Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Hvordan vidensvirksomheder kan optimere deres forretning

Økonomiopsvinget er over os. Få tips til, hvordan din vidensvirksomhed får del i væksten ved at have de rigtige processer på plads.

Økonomiopsvinget er over os. Få tips til, hvordan din vidensvirksomhed får del i væksten ved at have de rigtige processer på plads.

Af Michael Toft, Principal Sales, Deltek Danmark

De fleste eksperter er efterhånden enige om, at det tegner lysere for verdensøkonomien hver dag. Og det gør det også for videnservicebranchen, såsom konsulenthusene, reklamebureauerne og arkitekt- & ingeniørvirksomhederne. Men hvordan får du mest ud af opsvinget i din vidensvirksomhed? Hvordan optimerer du bedst din forretning?

Jeg vil se på nogle af de mest fundamentale parametre for at drive en lønsom forretning, når man lever af at sælge viden, nemlig tidsregistrering, fakturering samt data & rapportering, og hvordan du kan få disse forretningsprocesser til at gå op i en højere enhed ved at vælge en projektbaseret forretningsløsning.

Tidsregistrering
I videnservicebranchen arbejder man i projekter. En projektbaseret virksomhed lever af at sælge sin viden og dermed sin tid. Det betyder, at tidsregistrering – eller snarere LET tilgængelig tidsregistrering – er essentiel, hvis du vil optimere din forretning. Kort sagt skal det være muligt at tidsregistrere ”til enhver tid – fra hvor som helst – fra flere forskellige enheder”

Lad mig give et eksempel:

Hvis en virksomhed på 500 medarbejdere blot kan tidsregistrere 1 time mere om måneden pr. medarbejder, svarer det til 5.000 timer årligt (fratrukket ferie, helligdage og sygdom). Med en timesats på 1.200 kr. vil det være en mergevinst til bundlinjen på 6.000.000 kr.

Hvad hører så med til en tidsregistreringsløsning ud over, at det skal være let at registrere?

  • Godkendelse: Sørg for, at din forretningsløsning, f.eks. dit ERP-system, har indbygget godkendelsesflows, som sikrer, at alle timer bliver vurderet, og intet falder ned mellem to stole. Timer må ikke og kan ikke forsvinde!
  • Håndtering af udgiftsbilag: skal som udgangspunkt være bygget ind i jeres forretningsløsning på samme måde som tidsregistrering
  • Omkostningsfakturaer: skal bogføres som en kreditorfaktura og samtidig påføres projektnummer, så du sikrer automatisk registrering på dine projekter til eventuel viderefakturering

Faktureringsprocessen
Der findes flere måder at fakturere et projekt på:

  • Fakturere efter forbrug (eventuelt ”med loft”): Med forbrug menes timer, udlæg, omkostninger og evt. varer. Forbruget griber du automatisk ved de projektposter, du har registreret og godkendt på hvert projekt
  • Fakturere en fast pris: Fast pris er en kontraktsum bundet op på en dato, færdiggørelsesgrad eller milepæl
  • Fakturere forskelligt: Fakturere et projekt på én måde og et underprojekt på en anden måde

Fælles for alle faktureringsmåder er, at der automatisk bliver dannet et faktureringsforslag på samtlige projekter i dit forretningssystem. Det er så projektlederens opgave at tage stilling til, om man vil fakturere, udskyde eller nedskrive.

Data & rapportering - gør viden til visdom
For at tage de rigtige beslutninger i en projektbaseret virksomhed skal du have adgang til retvisende data. De fleste har nok oplevet, at en kombination af Excel ark og flere forskellige applikationer/databaser kan gøre dette til en udfordrende opgave. Hvis du i stedet benytter en projektbaseret ERP-løsning, vil du have alle data samlet et sted og dermed have et mere præcist udgangspunkt at træffe dine beslutninger ud fra.

Alle virksomheder måler sig selv på forskellige måder, men der er naturligvis nogle nøgleelementer, som er fælles for dem, der er i samme branche. Hvis du er en vidensvirksomhed, giver det f.eks. mening at bruge en Business Intelligence-løsning, der er konfigureret til videnservicebranchen, så du undgår at starte med et blankt papir. Langt hen ad vejen vil nøgletal og projektrapportering allerede være defineret, og tilbage for dig er ’blot’ at sætte din virksomheds personlige præg på rapporteringen og tilpasse den herefter.

Eje eller leje?
Nogle af dine vigtigste forretningsprocesser er tidsregistrering, fakturering og rapportering. Det er min erfaring efter i mange år at have arbejdet med virksomheder omkring valg af forretningsløsninger, at en løsning tilpasset din branche giver den største værdi for din virksomhed. En sådan løsning er typisk baseret på best practices fra netop din branche, har sammenlignelige referencer og sikrer dig et udgangspunkt med flest mulige foruddefinerede processer og workflows tilpasset dine forretningsgange.

Hvis du er en vidensvirksomhed, er det min anbefaling, at du vælger en projektbaseret forretningsløsning eller ligefrem en fuldt integreret ERP-løsning. Når du først har besluttet dig for en løsning, er næste skridt at vælge, om du skal købe eller leje en licens. Som udgangspunkt kan du altid vælge at købe din licens, men i dag vælger flere og flere virksomheder faktisk at leje deres ERP-løsning, som oftest placeret i skyen.

Hvorfor skulle man evt. vælge at leje en løsning, dvs. en såkaldt cloud-baseret løsning? For især projektbaserede virksomheder giver det en stor fleksibilitet. Som oftest er prisen på en licens afhængig af antallet af brugere, og i en branche, hvor man kan vækste hurtigt, men samtidig risikerer at skulle afskedige medarbejdere, er det meget attraktivt at leje sine licenser. Det giver nemlig muligheden for periodisk at tilpasse antallet af brugerlicenser og dermed minimere omkostningen. Samtidig skal man ikke underkende fordelen ved ekstern drift, garanterede oppetider, inkluderede opgraderinger samt support døgnet rundt.

Det går fremad med verdensøkonomien. Væksten er her – og vidensvirksomheder i Danmark er godt positioneret til at tage del i væksten, hvis de forstår at optimere deres forretning ved at have de rette processer på plads. Foråret er over os, og forhåbentlig også nået til din forretning.

Mere information? Hvis du er interesseret i projektbaseret ERP, vil jeg anbefale dig at læse Project ERP for Dummies

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen