Berlingske Business
13:02Genmab-aktie falder pludseligt efter partners salgstal
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Størst fremgang i salget af sommerhuse

Node Image Upload 31-16-bilag.tmp

Størst fremgang i salget af sommerhuse
Siden boligsalget var i bund i 2011, er det især sommerhusene, der gør sig bemærket med en flot fremgang i salget. Med tallene for tredje kvartal 2016, som vi netop er gået ud af, passerer sommerhusene ejerlejlighederne som boligtypen med størst relativ fremgang i salget siden bundniveauet. Der er således solgt mere end dobbelt så mange sommerhuse i årets første 3 kvartaler i forhold til samme periode i 2011, helt nøjagtigt 109 pct. flere. For villaernes vedkommende er fremgangen ”kun” 46 pct., mens ejerlejlighederne følger tæt efter sommerhusene med en fremgang på 104 pct. Det viser nye tal fra Danmarks største ejendomsmæglerkæde EDC.

- Med en vækst på 17 pct. alene i år snupper sommerhusene førertrøjen fra ejerlejlighederne, der ellers har ligget i front, fortæller EDCs kommunikationschef Jan Nordmann.
- Ejerlejlighederne har en naturlig forudsætning for vækst, idet disse fortrinsvis er beliggende i de store byer, hvor både priser og salg har været i størst fremgang. Det er derfor bemærkelsesværdigt, at det nu er sommerhusene, der rykker salgsmæssigt.

Den store fremgang i salget har ikke medført en tilsvarende udvikling i priserne på sommerhuse:
- Ud fra almindelig økonomisk teori bør priserne stige, når efterspørgslen stiger, men det gælder tilsyneladende ikke i dette tilfælde. Priserne på sommerhuse er nemlig ikke steget på landsplan det seneste år. Vi ser mindre prisstigninger i Nordsjælland, som dog modsvares af prisfald i Nordjylland, siger Jan Nordmann.

Forklaringen ligger i det store udbud af sommerhuse til salg. Der er nemlig stadig masser af sommerhuse at vælge imellem for boligkøberne, og derfor stiger priserne ikke. Modsat på ejerlejlighedsmarkedet, hvor mange købere i forhold til antallet af ejerlejligheder til salg, presser priserne op. - Antager man, at der pludselig ikke længere kommer nye boliger til salg på markedet, vil hele den nuværende beholdning af ejerlejligheder være solgt om 5 måneder. For sommerhusenes vedkommende vil det i samme tankeeksperiment tage mere end 3 gange så lang tid, før mæglernes hylder er tomme, forklarer Jan Nordmann.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen