Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Øget ulighed på boligmarkedet

Node Image Upload liebhaveri.tmp

Gennem de seneste to årtier er forskellen mellem de dyreste og billigste villaer på boligmarkedet blevet markant større. Det er især flere meget dyre boliger, der får forskellen til at vokse, viser en analyse fra Boligsiden.dk.

Uligheden på boligmarkedet er voksende, og det skyldes især, at der er kommet flere boliger i den helt dyre ende. Det viser en ny analyse fra Boligsiden.dk, som har set på udviklingen i antallet af bolighandler i forskellige prisklasser helt tilbage fra 1992.

Siden 1992 er den gennemsnitlige salgspris på en villa steget med knap 300 procent, mens den generelle prisudvikling i samfundet, inflationen, kun har været på 59 procent samlet set. Og den store stigning i boligpriserne skyldes især, at der er kommet flere boliger til i den dyre ende af skalaen.

I 1992 kostede den billigste procent af villaerne bare 59.000 kroner, mens den dyreste procent kostede 2,2 millioner kroner. Pristalsregulerer man til nutidens huspriser, er de 59.000 blevet til 164.000 kroner, som stadig stort set svarer til den billigste procent af villaerne på markedet. Men i den anden ende af skalaen er der sket et skifte. De 2,2 millioner er blevet til 6,7 millioner kroner i dag, og nu er det ikke kun en procent af villaerne, der er oppe i den prisklasse, men knap to procent.

”Tallene bekræfter entydigt en markant udvikling på boligmarkedet, hvor der er kommet flere villaer i de helt dyre prisklasser, mens andelen af boliger i den billige prisklasse er den samme”, siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk, og fortsætter:

”Det positive er, at der ikke er kommet færre billige huse, for dermed er muligheden for at blive husejer i hvert fald ikke forringet på grund af husprisudviklingen”, siger Birgit Daetz.

Det gik stærkt i 00´erne
Udskilningsløbet på boligmarkedet begyndte især fra 2000 og frem til finanskrisen. Eksempelvis steg andelen af villaer i prisspændet 3 til 5 millioner kroner fra 1,5 procent til 9 procent i perioden 2000-2007, mens andelen af villaer til over 5 millioner kroner steg fra under en kvart procent til 2,5.

Dagene, hvor hovedparten af husene for alvor var billige, er da også for længst forbi. I 1992 kostede 92 procent af villaerne under 1 million kroner. Til sammenligning kunne bare 29 procent af villaerne fås til under 1 million kroner sidste år. Der er dermed sket en forskydning i, hvad der er en ”normal” pris for en bolig.

Rentefald har skabt stigende boligpriser
Den faldende rente har spillet en stor rolle i de stigende boligpriser. Den 30-årige realkreditrente er faldet fra ca. 10 procent i 1992 til ca. 3 procent i dag. Det betyder, at danskerne har råd til at købe dyrere boliger, uden at den månedlige udgift stiger tilsvarende.

Det får automatisk boligpriserne til at stige: Boligsælgerne tager mere for boligerne, simpelthen fordi køberne har råd til at betale mere, uden de mærker det i dagligdagen.

”Netop den lave rente rykker ved fordelingen af salgspriserne, fordi flere har råd til at komme op i en dyrere kategori af boliger. Det har især holdt prisniveauet oppe i København, hvor priserne nu er rigtig høje. Men markedet har kunnet bære det, fordi renten næsten har været i nul, hvis man fx har taget et flekslån”, siger Birgit Daetz.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen