Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

87% flere konkurser – hvad gør du, hvis du mistænker, at én af dine kunder er ramt?

Node Image Upload konkurs.tmp

Hele 87% flere danske virksomheder gik konkurs i forhold til sidste år. Har du været uheldig, at én af kunder er ramt af konkurs, så kan det have katastrofale konsekvenser for din virksomhed. Vi gør dig her klogere på, hvordan du skal forholde dig i den kedelige situation.

Kreditvurderingsselskabet Experian, der bl.a. står bag RKI-registret, offentliggør hver måned en statistik over konkurser i Danmark. September bød på 430 danske virksomheder, der måtte dreje nøglen om, og erklære sig konkurs. Det svarer til en stigning på 87% i forhold til de 229 konkurser, vi oplevede i september sidste år.

Stigningen lyder voldsom, men ifølge Market President in Experian, Henrik Kølle Petersen, så ”er der en række parametre, vi må have i overvejelse, før konkurstallene kan bruges som indikator på økonomien generelt”. Han hentyder blandt andet til, at der var forsinkelser i sagsbehandlingen i 2015, hvilket kan have givet kunstigt lave konkurstal sidste efterår.

Hvorfor går virksomheder konkurs?
I Danmark får vi hvert år omkring 30.000 nye virksomheder, hvilket svarer til omkring 10% af det samlede antal danske virksomheder. Så mange nye virksomheder betyder et konkurrencepres på de eksisterende virksomheder. Markedskræfterne gør simpelthen, at der kommer dygtigere og mere effektive nye virksomheder til, der kan udmanøvrere mindre effektive, gamle virksomheder.

”Derfor ser vi løbende, at nogle virksomheder bliver udkonkurreret af mere effektive virksomheder, og i sidste ende må gå konkurs. Det er den hårde realitet i en markedsøkonomi, hvor de mindre effektive virksomheder må vige for de mere effektive. Men selvom den enkelte konkurs er en trist historie, er fremkomsten af mere effektive virksomheder med til at gøre os mere velstående som samfund,” lyder det fra Jens Hjarsbech, økonom i Dansk Erhverv.

Er min kunde gået konkurs?
Har du ikke fået betaling for det arbejde din virksomhed har gjort for en kunde, og svarer de ikke på dine henvendelser, kan du stå med en mistanke om, at din virksomhedskunde er gået konkurs. Måske er det ikke så galt, men det er trygt at få vished om sagen. Sådan gør du:

  1. Søg på virksomheden i CVR-registret. Her vil det fremgå, hvis virksomheden er ramt af konkurs.
  2. Søg på virksomheden i Statstidende. Her finder du navnet på den advokat, der er udpeget som kurator for konkursboet.
  3. Kontakt kurator inden for 4 uger efter opslaget i Statstidende med dokumentation for dit tilgodehavende.

Ingen konkurs? Så er inkasso et effektivt middel
Er du gået gennem ovenstående proces og har fundet ud af, at din kunde ikke er konkursramt, så har du bedre muligheder for at få dine penge hjem. Det er her at et godt inkassobureau kommer ind i billedet.

Collectia er et af Danmarks største inkassobureauer med 140 medarbejdere og mere end 16 års erfaring på inkassoområdet. Vælger du dem, er du sikret effektiv og professionel hjælp til at inddrive dine penge hos kunder, der ikke betaler til tiden.

I modsætning til mange andre inkassobureauer har Collectia ingen krav til hverken beløbsstørrelse eller antal sager, og arbejder desuden med en såkaldt no cure no pay-løsning. Det betyder at inkassoforretningen ikke koster dig noget, hvis det ikke lykkes Collectia at inddrive dine penge.

Læs mere her om, hvordan Collectia kan hjælpe dig med inkasso.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen