Berlingske Business
17:43Tak for i dag
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Hushandlen glipper for hver tredje

Node Image Upload dsc_7350-scaleret-til-wp.tmp

Hvis du har oplevet, at drømmehuset blev solgt for næsten af dig, så er du langt fra den eneste. Mere end hver tredje har prøvet, at drømmehuset blev solgt til en anden, viser ny undersøgelse fra Boligsiden.dk.

Et overvejende flertal af de boligsøgende har prøvet det: Drømmeboligen er fundet, men før man har nået at afgive sit bud til ejendomsmægleren, er boligen solgt til en anden. I en undersøgelse blandt brugerne på Boligsiden.dk svarer 37 procent, at de har oplevet, at et hus eller rækkehus, de var interesserede i, blev solgt for næsen af dem. 16 procent er gået glip af en lejlighed, de var interesserede i, mens otte procent har måttet se et sommerhus blive solgt til anden side.

”Der kan være mange årsager til, at man som køber ikke når at få den bolig, man gerne ville have. Nogle steder i landet er udbuddet af boliger til salg skrumpet, så der er færre boliger at vælge imellem, hvilket skærper konkurrencen. Andre gange går boligen til den køber, der er bedst forberedt, og som fx har et køberbevis fra banken og kan slå til med det samme. Nogle gange er man som boligsøgende bare uheldig og bliver overhalet indenom af en hurtigere køber”, siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk.

Flere misser drømmelejligheden

Andelen af missede hushandler ser ud til at være stabilt, hvis man sammenligner med en lignende undersøgelse, Boligsiden foretog i september 2013. Til gengæld misser flere drømmelejligheden i dag end dengang. Hvor det i september 2013 var 13 procent, der havde oplevet, at lejlighedshandlen glippede, er andelen nu oppe på godt 16 procent.

”Boligmarkedet er spidset til i de store byer. Det er nok især her, at mange oplever, at de ikke når at slå til, før lejligheden er solgt til en anden. Salgstiden for ejerlejligheder er faldet med over 9 procent det seneste år på landsplan, men i Aarhus, Aalborg og Odense kommuner er salgstiden faldet med over 20 procent det seneste år. Her skal man stå tidligt op for at være med”, siger Birgit Daetz.

København er den eneste storby, hvor salgstiden er steget det seneste år. I april lå salgstiden for ejerlejligheder i København Kommune på 68 dage i gennemsnit, hvilket er 5 procent højere end for et år siden.

Så hurtigt går det – salgstiden for ejerlejligheder i april
Kommune            Salgstid                   Ændring seneste år

Aalborg:                    60 dage                     -21 %
Aarhus:                     66 dage                     -20 %
København:               68 dage                     +5 %
Odense:                    85 dage                     -28 %

Så hurtigt går det – salgstiden for villa/rækkehus i april
Kommune            Salgstid                   Ændring seneste år

Aalborg:                124 dage                   -23,8 %
Aarhus:                 109 dage                   -12,5 %
København:            89 dage                    +3,7 %
Odense:               147 dage                     -4,6 %

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen