Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Boligkøbere tror på stigende priser

Boligkøbere tror på stigende priser

Der er på kun to år sket en markant ændring af danskernes forventninger til boligmarkedet. I dag forventer 62 pct., at boligpriserne vil stige, mens kun 11 pct. i 2012 havde samme forventning.En ...

Der er på kun to år sket en markant ændring af danskernes forventninger til boligmarkedet. I dag forventer 62 pct., at boligpriserne vil stige, mens kun 11 pct. i 2012 havde samme forventning.

En ny undersøgelse foretaget af Danmarks største ejendomsmæglerkæde EDC viser, at mere end halvdelen af de danske boligkøbere i dag tror på stigende priser på boligmarkedet. Der er altså på to år sket næsten en seksdobling i antallet af personer, der har positive forventninger til boligpriserne. Til sammenligning troede hele 58 pct. i 2012 at priserne ville falde.

- Den udbredte forventning om stigende priser på boligmarkedet udspringer især af to forhold, forklarer kommunikationskonsulent i EDC, Lisbet Fibiger. - Det ene er, at markedet de sidste to år reelt set HAR budt på prisstigninger, nogle steder endda ret markant, og det andet er, at renterne tilsyneladende fortsætter med at falde, og det er med til at trække flere købere frem af busken.

Undersøgelsen, der er baseret på svar fra 959 boligkøbere i EDC’s køberkartotek, viser desuden, at optimismen er størst blandt de yngre boligkøbere samt blandt indbyggere i hovedstadsregionen, hvor 70 pct. tror på stigende priser. Det er da også i hovedstadsområdet, at man har set størst stigning i boligpriserne de sidste par år.

Til spørgsmålet, om boligkøberne anser markedet for særligt fordelagtigt lige nu, svarer 43 pct. af de adspurgte nej, mens hver tredje er af den modsatte overbevisning. Sammenlignes tallene med en tilsvarende undersøgelse fra 2013, er også dette tal vendt rundt, idet 53 pct. forrige år anså markedet for fordelagtigt, mens kun 24 pct. anså det for mindre fordelagtigt.

- Det er klart, at hvis man søger bolig i de områder, hvor der har været størst prisstigninger, som det fx er tilfældet i hovedstadsområdet, så opleves markedet ikke ligeså fordelagtigt for køberne, som det gjorde, da priserne var længst i bund, siger Lisbet Fibiger.

Generelt er der lidt større regionale forskelle i købernes opfattelse af et gunstigt marked. I Region Syddanmark er det så meget som 42 pct. af køberne, der ser det som gunstigt, mens det i Region Hovedstaden kun er 24 pct. Det forklarer EDC således:

- I Region Syddanmark har køberne fortsat alle fordele på deres side. Den lave rente, det store udbud og et marked, som endnu ikke har mærket de prisstigninger, som særligt hovedstads­området har oplevet gennem 2013 og 2014. I København er prisen på både villaer og ejerlejligheder det seneste år steget med 9 pct., oplyser Lisbet Fibiger.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen