Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Boligkøbere har urealistiske forventninger til prisnedslag

Node Image Upload villakvarter-grnt-hk.tmp

Vi tror, vi kan score store rabatter, når vi køber hus, viser ny undersøgelse fra Boligsiden.dk. Virkeligheden er en anden.

Mange huskøbere har lidt for store forventninger til deres egne forhandlingsevner, viser en ny undersøgelse blandt brugerne på Danmarks mest besøgte boligportal, Boligsiden.dk. I næsten samtlige landsdele skyder køberne langt over målet, når de komme med deres bud på, hvor meget de kan få i nedslag i pris, hvis de skulle købe hus.

Især københavnere, nordjyder og fynboer skyder langt forbi og skal derfor finde de bedste købmandsevner frem, hvis deres forventninger skal stå mål med de faktiske nedslag.

For i København regner 40 procent af huskøberne med, at de kan få et nedslag på mellem 4 og 6 procent, men i realiteten er nedslagene for villaer i København by blot på 2,5 procent. I Nordjylland og på Fyn regner hver tredje med et nedslag i størrelsesordenen 7-10 procent, og her ligger de endelige nedslag på 4,5 procent i Nordjylland og 5,3 procent på Fyn.

”Der er en generel tendens til, at der bliver skudt flere procent over målet, når køberne skal komme med deres bud på størrelsen af nedslaget. Men nedslaget har været kraftigt faldende de seneste år, og der bliver ikke længere givet de rabatter, der gjorde engang”, siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk og fortsætter:

”Mange sjusser sig nok frem og kender måske en, der har fået et stort nedslag for nylig, og så tror de, det er en tendens. Men sådan forholder det sig ikke i virkeligheden, når vi sammenligner med statistikken over, hvad der rent faktisk bliver givet i nedslag”.

Vest- og sydsjællændere rammer plet
I Vest- og Sydsjælland tror hver tredje på et nedslag på mellem 4 og 6 procent, og det er præcis det, der bliver givet. Gennemsnittet i landsdelen ligger på 4,9 procent.

Også østjyderne har en rimelig god fornemmelse af størrelsen på den rabat, de kan få, når de køber hus. Også her satser hver tredje på at få et nedslag på 4-6 procent, mens de reelle nedslag dog ligger en anelse under, nemlig på 3,8 procent.

Mænd forventer størst nedslag
Det er ikke helt uden betydning, hvem man som sælger forhandler med. Der er nemlig en klar tendens til, at mænd vil have de største nedslag, mens der er en overvægt af kvinder, der kun forventer et meget lille nedslag. 20 procent af mændene på landsplan svarede, at de ville have et nedslag på mere end 10 procent, mens det kun gjaldt 10 procent af kvinderne. Omvendt regnede kun fem procent af mændene med et beskedent nedslag på 1-3 procent, mens det gjaldt for 10 procent af kvinderne.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen