Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Villamarked i balance i hovedstaden

Villamarkedet i balance i hovedstaden, men stadig købers marked i resten af landet En ny analyse af udbud og salg af villaer viser, at nu er også dette marked - i lighed ...

Villamarkedet i balance i hovedstaden, men stadig købers marked i resten af landet

En ny analyse af udbud og salg af villaer viser, at nu er også dette marked - i
lighed med ejerlejlighedsmarkedet - i en fornuftig balance i København og
Nordsjælland. Der er også en rimelig balance i Østjylland, men kun for de
billigste villaer. Så snart prisen når op over 2 mio. kroner, er det købers
marked i Østjylland. I resten af landet er der fortsat flere sælgere end købere
i markedet.

Analysen er baseret på en optælling af det nuværende antal villaer til salg, sammenholdt
med de seneste 6 måneders salg af villaer. Optællingen er foretaget og inddelt
i prisintervaller og geografiske områder. Svarer styksalget på 6 måneder til
det aktuelle udbud af villaer til salg, er det udtryk for, at markedet er i en
fin balance. Er antallet af boliger til salg mindre, end hvad der kan sælges på
6 måneder, er der tale om sælgers marked og er antal boliger til salg mere end
dobbelt så stort som 6 måneders salg, er det købers marked.

- Analysen kan bruges til at give et fingerpeg om, hvordan markedet vil udvikle sig de kommende 6
måneder
,
siger EDC’s kommunikationschef Jan Nordmann. – Fortsætter salget på et uændret niveau, viser tallene nemlig, at en
villa-sælger i København og Nordsjælland med al sandsynlighed vil få solgt sin
bolig hurtigt og det samme gælder sælgere af villaer under 2 mio. i Østjylland.
I resten af landet kræver det mere tålmodighed før køberen viser sig, men
generelt går det hurtigere, jo billigere huset er.

Tallene kan samtidig bruges af en boligsælger til at finde den skarpe pris i sit
område. Således vil eksempelvis en villasælger i Østsjælland med en villa i
prisintervallet under 2 mio. kroner have væsentligt nemmere ved at sælge sin
bolig, end sælgeren med en villa til mere end 2 mio. Der er nemlig 58 pct. flere
boliger til salg i det dyre prisinterval, men der bliver solgt 28 pct. flere villaer
i det billige.

- Er man tæt på skillelinjen kan det vise sig at være et klogt valg, at lægge sig lige under 2
mio. kroner frem for lige over
, siger Jan Nordmann. - Der er ganske enkelt flere købere og tillige flere der er
kreditgodkendt til at købe en bolig lige under 2 mio. kr.

Endelig kan man ud fra analysen se, hvordan det forbedrede salg breder sig fra
København og i første omgang til Nordsjælland og til dels til Østsjælland. Det bekræfter
tesen om at enhver vending på boligmarkedet først sker i København og derefter
breder sig.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen