Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Huspriserne steg i 54 kommuner i 2014

Node Image Upload DSC_7350 scaleret til WP.jpg

Huspriserne lå højere i december 2014 end i december 2013 i 54 af landets 98 kommuner, viser tal fra Boligsidens Markedsindeks. Sjælland havde et godt 2014 på boligmarkedet, mens Midtjylland var ...

Huspriserne lå højere i december 2014 end i december 2013 i 54 af landets 98 kommuner, viser tal fra Boligsidens Markedsindeks. Sjælland havde et godt 2014 på boligmarkedet, mens Midtjylland var hårdere ramt.


I december lå huspriserne på landsplan 2,8 procent højere end i december året før. Men de regionale forskelle strækker sig fra en prisstigning på 62 procent i Morsø til et prisfald på 13 procent i Jammerbugt. I alt har 54 kommuner oplevet en prisstigning fra december 2013 til december 2014.

”Boligpriserne er gennemsnitligt steget pænt i 2014 på landsplan. Men der er stadig en polarisering af boligmarkedet, og ikke alle områder i Danmark har lige meget vind i sejlene i forhold til boligsalget”, siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk.

Prisstigningerne bredte sig på Sjælland i 2014
Især Sjælland havde et godt år i 2014, hvor prisstigningerne har spredt sig ud fra hovedstadsområdet og har strakt sig fra Gribskov Kommune i nord til Vordingborg kommune i Syd. Kun få kommuner på Sjælland gik ud af 2014 med salgspriser, der lå lavere end i 2013.

Fyn, Jylland og øerne har haft mere spredte prisstigninger, og i mange kommuner lå salgspriserne lavere i december 2014 end i december 2013.

”Det ser ud til, at prisstigningerne har spredt sig fra hovedstaden, men vi ser ikke de samme tendenser omkring Aarhus. Især er det påfaldende, at salgspriserne er faldet i kommuner som Silkeborg, Skanderborg og Favrskov, der ligger i Aarhusområdet”, siger Birgit Daetz.

Midtjylland fik prisdyk

Midtjylland har som den eneste region haft et år, hvor salgspriserne i gennemsnit faldt fra december 2013 til december 2014. Salgspriserne på villaer og rækkehuse er i gennemsnit faldet med to procent i regionen. I Nordjylland steg salgspriserne med knap 7 procent i samme periode, og Region Hovedstaden stod for en stigning på 5,9 procent. Også Region Sjælland og Syddanmark havde prisstigninger i samme periode.

Salgsprisen på ejerlejligheder dykkede også i Region Midtjylland som den eneste af de fem regioner. Her lå priserne fire procent lavere i december sammenlignet med året før. I de andre regioner lå salgsprisen på en ejerlejlighed i gennemsnit højere end i 2013.

Top 10: Kommuner med største stigning i salgspriserne (dec. 2013 – dec. 2014)

  1. Morsø (61,7 %)
  2. Rebild (21,0 %)
  3. Lejre (19,4 %)
  4. Brøndby (18,6 %)
  5. Rødovre (16,0 %)
  6. Hvidovre (14,3 %)
  7. Sønderborg (13,6 %)
  8. Thisted (13,3 %)
  9. Billund (13,2 %)
  10. Herlev (13,1 %)


Top 10: Kommuner med største fald i salgspriserne (dec. 2014 – dec. 2014)

  1. Jammerbugt (-13,4 %)
  2. Halsnæs (-12,3 %)
  3. Middelfart (-10,7 %)
  4. Lolland (-10,6 %)
  5. Skive (-10,2 %)
  6. Odder (-10,0 %)
  7. Tønder (-9,7 %)
  8. Guldborgsund (-9,6 %)
  9. Ikast-Brande (-9,2 %)
  10. Randers (-8,8 %)

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen