Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Boligejere foretrækker at spare op til store boligforbedringer

Node Image Upload _DSC5245_skaleret.jpg

Boligprojekter til over 25.000 kroner er noget, vi sparer op til. Tre ud af fire vælger at spare op til nye gulve eller nyt fyr i stedet for at bruge friværdien i huset eller tage et forbrugslån, ...

Boligprojekter til over 25.000 kroner er noget, vi sparer op til. Tre ud af fire vælger at spare op til nye gulve eller nyt fyr i stedet for at bruge friværdien i huset eller tage et forbrugslån, viser undersøgelse af Boligsiden.dk.

 

Når fyret trænger til udskiftning, eller gulvene skal lægges om, griber de fleste til bankkontoen, hvor de løbende har sparet op. Snusfornuftige boligejere ved nemlig godt, at udgifterne kommer. I en undersøgelse blandt 1.025 af Boligsidens brugere svarer 76 procent, at de finansierer boligudgifter til over 25.000 kroner ved at bruge deres opsparing, 17 procent bruger friværdien i huset, og 5 procent tager et forbrugslån.               

 

”Har fyret allerede mange år på bagen, kræver det ikke den store professor at regne ud, at det nok skal udskiftes inden for en overskuelig årrække. Samtidig ved man som boligejer, at der også kan komme uforudsete udgifter, så der er god fornuft i, at mange har en buffer i form af en opsparing”, siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk.

 

De færreste sparer op til nyt tag

Selvom undersøgelsen peger på en stor velvilje til at spare op, tror cheføkonom i Arbejdernes Landsbank Lone Kjærgaard, at der trods alt er grænser for den almindelige danskers opsparingsevner.

 

”Umiddelbart er jeg ret overrasket over undersøgelsens resultat. Men udgifter til renovering og vedligeholdelse i en bolig spænder jo også vidt – lige fra udskiftning af fyr til 30-40.000 kroner og til et nyt tag til 200.000-300.000 kroner. Fyret er der mange, der vil kunne finde penge til på bankbogen, men er vi oppe over 100.000 kroner, er det min oplevelse, at de fleste må ty til at låne i hvert fald en del af beløbet. Lån under 150.000 kroner optager kunderne typisk som banklån, mens det typisk er et tillægslån i realkreditten, hvis lånet er større”, siger Lone Kjærgaard.

 

Omlægning af realkreditlån kan være genvej til nyt tag

Har du ikke nok penge på kontoen til at sikre dig et nyt tag, og skal du derfor ud i et lån, kan det være en ide at se på dit realkreditlån i samme ombæring. Går du – som så mange andre – alligevel med planer om at lægge realkreditlånet om, kan du overveje at låne lidt ekstra, nu du er i gang.

 

”I disse tider, hvor rigtig mange danskere omlægger deres boliglån, vil det være oplagt at optage lidt ekstra lån i forbindelse med låneomlægningen. Så slipper man for at betale omkostninger to gange. Det kunne fx være 100.000 kroner ekstra til nye vinduer, men det kræver selvfølgelig, at der er friværdi til det. Er der ikke det, er det et banklån, man må ud i”, siger Lone Kjærgaard.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen