Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Ny undersøgelse: Derfor sætter danskerne boligen til salg

Der er de seneste 5 år vendt op og ned på de årsager, der ligger bag, når danskerne sætter boligen til salg. I 2008 satte cirka hver 4. boligsælger boligen til salg af ren og skær lyst ...

Der er de seneste 5 år vendt
op og ned på de årsager, der ligger bag, når danskerne sætter boligen til salg.
I 2008 satte cirka hver 4. boligsælger boligen til salg af ren og skær lyst til
nye omgivelser. I 2013 er det kun cirka hver 10. handel, sælgerne betragter som
et såkaldt lystsalg.

Også andelen af boligejere,
der må sælge på grund af for stram økonomi, har udviklet sig fra i 2008 kun at
berøre 1 ud af 25 sælgere, til i dag at være årsag bag hvert 10. boligsalg. Her
har udviklingen endda rettet sig de sidste tre år, for i 2010 var det mere end
hver 7. boligsælger, som oplyste, at de solgte på grund af dårlig økonomi. At
boligmarkedet er ved at rette sig og prisfaldene er aftaget fremmer den
positive udvikling.

 

- Isoleret set ville det da være positivt, at flere salg udsprang af lyst
og helt utvungne omstændigheder, men det er typisk i
perioder med højkonjunktur og stigende friværdier, at boligejerne får
lyst og mod på at kaste sig ud i nye omgivelser, uden at der er et direkte
behov for det,
siger kommunikationskonsulent i EDC, Birgitte Ringbæk. – Så set i lyset af, at mange ting har været præget af
stilstand og lavkonjunktur de sidste 5 år, er det ikke overraskende, at andelen
af lystsælgere er faldet markant i perioden.

 

Svarene stammer fra en netop
gennemført spørgeundersøgelse blandt 732 sælgere, som har solgt deres bolig hos
ejendomsmæglerkæden EDC i 2013.

 

Ændret behov holder markedet i gang

Undersøgelsen viser også at
”Ændrede behov” er den årsag, der har været mindst påvirket af den økonomiske
krise, og med hele 41 pct. samtidig
er den mest hyppige årsag til at sætte boligen til salg.

 

- Det er ændringer i folks
livssituation, som gør at boligen er blevet for stor, for lille eller for
uhensigtsmæssigt indrettet,
siger Birgitte Ringbæk, og understreger at det er et vigtigt fundament
for boligmarkedet. - Det betyder jo, at
bolig
markedet aldrig vil gå i stå, fordi der altid vil være en stor gruppe
af boligejere, som får behov for at skifte rammerne ud,
siger hun.

 

Næst efter ændret behov
fordeler årsagerne til, at boligen sættes til salg i 2013 sig således:

Skilsmisse 14 pct., salg af
dødsbo 15 pct., lystsalg 11 pct., for stram økonomi 10 pct., flytning pga.
jobskifte 4 pct. og ’Anden årsag’ 6 pct.

 

En anden gruppe, som har
været under en markant udvikling i de seneste 5 år, er boliger som sælges som
dødsbo. Her spiller det ind, at en stor andel af danskere blev bolig- og
parcelhusejere i 1960’erne og 1970’erne, og at en del af de boligejere i disse
år når en alder, hvor de falder bort.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen