Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Københavnere bruger færre penge på boligen

Node Image Upload Boligsiden_davidbuchmann 16.jpg

Det er blevet billigere at være københavner. Trods markant stigende boligpriser i København bruger vi ikke flere penge på boligudgifter, end vi gjorde i 1999, viser beregninger fra Boligsiden.dk ...

Det er blevet billigere at være københavner. Trods markant stigende boligpriser i København bruger vi ikke flere penge på boligudgifter, end vi gjorde i 1999, viser beregninger fra Boligsiden.dk og Nykredit. Den faldende rente er den primære årsag.

De stærkt stigende salgspriser på især ejerlejligheder i Købehavn har startet snakken om en ny boligboble i byen. Prisen på en københavnerlejlighed er nemlig flere steder lige så høj som i bobleårene 2006 og 2007; nogle steder endda højere.

”Salgspriserne på ejerlejligheder i København by lå i februar på 30.242 kroner pr. kvadratmeter. Det ligger over niveauet for 2006-2007, og det har fået mange til at tale om en boligboble. Salgsprisen er steget med 8,2 procent alene siden februar 2014 og den er steget 33 procent de seneste tre år, så der er altså tale om et markant prishop”, siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk.

Men selvom lejlighederne er blevet markant dyrere, bruger vi langt færre penge end før på at bo i dem.

Københavnere bruger lige så lidt penge på boligen som i 1999

Trods de stigende boligpriser er boligbyrden, det vil sige den andel af familiens indkomst, der går til boligudgifter, på niveau med 1999, og den er markant lavere end i 2006. Boligøkonom Joachim Borg Kristensen fra Nykredit har beregnet den gennemsnitlige københavners boligbyrde:

”På trods af den massive prisvækst på særligt ejerlejligheder over de seneste tre år, er boligbyrden i København stadig lav i sammenligning med tidligere. En typisk familie skal således bruge ca. 37 procent af indkomsten efter skat til de samlede boligudgifter, hvis de køber en gennemsnitlig ejerlejlighed i København by og finansierer det med et fastforrentet realkreditlån. Det er markant lavere end i 2006, hvor boligbyrden toppede med 53 procent. Det skyldes primært, at den faste rente er faldet fra over 6 procent til nu bare 2,1 procent, ekskl. bidrag”, siger Joachim Borg Kristensen og fortsætter:

”Det er bemærkelsesværdigt, at boligbyrden i København ikke er sprunget i vejret i det seneste år, hvor boligpriserne har vist kraftigt vækst. Det skyldes næsten ene og alene, at renterne er faldet til de nuværende ekstremt lave niveauer. Over det seneste år er eksempelvis den faste rente faldet med 1,5 procentpoint, hvilket har mere end opvejet prisstigningerne for boligbyrdens vedkommende”, siger Joachim Borg Kristensen.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen