Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Flere køber bolig uden at have solgt den gamle først

En ny analyse foretaget af Danmarks største ejendomsmæglerkæde EDC viser, at 24 pct. af boligkøberne ikke behøver at afvente salget af den gamle ejerbolig, før de kan skrive under på købsaftalen ...

En ny analyse foretaget af Danmarks største ejendomsmæglerkæde EDC viser, at 24 pct. af boligkøberne ikke behøver at afvente salget af den gamle ejerbolig, før de kan skrive under på købsaftalen til en ny.

Tilliden til at få solgt hurtigt - og til den rette pris - er i visse dele af landet blevet så stor, at det ikke er afgørende, om man får solgt, før man køber nyt.

- Det er igen blevet en mulighed for nogle boligejere, med bankens accept, at gå ud og købe ny bolig, før den gamle er solgt, siger kommunikationskonsulent i EDC, Lisbet Fibiger. - Det er en tendens, vi ellers skal tilbage til årene før krisen for at genfinde.

Bor man i København eller på Frederiksberg er den gennemsnitlige salgstid lige nu helt nede på 2 ½ måned, mens den i resten af landet ligger på ca. 6-8 måneder. Så for de, der eksempelvis ønsker at rykke fra en ejerlejlighed i København til et hus uden for byen, er vilkårene generelt gode, idet man her kan forvente et hurtigt salg samtidig med, at lejligheden med stor sandsynlighed vil blive solgt til prisen.

Analysen viser da også, at en stor del af de, der ikke behøver at få solgt, før de køber nyt, er bosat i Region Hovedstaden.

- Mange af dem bor i hovedstadsområdet, de er erhvervsaktive og har i mange tilfælde en formue med sig fra den tidligere ejerbolig, siger Lisbet Fibiger. - Det giver et godt økonomisk råderum, og derfor behøver de heller ikke at bekymre sig om en kortere periode med dobbelt husleje.

I en tilsvarende analyse fra 2012 svarede 18 pct. af de boligsøgende, at de ikke behøvede at afvente salget af den eksisterende bolig. Siden har den generelle optøning af boligmarkedet skabt gunstigere vilkår for et hurtigt salg, hvilket har øget den generelle optimisme på boligmarkedet. Desuden har mange boligkøberne fået større økonomisk råderum ved at have brugt kriseårene til at spare op.

At flere boligkøbere nu begynder at sætte køb før salg, stimuleres yderligere af de prisstigninger, der for øjeblikket ses i landets store byer.

- Det opleves ikke i lige så høj grad afgørende at få solgt den gamle bolig, som det gør at finde den nye bolig - og vel at mærke kunne slå til, inden priserne stiger yderligere, eller nogle andre har købt drømmeboligen for næsen af en, siger Lisbet Fibiger.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen