Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Online indblik i vandforbrug sparer ejerforening for 130.000 kr. årligt

Med fjernaflæste vandmålere og online adgang for beboere til oplysninger om det daglige vandforbrug spares der vand og dermed penge. I ejerforeningen Tyreengen med 315 lejligheder har en løsning ...

Med fjernaflæste vandmålere og online adgang for beboere til oplysninger om det daglige vandforbrug spares der vand og dermed penge. I ejerforeningen Tyreengen med 315 lejligheder har en løsning fra Brunata reduceret vandforbruget markant og givet en årlig besparelse på 130.000 kr.

Ejerforeningen i Korsør har skåret 2.600 kubikmeter – svarende til 2,6 millioner liter - af det årlige vandforbrug ved at måle og synliggøre forbruget per lejlighed. Det sker ved daglig fjernaflæsning af vandforbruget, som både er grundlag for afregningen, og som kan præsenteres for beboerne online.

Varmemester, formand og beboer for ejerforeningen, Jørgen Hansen, kunne på de årlige vandregninger se, at ejerforeningen havde behov for at synliggøre vandforbruget, afregne efter forbrug og gøre det muligt at sætte en stopper for unødigt spild, så vandforbruget kunne reduceres.

”Jeg havde et indtryk af, at mange haner og toiletter dryppede. Man tænker måske ikke over det, men det koster omkring 600 kr. i døgnet, når vandet bare står og drypper. Og da vi ikke havde individuelle forbrugsmålere, var det jo fællesskabet, der kom til at betale for et højt vandforbrug,” siger han og fortsætter:

”Det gode ved løsningen er, at der er en radiosender i hver vandmåler i de enkelte lejligheder, som sender data til en server. Via computeren kan vi hente disse data og se, hvor meget koldt og varmt vand der bliver brugt i henholdsvis køkken og på badeværelset. Vi har også mulighed for at se det specifikke forbrug på hver enkelt vandhane i lejligheden. Det er utrolig smart, at man som beboer selv har adgang til og kan følge med i sit eget vandforbrug helt ned til mindste detalje, så man kan få et overblik over sit forbrugsmønster.”

Online adgang til egne målere og forbrug var netop en vigtig årsag til, at valget faldt på Brunatas løsning. Kombinationen af fjernaflæste vandmålere og online adgang giver nemlig beboerne mulighed for dagligt og på valgfrie tidspunkter at se og følge med i forbruget. Med adgang til Brunata Online kan beboerne fx vælge at sætte en alarm, der giver besked, hvis man bruger mere vand, end man ønsker eller plejer.

”Hvis man skal skifte målere ud, skal man for alt i verden vælge hele pakken – altså både fjernaflæste målere og adgang til Brunata Online. Det er det bedste råd, jeg kan give andre boligforeninger,” siger Jørgen Hansen.

Der går sport i at spare på vandet
Det øgede kendskab til eget vandforbrug har medvirket til lavere vandregninger. Med online adgang til det daglige forbrug følger nemlig også en større bevidsthed om egne forbrugsvaner – og det er noget, der kan mærkes på pengepungen.

De fjernaflæste vandmålere med online adgang har også ført til, at beboerne lærer af hinanden og sammenligner forbrugsmønstre i ejerforeningen.

”Vi beboere taler jo sammen, og når man finder ud af, at naboen bruger mindre vand, så går der jo sport i at finde ud af hvorfor, og hvad man selv kan gøre for at reducere sit forbrug, så det bliver mindre end naboens,” fortæller Jørgen Hansen.

Formanden har også bemærket en anden tendens efter installationen af vandmålerne. Så snart beboerne begynder at renovere badeværelserne, erstattes de nuværende badekar med brusebad.

”Og så er der mange, der har skiftet cisternen, så den får to skyl på. Man kan jo mærke en økonomisk forskel i forhold til, om den bruger tre eller ni liter vand, hver gang man skyller. Det er altså virkelig noget, folk går op i,” siger han.

I ejerforeningen har beboerne også taget alternative midler i brug for at mindske husstandens vandudgifter.

”Der er nogle af beboerne, der har fundet på at lægge en mursten i cisternen. Den forhindrer, at der ikke kommer så meget vand i cisternen som normalt. Beboerne er blevet rigtig gode til at finde nye måder, der gør det muligt at spare mere på vandet – især fordi de nu selv kan følge med dagligt,” fortæller Jørgen Hansen.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen