Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Andelslejligheder sælges på 10 dage i København

Node Image Upload Kbh Foto - Knut Nägele - kn.dk_.jpg

Boligsalget i København går forrygende. Med landets korteste salgstider og hurtigst stigende priser, har boligsælgere kronede dage i hovedstaden. Det ses også på andelsboligmarkedet, hvor helt nye ...

Salget af andelsboliger i København går forrygende. Helt nye tal fra Boligsiden.dk viser nemlig, at hver fjerde andelsbolig i oktober blev solgt på gennemsnitligt 10 dage.

Boligsalget i København går forrygende. Med landets korteste salgstider og hurtigst stigende priser, har boligsælgere kronede dage i hovedstaden. Det ses også på andelsboligmarkedet, hvor helt nye tal fra Boligsiden.dk viser, at hver fjerde andelsbolig i oktober blev solgt på gennemsnitligt 10 dage. I januar 2013 blev hver fjerde andelsbolig solgt på gennemsnitligt 17 dage, men salgstiden er hen over året faldet og er endt på 10 dage for den hurtigst sælgende fjerdedel. Halvdelen af alle andelsboliger i København bliver solgt på gennemsnitligt 32 dage.

”Både ejerlejlighederne og andelsboligerne har virkelig haft vind i sejlene det seneste år. Andele har altid været populære, men de steg også meget i pris i årene før krisen, at nogle andele blev så dyre, at de næsten kom på niveau med ejerlejlighederne. Det lagde en dæmper på købelysten. Men efter andelspriserne er kommet tilbage på et mere fornuftigt niveau, og ejerlejlighederne samtidig er steget så meget i pris, har det fået mange til at se sig om efter andelene igen,” siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør for Bolgisiden.dk.

En ny opgørelse over salgstiderne i Københavns bydele viser da også, at andelsboligerne bliver solgt hurtigere end ejerlejlighederne i 18 af Københavns 29 bydele. Det drejer sig om hele Amager, Islandsbrygge, og det meste af Frederiksberg, Vesterbro, Nørrebro og Østerbro.

De områder, hvor ejerlejlighederne sælges hurtigere end andelene, er primært i yderkanten af København som Brønshøj, Vanløse og Vigerslev samt enkelte områder midt i byen, eksempelvis Frederiksberg C, Christianshavn og Vestervold. Sydhavnen skiller sig også ud med salgstider for ejerlejligheder, der ligger markant under salgstiderne for andelsboliger.

”Tallene her understreger, at det ikke bare er ejerlejlighedsmarkedet, der er i opblomstring, men også markedet for andelsboliger. Men ejerlejligheder og andelsboliger fungerer i storbyerne også langt hen ad vejen som substitutter for hinanden. De ligger de samme centrale steder, ser ens ud – og det er i virkeligheden bare den økonomiske konstruktion, der udgør forskellen,” siger Lone Kjærgaard, cheføkonom i Arbejdernes Landsbank.

”Statistikken viser dog også, at der stadig er meget stor forskel på, hvor hurtigt det går med salget af en andelsbolig. I den hurtige ene af skalaen er vi nede på 10 dage, men i modsatte ende ligger der en gruppe med salgstider på over 200 dage. Det er andelsboliger i de kernesunde foreninger og på de mest attraktive beliggenheder, der går som varmt brød,” siger Lone Kjærgaard.

Kontaktperson:

Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Cheføkonom Lone Kjærgaard, Arbejdernes Landsbank - mobil 22 45 22 74

Læs også mere på boligsiden.dk

Foto: Knut Nägele - kn.dk

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen