Berlingske Business
17:57Tak for i dag
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Boligmarkedets alliancer gør livet surt for boligkøberne, som lider under proforma-rådgivning

Boligmarkedets alliancer gør livet surt for boligkøberne som lider under proforma-rådgivning

Boligkøbere ved generelt for lidt om alliancerne mellem de store aktører på boligmarkedet. Alliancerne forringer rådgivningen og kan koste køberne unødigt mange penge.
”Det er ikke ordentlig rådgivning. Det er utilstrækkelig rådgivning, og både useriøst og uetisk”, udtaler Jan Schøtt-Petersen, formand for Danske BOLIGadvokater.

Når man som køber går i banken for at tale finansiering af en ny bolig, får man ofte automatisk en hel portefølje af andre rådgivere med i bankens tilbud; køberrådgiver, forsikringsselskab, realkreditinstitut og en ejendomsmægler, hvis man også skal sælge sin gamle bolig. Men det er ikke nødvendigvis vejen til den bedste handel.

Mersalg er ikke ordentlig rådgivning
”Som køber skal man ikke lade sig snyde af titlen ’bankrådgiver’. Bankrådgiveren rådgiver nemlig kun om bankens løsninger. Det betyder, at vedkommende i virkeligheden blot er en sælger i forklædning. Når først vedkommende har solgt en bestemt lånetype, vil han eller hun typisk anbefale en bestemt forsikringsløsning, ejendomsmægler osv. – Det er et spørgsmål om mersalg og dermed indtjening i egen organisation. Anbefalingerne kommer udelukkende, fordi banken har en provisionsgivende samarbejdsaftale med de leverandører, rådgiveren foreslår. Det er ikke ordentlig rådgivning. Det er både useriøst, uærligt og uetisk”, udtaler Jan Schøtt-Petersen, formand for Danske BOLIGadvokater.

Vælg en uafhængig rådgiver
Han advarer boligkøberne mod denne type proforma-rådgivning: ”Vi er dybt nede i et fundamentalt problem her: Ordentlig køberrådgivning kræver, at rådgiveren udelukkende har købers interesser og økonomiske velvære på sinde. Det kan man kun have, hvis man er uafhængig af forskellige provisionsgivende alliancer. Man tager grueligt fejl, hvis man tror, at f.eks. bankrådgiveren vil informere om konkurrenternes produkter, selvom de måske er både billigere og bedre. Derimod vil en uafhængig rådgiver kunne stille alle de kritiske spørgsmål – også hvad angår finansiering og forsikring -  og dermed hjælpe køber til at finde den  løsning, der er optimal for køber, pointerer Jan Schøtt-Petersen.

Stil det ubehagelige spørgsmål
Med det i baghovedet bør man, ifølge Jan Schøtt-Petersen, altid spørge ind til, hvad de forskellige parter får i provision.

”Det er et spørgsmål, der muligvis kan ødelægge den gode stemning og få bankrådgiveren eller forsikringskonsulenten til at famle febrilsk med sine papirer. Men som køber bør ens fokus jo være at finde den optimale løsning for en selv, og altså ikke blot være  en marionet, der hjælper  alliancerne med at tjene endnu flere penge.”, udtaler Jan Schøtt-Petersen.

Læs mere om Danske BOLIGadvokater og uafhængig boligrådgivning på www.danskeboligadvokater.dk

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen