Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Boligmarkedet på vej i vinterdvale

Node Image Upload boligsiden_davidbuchmann 004.jpg

Oktober bød på stigende salgstider, større nedslag og meget moderate prisstigninger. Vintersæsonen er ved at træde i karakter på boligmarkedet, viser nyeste tal fra Boligsidens Markedsindeks

 

Det er knap 14 dage siden vi gik over til vintertid, og boligmarkedet er allerede på vej i vinterdvale. Salgstiden for villaer og rækkehuse steg med 1,5 procent fra september til oktober, hvor det i gennemsnit tog 195 dage at sælge et hus. Salgstiden for ejerlejligheder steg med 5,7 procent i samme periode og endte på 94 dage i gennemsnit. Samtidig blev nedslagene større i oktober. De steg med 0,2 procent for villaer og rækkehuse og med hele 11,6 procent for ejerlejligheder fra september til oktober.

 

”Udviklingen er til dels sæsonbaseret, og det er ikke udsædvanligt, at især salgstiden stiger i vintermånederne, og at den forventeligt falder igen til foråret”, siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk, og fortsætter:

 

”Det interessante i år er, at boligmarkedet i januar lagde ud i et hæsblæsende tempo med store prisstigninger og usædvanligt mange bolighandler. Tempoet er dalet støt hen over året, og nu er vi tilbage til mere normale tilstande for årstiden, hvor salgstid og nedslag stiger lidt, prisstigningerne er meget moderate, og farten er taget en smule af handelsaktiviteten”, siger Birgit Daetz.

 

Fra september til oktober steg salgsprisen blot 0,1 procent for villaer og rækkehuse på landsplan og 0,5 procent for ejerlejligheder.

 

Usædvanligt forår giver store årsændringer

Trods normaliserede tilstande på boligmarkedet har foråret sat sine spor i statistikken. Salgspriserne for villaer og rækkehuse lå i oktober 7,7 procent over niveauet fra oktober 2014, og salgsprisen for ejerlejligheder er steget med 12,3 procent i samme periode.

 

Også nedslagene er faldet markant det seneste år med henholdsvis 13,9 procent for villaer og rækkehuse og 17,3 procent for ejerlejligheder.  

 

Der er især blevet skåret meget af salgstiden for ejerlejligheder. Salgstiden lå i oktober 24,6 procent under sidste års niveau. I samme periode er salgstiden for villaer og rækkehuse faldet med 5,0 procent.

 

”Det ryk, der skete i starten af året på boligmarkedet, har gjort, at 2015 kommer til at distancere sig markant fra tidligere år på næsten alle parametre. Det bliver spændende at se, hvordan vi kommer ind i det nye år. Meget afhænger af renteudviklingen, og holder renten sig i bund, vil de mange bolighandler formodentlig fortsætte i 2016”, siger Birgit Daetz.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen