Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Forbrugere og e-handel er enige: Stop fælles europæisk købelov

Forbrugere og e-handel er enige: Stop fælles europæisk købelov

En fælles europæisk EU købelov, der skulle eksistere sideløbende med nationale love, bliver mødt med et klart NEJ TAK, af EUs forbrugere og netbutikker. Forbrugernes europæiske organisation BEUC ...

En fælles europæisk EU købelov, der skulle eksistere sideløbende med nationale love, bliver mødt med et klart NEJ TAK, af EUs forbrugere og netbutikker. Forbrugernes europæiske organisation BEUC og netbutikkernes Ecommerce Europe har i et fælles brev opfordret til at forkaste EU-kommissionens forslag om den fælles europæiske købelov.

Den fælles EU-købelov (CESL - Common European Sales Law) opstiller betingelser for køb af salg af varer i EU - hovedsageligt online - og foreslås som "frivillig" for netbutikker og deres kunder. En parallel lovgivning uden forankring i et medlemsland lovgivning og domstole vil ofte være i modstrid med nationale regler og dermed forringe sikkerheden for alle parter.

Monique Goyens, generaldirektør for den europæiske forbrugerorganisation, BEUC siger: "Bestræbelserne på at skabe en parallel EU-lovgivning for grænseoverskridende e-handel trodser almindelig sund fornuft. Kommissionen hævder, at målgrupperne er Europas forbrugere og handlende, men vi gentager i kor, at det blot vil resultere i større juridisk kompleksitet og forvirring for begge. "

Pudsigt nok viser det sig, at der faktisk ikke er behov for loven, for 90 % af virksomhederne siger i EUs egne undersøgelser, at de ikke afviser salg over grænser på grund af den juridiske forskelligartethed inden for EU.

"De faktiske forhindringer er praktiske - forbrugerne tøver på grund af bekymringer om levering (49 %), frygt for svindel (62 %) eller tilgængeligheden af klageadgang (59 %). CESL ville ikke løse nogen af disse. Det betyder direkte, usund konkurrence med nationale love, der omhyggeligt er bygget op gennem årtier. EU skal sætte en stopper for forslaget,” konstaterer Monique Goyens.

François Momboisse, formand for Ecommerce Europe, europæisk forening for netbutikker kommenterer:

"Netbutikkerne har brug for forbrugernes tillid til kraftigt at øge grænseoverskridende salg. Vi deler ambitionen om øget salg med Kommissionen. Et parallelt system med en valgfri EU-lovgivning bidrager bare ikke, tværtimod. Derfor er vi imod forslaget. "

"Vi søger harmonisering og enkelhed, men denne lov bidrager kun til kludetæppet af regler for forbrugerrettigheder og online salg. Vi ønsker lavere omkostninger, men nye, supplerende regler vil øge omkostningerne, og det vil hæve prisen, som forbrugerne i sidste ende betaler. "

I Danmark er modstanden også udbredt.

”FDIH har gentagne gange talt imod CESL, blandt andet sammen med Forbrugerrådet, DI og Dansk Erhverv ved et møde på CBS i december 2011, hvor den ansvarlige EU-kommissær Viviane Reding deltog. Trods en samlet afvisning af CESL fra alle talere, synes argumenterne ikke at gøre indtryk på kommissæren,” konstaterer FDIHs public affairs chef Henrik Theil, der holdt FDIHs indlæg på mødet.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen