Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Skjulte muligheder i unges boligjagt

Skjulte muligheder i unges boligjagt

På landsplan er der i dag mere end fem studerende per ungdomsbolig og efterspørgslen er stigende. Det medfører et marked, hvor investorer kan hente store gevinster når de investerer i ...

På landsplan er der i dag mere end fem studerende per ungdomsbolig og efterspørgslen er stigende. Det medfører et marked, hvor investorer kan hente store gevinster når de investerer i ungdomsboliger. Men den øgede investeringslyst er også med til at afhjælpe boligmanglen.

Hver gang én studerende flyttede ind i en ungdomsbolig i en af landets 10 største studiebyer sidste år, måtte fem andre på jagt efter en anden løsning. Og manglen på ungdomsboliger er mindst lige så alvorlig i år. Den udfordring indeholder gunstige muligheder for ejendomsinvestorer, som i stigende grad får øjnene op for fordelene ved at investere i nybyggede lejligheder målrettet studerende. Men samtidig betyder den stigende investeringslyst, at unge på boligjagt i fremtiden får bedre mulighed for at finde en god bolig.

”Ungdomsboliger giver mulighed for et stabilt højt afkast allerede fra dag ét, og det har fået efterspørgslen fra investorer til at stige markant, både i hovedstaden, og i landets mange andre studiebyer, hvor vi også er til stede,” siger projektdirektør i EDC Erhverv Poul Erik Bech, Kenneth Nielsen. Han peger på at investorinteressen betyder, at et stigende antal udviklere er begyndt at bygge nye projekter med ungdomsboliger.

“Der er en række private nybyggerier af ungdomsboliger på vej, som i de kommende år vil kunne lette presset en smule både i København og i landets andre studiebyer og dermed komme de mange unge, der venter på bolig, til gode,” siger Kenneth Nielsen.

Minimal risiko for tab
Bag flere af disse projekter står ejendomsudvikler og partner i IBI Group Bent Friis Pedersen, og han bekræfter i høj grad tendensen.

”Ungdomsboliger er et godt marked, fordi den store efterspørgsel betyder lav risiko for lejetab. Samtidigt er ungdomsboliger let omsættelige enheder, som kan sælges på flere forskellige måder,” siger han.

Bent Friis Pedersen fremhæver ejendommen på Glentevej 10 i København, der stod klar til indflytning omkring studiestart sidste år. Her er alle de 67 ungdomsboliger for længst solgt i et mix af forældrekøb og investorkøb, hvor enkelte investorer har købt op til 10 enheder, som i dag giver studerende tag over hovedet som lejeboliger.

Nybyggeri i Odense
Nu arbejder IBI Group og Bent Friis Pedersen på at gentage succesen i blandt andet Odense, hvor en række lejligheder i ejendommen Soldækket om få uger kommer på markedet. Soldækket er først klar til indflytning i januar, men erfaringen viser, at det giver mening at være hurtigt ude, hvis man vil investere i ungdomsboliger.

”Dem der var med fra start på Glentevej, har på seks måneder allerede tjent op mod 10 pct. bare på værdistigningen,” siger Bent Friis Pedersen. Han forventer, at en del af de nye boliger i Odense vil blive solgt som forældrekøb, mens andre igen vil blive opkøbt af investorer med udlejning til unge for øje.

Den rette rådgivning
Ifølge Styrelsen for Videregående Uddannelser var der  i 2014 mere end 5 studerende pr. ungdomsbolig på landsplan, mens tallet var hele 7 studerende pr. ungdomsbolig i København. Samtidigt tegner der sig et billede af et marked i forandring. Hvor private tidligere har holdt sig væk, blandt andet på grund af den høje lejerudskiftning, fokuserer flere og flere investorer nu på de store fordele.

”Det kan være administrativt tungt at håndtere ungdomsboliger. Men med den rette rådgivning og forberedelse samt eventuel involvering af en professionel ejendomsadministrator, overstiger fordelene klart ulemperne. Du får en yderst fornuftig investering forbundet med udlejningssikkerhed og høje afkast, og du er samtidigt med til at løse udfordringen med de mange boligløse studerende,” siger projektdirektør Kenneth Nielsen.

For yderligere kommentarer til udviklingen på markedet for ungdomsboliger kontakt projektdirektør i EDC Erhverv Poul Erik Bech, Kenneth Nielsen: 20 33 00 21

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen