Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Boligudbuddet i frit fald

Node Image Upload boligsiden_davidbuchmann 004.png

Udbuddet er faldet drastisk over det seneste år. Flere boliger bliver solgt, den lave rente lukker flere ind på boligmarkedet, og salgstiden er faldet. Det er de primære grunde til, at udbuddet ...

Udbuddet er faldet drastisk over det seneste år. Flere boliger bliver solgt, den lave rente lukker flere ind på boligmarkedet, og salgstiden er faldet. Det er de primære grunde til, at udbuddet skrumper, viser tal fra Boligsiden.dk.

Det er blevet sværere at finde en bolig til salg. Udbuddet er nemlig faldet markant over de seneste måneder. Hvor der i januar 2014 var 7.200 ejerlejligheder til salg, er der i dag 6.300. Samtidig er antallet af villaer og rækkehuse til salg faldet fra knap 41.0000 til ca. 38.500.

”Årsagen skal findes i tre faktorer: Det øgede antal bolighandler i 2014, den faldende rente, der har fået flere førstegangskøbere ind på markedet, og den kortere salgstid”, siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk.

Boligmarkedet er blevet mere tilgængeligt

Trods svagt stigende priser på villaer og rækkehuse og stærkt stigende priser på ejerlejligheder er boligmarkedet blevet mere tilgængeligt i kraft af den faldende rente, der gør, at flere kan blive kreditgodkendt til større beløb end ellers. Det betyder også, at købere, der ikke før har kunnet låne, nu kan blive boligejere. Det har øget købermassen, der er flokkes om boligerne til salg og har medvirket til det høje antal bolighandler i 2014.

Kortere salgstid giver færre boliger på hylderne

Samtidig med at der blev solgt et højt antal boliger i 2014 sammenlignet med de foregående år, er salgstiden også faldet. For villaer og rækkehuse er salgstiden faldet godt fire procent det seneste år, og for ejerlejligheder er salgstiden faldet med knap syv procent.

”Det svarer til at have en butik, der bliver populær og pludselig sælger flere varer end ellers. Hvor varerne før lå på hylderne i gennemsnitligt ti dage, ligger de der måske kun syv dage nu. Dermed er det sværere at fylde butikken op, og antallet af varer i butikken falder”, siger Birgit Daetz.

I 2014 blev der sat færre nye villa/rækkehuse til salg, end der gjorde året før. Til gengæld kom der flere nye ejerlejligheder til salg i 2014, end der gjorde i 2013.

”Selvom der kom flere nye lejligheder til salg i 2014 end i 2013, var det slet ikke nok til at mætte efterspørgslen. Det siger noget om, hvor massiv et pres der er på lejlighedsmarkedet netop nu”, siger Birgit Daetz.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen