Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Grønne krav øger materialeudviklingen i byggeriet

Node Image Upload 36ae56_Foto_3.jpg

Icopal og Alfix modtog på byggeri-messen i 2012 hhv. Byggeriets Klima- og Miljøpris. Priserne har sidenhen været en stor gevinst i virksomhedernes arbejde. I dag arbejder begge virksomheder ...

Icopal og Alfix modtog på byggeri-messen i 2012 hhv. Byggeriets Klima- og Miljøpris. Priserne har sidenhen været en stor gevinst i virksomhedernes arbejde. I dag arbejder begge virksomheder fortsat intensivt med klima- og miljøinnovationer og oplever et mere nuanceret syn på miljørigtige løsninger i branchen, men også større grøn konkurrence blandt andre leverandører.

Icopal, Alfix og Thermisol – nu solgt til Jackon – blev alle hædret ved byggeri-messen i 2012 som en anerkendelse af deres store miljømæssige arbejde. De vandt hhv. Klima-, Miljø- og Energiprisen. Siden prisoverrækkelsen i 2012 har Icopal og Alfix videreudviklet deres miljørigtige produkter, men også oplevet et mere nuanceret syn på miljø i byggeriet, ligesom der er kommet flere grønne krav i branchen. Flemming Adolfsen, der er salgs- og marketingschef hos Icopal, uddyber, hvad Klimaprisen har betydet for virksomheden:

At vinde Byggeriets Klimapris var et stort klap på skulderen for vores hårde arbejde med at udvikle og sende Eco Activ, der er vores miljøvenlige tagprodukter, på markedet. Det var et udtryk for, at det vi havde gjort var rigtigt. Siden vi modtog prisen, har vi faktisk oplevet et mere nuanceret syn på miljøvenlige produkter.

Icopal, der bl.a. leverer bæredygtige tagprodukter, oplever således fremgang i et ellers presset marked, og især deres Noxite-produkter, der er en del af Eco Activ-løsningen, har siden prisoverrækkelsen i 2012 oplevet eksplosiv vækst.

Flere grønne krav i branchen

Flere og flere leverandører fokuserer på klimainnovationer. Det er en god idé, eftersom der er en stigende tendens til, at bygherrer fremsætter grønne krav til materialer og produkter. ”Vi oplever, at bygherrer i stigende grad efterspørger grønne løsninger. Derfor er der også kommet større konkurrence mellem leverandørerne på denne front, og det hilser vi velkommen. Det er en rigtig god udvikling for vores branche som helhed,” fortæller Anders Bertelsen Toft, der er marketingchef hos Alfix.

Kolding-virksomheden Alfix leverer produkter inden for vandtætning, flisemontering, gulve og facader. Virksomheden melder om stor efterspørgsel på sine facadepudsprodukter DuraPuds, som bl.a. bruges, når ældre huse skal energirenoveres.

Lettere poser mindsker belastningen

Alfix har, som led i deres videreudvikling af miljørigtige løsninger, også indført, at papiremballagen skal FSC-certificeres. På den måde støtter virksomheden de skovejere, der har valgt at drive skoven med respekt for mennesker og natur.

Så vidt jeg ved, så har vi som de første i branchen herhjemme valgt, at de papirsække, vores materialer bliver leveret i, er FSC-certificerede. Samtidig har vi indført, at sækkene maksimalt må veje 20 kg i stedet for 25 kg, som tidligere har været normen. Således belastes personalet hos vores forhandlere og slutbrugerne mindre, og arbejdsmiljøet forbedres,” fortsætter Anders Bertelsen Toft.

Alfix forventer, at de første nye FSC-certificerede sække vil være i handlen i starten af 2014.

Byggeriets vigtigste fagmesse

Begge virksomheder er enige i, at Byggeri-messen er landets mest betydningsfulde messe, og ser derfor frem til næste års messe, som løber af stablen i dagene 25. til 28. februar i MESSE C i Fredericia. Flemming Adolfsen fortæller, hvorfor messen er så vigtig i branchen:

Vi glæder os meget til BYGGERI ’14-messen. Det er et fyrtårn i den danske byggebranche, og det er samtidig en unik mulighed for at tale med håndværkere og forhandlere. Desuden sætter messen også pres på vores egen organisation, som skal nå at have nye produkter og løsninger klar inden messen i februar næste år.

Danske Byggecentre, som arrangerer messen, oplyser, at mere end 250 udstillere allerede har sikret sig en stand. Messen er dermed tæt på udsolgt og tegner således til at blive en lige så stor succes som i 2012, hvor messen blev besøgt af knap 27.000 fagfolk over de fire messedage. BYGGERI ’14 uddeler også Byggeriets Klima-, Miljø- og Energipris.

Om BYGGERI ’14

BYGGERI ’14 er Skandinaviens vigtigste byggevaremesse. Messen arrangeres af Brancheforeningen Danske Byggecentre, der tæller forhandlere af byggematerialer til hovedparten af de danske bolig- og erhvervsbyggerier. Fagmessen afholdes hvert andet år og bliver i 2014 afviklet for 16. gang i dagene 25. til 28. februar i MESSE C i Fredericia. Messen er åben alle dage kl. 9.30-17.00. Fagfolk har fri adgang mod registrering (private har ikke adgang). Læs mere på messens hjemmeside: www.byggerimessen.dk

Kontaktinformation:

Adm. direktør Palle Thomsen, Danske Byggecentre, tlf. 45 80 78 77, pt@danskebyggecentre.dk.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen