over funktioner og geografi. Som sådan er der ikke noget nyt under solen. 1:1 kommunikation kan være nok så værdifuld, men det handler om at få denne værdi gjort tilgængelig for de mange. Viden skal løsrives fra netværk, og samles i et fælles depot; i en virksomhedsintern løsning. Det depot kan eksempelvis være intranettet, dokumenthåndteringsystemet eller en kombination af de to.

Tilgængelighed ikke nok

Men her kommer den svære øvelse. For det er aldrig nok blot at gøre informationen tilgængelig. Det kræver en kontinuerlig indsats at sikre, at det bliver brugt korrekt og effektivt - og at det hele tiden er understøttet af elementer som relevans, tilgængelighed, hastighed og ikke mindst: kultur.

Skal viden flyde i organisationen tyder det på, at man ikke kan reglementere sig ud af det. Det vigtigste er, at arbejde med kulturen omkring det at have viden og at dele viden. Det skal give mening, det skal være forståeligt og nemt. Medarbejderne skal opmuntres og inspireres til at se værdien i at dele viden.

Organisationen skal så at sige på en kulturel dannelsesrejse, hvor alle tænker ”os” før ”mig”, hvis potentialet skal indfries. Det kræver opbakning fra ledelsen, de kræver dedikerede ressourcer, der går forrest i arbejdet med at fortælle de gode, lærerige eksempler og det kræver ildsjæle og ambassadører – og anerkendelse af selvsamme foregangsmænd og-kvinder. Det kommer altså ikke af sig selv i en softwareløsning. Men tænk engang. 25 procent. Det er værd at tage med, ikke?

Faciliter den digitale arbejdsplads

For seks år siden lancerede Microsoft termen ”den digitale arbejdsplads” i forbindelse med lanceringen af den mindre succesfulde Vista. Men ”den digitale arbejdsplads” har hægtet sig fast og bruges i dag i flæng til at beskrive de digitaliseringsprocesser, som mange organisationer gennemløber med henblik på at optimere processer og samtidig skabe bedre informations- og videndeling. I de senere år har også de sociale teknologier trængt sig på, og ”det sociale intranet” er ligeledes en term, der ofte dukker op. I bund og grund handler det om det samme.

Det handler om den evolution, der er sket indenfor de virksomhedsinterne værktøjer og platforme. Det handler hverken om, at intranettet skal afløses eller at vi skal ”Facebooke” den på arbejdet. Det handler om at udnytte intranettets potentiale og hele tiden gøre det mere relevant for brugerne, fx ved at inkorporere sociale elementer, integrere til dokumenthåndteringen mv. og hele tiden have øje for, hvor og hvordan de virksomhedsinterne løsninger kan understøtte interne effektiviseringer.

Intranettet er ikke opslagstavlen på nettet. Dokumentsystemet er ikke ringbindet på databasen. Jo, det kan det være, men så har man misforstået, hvad det egentlig handler om. Og man har ikke øjnet det potentiale, der ligger lige for.

Andres erfaringer er guld værd

Hvordan indfries potentialet? Hvordan sikrer man sig den opbakkende ledelse, de glødende ildsjæle, ambassadørerne og den kulturtransformerende proces i organisationen? Der findes ingen genveje. Ærmerne må smøges op, og udfordringen er aldrig den samme i to organisationer. Men andres erfaringer kan være guld værd.

I IntraNote tilbyder vi virksomhedsinterne løsninger i kraft af bl.a. intranet og dokumenthåndtering. Men vi faciliterer også ERFA-møder. På ERFA møderne deler deltagerne erfaringer med at arbejde med information og viden, ligesom IntraNote altid deltager for dels at få inputs med hjem til udviklingen, men i lige så høj grad for at synliggøre nogle af de muligheder, der ligger lige for, fx i forhold til digitalisering af arbejdsgange, inddragelse af brugerne, fastholdelse af engagement, fremhævelse af KPI, kulturelle processer mv. På den måde arbejder vi for at støtte tovholderne på de virksomhedsinterne løsninger og skubbe på processen med inputs og netværk.

Vil du vide mere?

I IntraNote er vi altid åbne for en snak om, hvordan vi kan it-understøtte medarbejdernes arbejdsgange og sikre højere produktivitet gennem bedre videndeling. Ring til os på 7026 9500 eller send en mail til info@intranote.dk

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen